Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt over allerede transkribert og søkbart materiale for et prestegjeld


Bjørn Høgstmyr
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Hvor i arkkivverket finner jeg en oversikt over allerede transkribert og søkbart materiale for et prestegjeld; jeg tenker på å starte et arbeid sjøl med en protokoll jeg arbeider mye med, men vil jo ikke sette i gang hvis det allerede er gjort av noen andre og levert inn til arkivverket. Jeg er spesielt interessert i kirkebøker for Drangedal kommune i Telemark fylke, særlig de første ministerialbøkene 1697-1767, 1733-1753 og 1768-1814.

Mvh

Bjørn Høgstmyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få vite om kirkebøker fra dette området er under transkribering, må du få svar fra Arkivverket her i denne tråden eller ved henvendelse på e-post digitalarkivet@arkivverket.no.

som beskrevet i neste innlegg av Kristian Hunskaar.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

For å få vite om kirkebøker fra dette området er under transkribering, må du få svar fra Arkivverket her i denne tråden eller ved henvendelse på e-post digitalarkivet@arkivverket.no.

 

E-postadressen er ikke lenger aktiv. For kontaktinformasjon; se Kontakt oss nederst på https://www.digitalarkivet.no/

 

Da kommer man til https://www.digitalarkivet.no/content/contact-da, hvor det bl.a. er et punkt for de som ønsker å sende inn bidrag. Følg instruksjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket sitter ikke på noen oversikt over kirkebøker som er under transkribering. Vi kan kun se hva som er sendt inn og publisert, slik som alle andre kan gjøre. Arkivverket føre kun oversikt hvem som jobber med hva på de dugnadene vi selv har startet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det, Renate, er en stor fallitterklæring at arkivverket ikke har klart og fått til. Det er så få aktører innen transkribering av kirkebøker at ikke arkivverket makter å ha en oversikt over hvem som gjør hva er bare for dårlig.

 

Mvh

Remi Pedersen

Leder for Kirkebokregistreringsprosjektet i Slekt og Data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Remi Pedersen skrev:

Og det, Renate, er en stor fallitterklæring at arkivverket ikke har klart og fått til. Det er så få aktører innen transkribering av kirkebøker at ikke arkivverket makter å ha en oversikt over hvem som gjør hva er bare for dårlig.

 

Mvh

Remi Pedersen

Leder for Kirkebokregistreringsprosjektet i Slekt og Data.

Vi holder oversikt over de dugnader vi har iverksatt selv. 

Det vil være umulig for Arkivverket å skulle holde oversikt over alle potensielle kilder folk kan finne på å transkribere. Vi snakker ikke bare om kirkebøker, men alle åpne kilder som man potensielt kan lage et søkbart register til. Vi kan plutselig få inn en skatteliste som noen på eget initiativ har transkribert, og det er jo veldig bra. Det finnes mye annet spennende materialet enn kirkebøker som er relevant for slektsforskere og andre historieinteresserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Vi holder oversikt over de dugnader vi har iverksatt selv. 

Det vil være umulig for Arkivverket å skulle holde oversikt over alle potensielle kilder folk kan finne på å transkribere. Vi snakker ikke bare om kirkebøker, men alle åpne kilder som man potensielt kan lage et søkbart register til. Vi kan plutselig få inn en skatteliste som noen på eget initiativ har transkribert, og det er jo veldig bra. Det finnes mye annet spennende materialet enn kirkebøker som er relevant for slektsforskere og andre historieinteresserte. 

Her vil jeg bare si meg enig med Remi Pedersen. En liste over kirkebøker/folketellinger som folk ønsker å transkribere er ingen umulighet. Om en lett tilgjengelig liste med følgende informasjon: Boktype, Område, Periode, Listetype, Reservert av og Reservert når hadde vært tilgjengelig, hadde det vært til stor hjelp for de som vurderer om de skal starte opp arbeide med transkribering av en liste.

 

For oss som ikke er så raske så tar gjerne en slik jobb mange måneder, og når da Arkivverket bruker mange måneder fra en fil blir sendt inn til den blir publisert er jo risikoen der for at andre starter på den samme jobben. En annen fordel med en slik registrering er at Digitalarkivet da kan sende ut en mal som de ønsker skal benyttes, slik at alle relevante data blir med i filen.

 

Jeg vet at Digitalarkivet har mye å gjøre, men dette er ikke noe som tar mye tid.

 

Håper forøvrig at Digitalarkivet/Arkivverket snart blir i stand til å minske behandlingstiden på innsendte filer da jeg for tiden har 10 filer som venter på publisering og noen av de er innsendt for nokså lenge siden.

 

Mvh
Arne Reidar Jullum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter innlegget til Jullum.

Jeg har for tida arbeidd mye med ei kirkebok fra første halvdel av 1700-tallet. Den er tildels uryddig og tidvis opplagt mangelfull. Til slutt fant jeg ut at jeg kunne tenke meg å sette i gang med en fullstendig registrering av denne, da dette ville være et godt verktøy for meg sjøl i min egen slektsforskning fra vedkommende prestegjeld. Det er en periode på 70 år og et sted mellom 1500 og 2000 poster for gravferd, så jeg ser for meg et arbeid som vil ta månedsvis. Så har jeg nå fått bekreftelse fra Digitalarkivet at de ikke kan se å ha mottatt noen henvendelse eller registrering, så derfor har jeg likevel tatt fatt med friskt mot. En mer forutsigbarhet er derfor ønskelig. Om det kan være større åpenhet og oversikt i disse ting så trur jeg det ville være en stor fordel for dette arbeidet, og at flere vil ta mot til seg til å ta fatt.

Mvh

Bjørn Høgstmyr

(begynte med slektsforskning i 1971)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du, Renate, folk ønsker en slik oversikt og Arkivverket har lovet en slik oversikt lenge. Kanskje på tide dere holder hva dere har lovt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.