Gå til innhold
Arkivverket

Piken Eli Larsdatter død i Biri 1753, med slekt i Skiensområdet

Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

I 2009 hadde jeg en utveksling med Terje Tandsether hvor han skriver: «Christen Jensen Bollerud, Biri f. ca. 1685 død før 1753 i Skien. Gift med Damme Pedersdtr. Hovde, Biri (vet ikke sikkert om hun er mor til hans barn). Christens barn nevnt i skifte i Biri 1753: Tollef (myndig), Peder (myndig), Anne gift med Halvor Malum i Sælum sogn ( mulig Halvor Mælum i Solum sogn?), Marte som tjener i Skien. Familien var bosatt i Biri 1728, uvisst når de flyttet til Skien.»

Nå har jeg omsider funnet fram til dette skiftet i original:

Skifteprotokoll for Toten Tingrett SAH/TING-006/J/Ja/L0008 1737-1756 side 791a. Melby i Biri 20.07.1753:Eli Larsdatter.

Eli døde 21 år gammel ifølge kirkeboka og ble jordfestet 21 mai 1753. [lenke]

Mitt utdrag av skiftet:

Skifte 20. juli 1753 i Biri, Oppland: Piken Ellie Larsdatter død. Hennes slektninger arver:

* eldste farbror Christen Jensen, boende i Skien,
* annen farbror Tollev Jensen Storsletteie her i sognet,
* eldste faster Jøa Jensdatter, gift med Halvor Nedreaasen,
* annen faster Marte Jensdatter, enke etter Halvor Arnesen.

På morssida:

* mors halvbror Peder Larsen Hellerud og
* mors halvbror Christopher Larsen Svennes,
* mors fullsøster Marte Christophersdatter, gift med Even Pedersen Semb,

* mors fullsøster Mari Christophersdatter, gift med Jens Hansen Bratteberg.

Senere innkommer brev fra borgermester hr. Mons Bentzen i Skien om at farbroren Christen Jensen er død og har etterlatt barna

* Tollev Christensen, myndig,
* Peder Christensen, myndig,
* Anne Christensdatter, gift med Halvor Malum i Sælums sogn,
* Marte Christensdatter, tjenende i Skien.

Jeg har ikke befattet meg med andre arvinger her enn de som kom til Skiensområdet.

Christen er sannsynligvis den «Christen Døhl» som er begravet i Skien 27. mai 1750: «Christen Døhl i fattig jord da hand af fattigcassen haft ophold 76 aar» [lenke]

Kona hans ble begravet 16. november 1736: «Kresten Jensen Døhls kone i fattig jord 50 aar.» [lenke]

Jeg har ikke funnet navnet hennes noe sted, og hvis hun trolig er den «Damme Pedersdatter Hovden» som Terje i sin tid nevnte, håper jeg at det kan finnes et belegg for navnet.

Når det gjelder sønnen Peder synes det temmelig sikkert at det er han som kom til Erlands Venstøp i Gjerpen. Her opererer «Gamle Gjerpen» med et opphav i nærområdet, men jeg kan ikke se at det er belagt på noen måte. Derimot finner vi både Tollef Christensen, Anne Christensdatter og Marthe Christensdatter nevnt blant fadderne til Peders barn.

Jeg har nå lagt ut Christen Jensen med kone og barn på WikiTree her. De tre eldste barna har jeg relativt mye om, men Marte er foreløpig uidentifisert. Jeg har anslått et fødselsår rundt 1730, men det er høyst usikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite supplement: Jeg fant fram til bygdeboka for Biri og Snertingdal fra 1954 på NB. Her er et par sider som er interessante i sammenhengen:

Under omtalen av gården Hovde side 164 finner vi at Peder Haraldsen bl.a. hadde ei datter Damme gift med Christen Bollerud. Det ser ut til at opplysningen stammer fra ate skifte, men årstall for dette er ikke oppgitt.

Videre kan det utledes av skiftet etter Eli at foreldrene hennes må ha hett Lars Jensen og ei unevnt Christophersdatter. I bygdeboka side 109 under Sem står at "Christopher Arnesen Sem hadde ei datter Anne, gift med Lars Jensen Berg." Også her ser opplysningen ut til å ha kommet fra et skifte. Denne Lars jensen er for øvrig unevnt under gårde Berg et par sider senere.

Jeg blir litt iritert over at denne forfatteren ikke kan klemme ut av seg i det minste et årstall for når et skifte ble holdt. Finnes det et skifteregister for Biri?

Det som akkurat nå er mest spennende for min del er om farfar og evt. farmor til Eli, altså en Jens med kone, lar seg dokumentere.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekortregister for Toten, Vardal og Biri:

Toten tingrett, SAH/TING-006/J, 1657-1903, s. 9399
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091509399

Og her er skiftet på Hovde i 1725:

Toten tingrett, SAH/TING-006/J/Ja/L0007: Skifteprotokoll, 1722-1737, s. 114b-115a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090109630776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet svar på hvem foreldrene til Christen Jensen var.

Skifte 31. mars 1728 på Bollerud, Biri, Oppland: Guri Evensdatter død, enkemannen Jens Tollefsen og deres barn:

* Christen Jensen, gift og myndig,
* Tollef Jensen, myndig,
* Lars Jensen, myndig,
* Jøa Jensdatter, 40 år, ugift,
* Marte Jensdatter, 27 år.

Skifteprotokoll for Toten Tingrett SAH/TING-006/J/Ja/L0007 1722-1737 side 219b. Bollerud i Biri 31.03.1728: Guri Evensdatter.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090109630881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt vondt for å slippe denne saken, men nå ser det ut som jeg må gi opp. I skiftet etter Eli Larsdatter (se innlegg nr. 1) er nevnt "den avdødes etterlatte arvemidler etter stervboet forrettet den 29. juni 1744 av forrige sorenskriver over Hedemarken avg. Hieronimus Jensen er henne tilfallen "som Fædrene og Mødrene Arv" 169 rdl. [...] Etter hennes avdøde søster Berte Larsdatter 23. juli 1749 tilfallen 167 rdl. Formyndere var Peder Hellerud, Jens Bratberg og Even Semb."

Det var ikke akkurat småpenger.

Det ser altså ut til  at Lars Jensen og Anne Christophersdatter, og muligens også dattera Berte Larsdatter, døde på Hedmarks-sida. Da er det vel nærmest å lete i Ringsaker eller Nes. Jeg finner en "Lars Jenssen Halae" begravet i Ringsaker 15. mai 1744, 48 år gammel. [Lenke] Men navnet er vanlig, og trolig er det feil Lars. Anne Christophersdatter har jeg foreløpig ikke funnet. Kirkebøker for Nes på 1700-tallet er det visst sparsomt med.

Skifteprotokoller i området ser ut til å opphøre i 1743.

Er det mulig å finne noe mer om denne familien? Enten er jeg bortskjemt med kilder fra 1700-tallet i Granlandsområdet, eller så er jeg for dårlig orientert i hva som finnes av kilder i Mjøstraktene.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif 🙂

Ved hjelp av sidene til Hedmark Slektshistorielag fant jeg et skifte etter Anne Kristoffersdatter på Holo i Ringsaker som ser ut til å stemme med dine data.

Holo i Ringsaker 19/12-1741, H.skpr.1739-43 s.490
Anne Kristoffersdatter † g.m. Lars Jensen
Barn:
1.Elie 12
2.Berthe 5
Bto.404-0-14, Nto.178-0-18, Heri iberegnet jord:1/2 hud m.b. i Holo takts 300 Rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet, og ved transkriberingen har Eli fått feil alder, hun er 8 år.

Hedemarken sorenskriveri, SAH/TING-034/J/Ja/L0011: Skifteprotokoll, 1736-1743, s. 489b-490a

Anne og Lars hadde også ei datter Guri til dåpen 13. aug. 1741, gravlagt 29. aug. s.å.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grete!

Da har jeg vel fått tak i det meste om denne familien. Det ser ikke ut til at begravelsen til Anne er ført, hun må rimeligvis være død mellom fødselen til dattera Guri i august 1741 og skiftet den 19. desember 1741. Nå har jeg lest begravelsene for 1741 i Ringsaker forlengs og baklengs, men klarer ikke å se henne.

Så ser det vel ut fra gårdsnavnet "Halae" eller Hoio ut til at jeg fant rett Lars Jensen over. Han bør være født ca. 1696 og Anne var nok jevngammel med ham, det var skifte etter faren hennes i 1699 og han etterlot tre umyndige døtre hvorav Anne var den yngste. [Lenke]

Nå fikk jo ikke Lars og Anne noen etterkommere, og dermed er vel familien uinteressant for de fleste. Ikke er det noe nær familie for meg heller Jeg synes allikevel at det er bryet verdt å samle de puslespillbrikkene som finnes, her fra tre ulike fylker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider