Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborgs død i 1703 - trenger hjelp med teksten

Frithjof Øverdal
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å tyde denne dødsregistreringen fra 1703?  

https://media.digitalarkivet.no/view/7848/69

Drangedal kirkebøker, SAKO/A-258/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1697-1767, s. 66

Nummer 2 på høyre side.

Forstår at hun døde 25 Triniti som jeg tolker til å bli en gang i november og at Ingeborg ble 7 år og 10 uker gammel og var født i Drangedal, men resten av teksten får jeg ikke tak i.  Kan noen hjelpe?

På forhånd takk!

Frithjof Øverdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dom: 25 pt: Trinit: Parenteret ofver Elef Heldals datter

Sl: Ingebor -  7 aar ringere 10 uger gl.   I Drangedal.

25. sundag etter trieining er dagen for embetshandlinga. Ho døde nok nokre dagar før, og ho mangla 10 veker på 7 år.

"Parentere" vert gjerne forklara med likpreike, dvs. at presten heldt ein tale i tillegg til jordfestinga.

Ho var vel truleg fødd i Drangedal - men det som står her, er at gravferda var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blir freista til å spørje Ivar om du kan forklare skilnaden på dei ulike handlingane - om det er nokon skilnad.

På desse sidene har presten Parenteret ofver - Holdt ligprædiken ofver - holdt funeralia ofver. 

Eg går ut frå at den siste er den strippa versjonen med berre jordpåkasting og liturgi - er det rett, og kva skil dei to fyrste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg blir freista til å spørje Ivar om du kan forklare skilnaden på dei ulike handlingane - om det er nokon skilnad.

På desse sidene har presten Parenteret ofver - Holdt ligprædiken ofver - holdt funeralia ofver. 

Eg går ut frå at den siste er den strippa versjonen med berre jordpåkasting og liturgi - er det rett, og kva skil dei to fyrste?

Eg såg variasjonen: "funeralia"; "parentere" og "Ligprediken"

Det var berre to variantar for presten sine embetshandlingar:  jordfesting utan tale og jordfesting med tale.

Alle skulle jordfestast og på landsbygda skulle vere gratis (ikkje rettare eg hugsar, føreskriv Kristian Vs lov tap av kappe og krage for

prestar som tek seg betalt for jordfesting på landet - altså ganske strengt).

Dersom dei pårørande ba om det, kunne presten i tillegg halde tale (likpreike) i samband med jordfestinga.

Då kunne presten ta seg betalt etter betalingsevna til dei pårørande.

"Ligpredigen" er greitt nok. Eg reknar med at "funeralia" er seremonien, jordfestinga (i opphavet "funus": død kropp) - som i

sein-latin mfl. andre språk - altså utan tale.

Alle ordbøker forklarar "parentere" med å halde minnetale, liktale - så då reknar eg med at denne presten har meint akkurat det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider