Gå til innhold
Arkivverket

Christen Knudsen f. 1757 fra Tromsø til Hammerfest.


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

 For noen år siden fikk jeg veldig mye god hjelp her på forumet med  å finne en del av opphavet til min  tippoldemor,  Anna Kristine Knudsdatter f

 1846, hennes mor og mormors familie,  og litt om hennes morfar I Finnmark.

Det var litt overraskende den gangen  at hun hadde slekt i Finnmark fordi alle gikk ut fra at hun var fra Tromsøysund med aner tilbake dit. Og det hadde hun jo har det vist seg, bare litt annerledes.

Min tippoldemor  ble konfirmert i Tromsøysund.

Hun ble døpt I Finnkroken 22. Juni.

Hennes mor Johanne Margrethe Christiansdatter, f. 1825 var fra Lebesby i Finnmark.

Nå kan det se ut  Anna Kristine sin morfar, Christian Christensen ble født i Tromsøysund og ikke i Finnmark. 

 Johanne Margrethe Christiansdatter f

 1825 var datter av Christian Christensen f. ca. 1795 og Eva Eriksdatter f. i 1799 i Øxefjorden i Kjøllefjord. 

Han var nordmann og hun var kven, datter av Erik Eriksen og Elin Mikkelsdatter, som bodde i Øxefjorden I Kjøllefjord.

Tror stedet var et nes som Erik Eriksen ryddet.

Eva hadde eldre brødre, Erik den unge, Johannes, Morten, Isak og Henrik.

Christian Christensen og Eva Kristine Eriksdatter giftet seg 5.september 1825,   bosted Skyttenberg på brudgommen.

Der ble også Johanne Margrethe og hennes søsken født. 

Far til brudgommen var Christen Knudsen. 

Så var det å prøve å finne den rette  Christen Knudsen i folketellingen 1801 i Finnmark.  Det var ikke mye å velge i, men fant en med samme navn og omtrent samme alder i Alta. Problemet var  at han var gift og hadde en datter som var noen år eldre enn Christian Christensen.

Det var faktisk ingen flere enn han å ta av med det navnet i hele Finnmark. 

  En kandidat var en fostersønn i Kjøllefjord Christian Christiansen som var et par år eldre enn min tipptippoldemors far Christian Christensen. 

Det kom senere fram at hans far het Christian Olsen .b

Etter et søk på nettet nylig  kom navnet Christen Knudsen opp på Geni.

Administrator er Elna Marion Christiansen Vollan. 

 Christen Knudsen født 1758 på Berg gård i Rafsnfjord 

( Ramfjord) Foreldrene er Knud Jacobsen f. 1732 og Anna Andersdatter f. 1734, trolovet 5. August, viet 12. Oktober 1753.

Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1753-1778, s. 100
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050309010814

 

Knud Jacobsen er bruker på Berg I Ramfjord men om han kom fra stedet er usikkert, på Anna Andersdatter står det Berg Rafsnfjord. Det kan hende de flyttet, at de døde og at deres barn ble spredt. 

Folk flyttet en del mer på seg enn man skulle tro, og kan se ut som Christen Knudsen gjorde det, såfremt fødested på noen av hans barn på Geni stemmer. 

Jeg har ikke funnet  noen av dem døpte enda i Tromsø prestegjeld.

Det er litt rart etter og ha gått gjennom skannete kirkebøker.

Disse bygdene  tilhørte Tromsø prestegjeld før Tromsøysund ble et eget  prestegjeld. 

Det er også lenker på  denne Geni siden til Folketellingen 1769, som er transkribert på slekts og bygdehistoriesiden sadesbingen.se 

og vielsen til foreldrene til Christen Knudsen m.fl.

Siden er en flott ressurs.

Folketellingen 1769:

Berg med Ravnfjorden. 9 familier.

Familie nr.3 , Knud Jacobs bruker, 37,  Anna Andersd hustru, 35,  Kristen barn 12, Jacob Knuds barn 8, Anders barn 6, Ole barn 4. Maren barn 10 år.

Folketellingen 1801, Tromsø kjøpstad, Tromsø Prestegaard hos presten Rasmus Schjelderup 

på hush.nr. 04. 025 Krizten Knutsen 40 år hans 2.ekteskap og 026  Siri Nilsdatter 30 år i hennes 1.ekteskap med barna:

027 Samson Annanias Kristensen 14 år, deres børen men han er fra 1.ekteskap, 028 Anders Walnum Kristensen 10 år ,

* 029 Kristian  Kristensen 6 år

030 Nils Hinrich Kristensen 1 år.

De får en datter etter FT 1801,

Ingeborg Anna.

Men så forsvinner  tydeligvis Christen Knudsen  "som dugg for solen". 

Det er ikke så veldig mange  Christian Christensen å ta av som er født i tidsrommet 1790 til  1795,  - i hele Finnmark. 

Jeg er ganske sikker på at den Christen Knudsen jeg fant på Geni er far til Christian Christensen f. ca. 1795.

På Geni siden er det en lenke til folketellingen 1801 i Tromsø, Tromsø Prestegaard som

fører en til Christen Knutzen sin familie i hushold 04 i Tromsø Prestegaard i folketellingen 1801 De bor på eiendommen til presten Rasmus Schjelderup og hans hustru Johanne Margrethe Gjæver.

Med disse navnene på familien som " forsvant " søjte jeg i Finnmark og fant  de samme navnene  i Hammerfest  som i FT 1801 i hush.nr 04 på Tromsø Prestegaard. 

Tre døde i 1802, det var Christen Knudsen, Anders Christensen og den yngste som ble født  i Tromsø etter FT 1801, en datter som het Ingeborg Anna. 

Anders Christensen døde 12 år gammel  28.  august, 1802

jordfestet på den gamle kirkegården i Hammerfest 31. Oktober. 

Jeg klarer ikke å se at det står bosted og årsak.

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 180
To og en halv måned senere døde faren Christen Knudsen 47 år av sot 11. Desember 1802, jordfestet 6. Mai 1803. Den andre helt til venstre:

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 181
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb200503040201832


Datteren Ingeborg Anna Kristensdtr var født etter FT 1801m

Jeg tror dette er den samme  Ingeborg Anna som døde 2 år gammel. September  begravet 12. September. 

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 180
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020182
 

Christian Christensen 19 år  ble konfirmert i Hammerfest med bosted Fuglenes, 16. søndag etter Trin. i 1813. Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 194
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020196

 

Han må være den samme som ble gift 5.september 1825 med Eva Eriksdatter. De fikk barna Johanne Margrethe, Helene Marie, tvillingene Caroline og Anne Christine og sønnen Jens Christian. 

Han døde i 1850. 

 

Siri Nilsdatter 42 år, Fuglenes døde av skjørbuk i 1811, sønnen Nils rett under henne.

Nils Kristensen, Fuglenes døde av forkjølelse i 1811

 

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 187
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020189
Fuglenes i Hammerfest er samme bosted til Christian Christensen når han ble konfirmert I 1813.

 

Rett over han er moren Siri Nilsdatter fra Fuglenes. 

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 187
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020189
 

Samson Annanias f. Ca 1787 i Vesterålen iflg Geni fant jeg i Snarby  som stemmer i overens med opplysninger i Geni.  Han ble far I 1815 og døde i 1820. 

 

Tre av dem døde  i 1802 året etter  at man finner dem  i Tromsø i folketellingen 1801 .

Christen Knudsen, sønnen Anders Christensen datteren Ingeborg Anna  Christensdatter døde sent på året i 1802.

Siri Nilsdatter og den yngste sønnen Nils Christensen f. 1798 døde i 1811 og ble jordfestet samme dag i mai. 

Samson Annanias var 14 år i FT 1801.

 

Johanne Margrethe Christiansdatter kom  fra Finnmark til Finnkroken.

Det virker ikke like unaturlig at en en ung kvinne som  hun var da, kom fra Finnmark til Finnkroken i Troms hvis hun hadde likevel tilhørighet til Tromsøysund,  gjennom sin far Christian Christensen og hans far Christen Knudsen.

Det var en veldig stor hjelp for meg å komme over  disse opplysningene på Geni siden , med navn og alder og lenker til FT  Tromsø, og fant Christen Knudsen med sin familie, lenke  til nettsiden sadesbingen.se  som har transkribert FT 1769.

 

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødrene Joen og Knud Jacobsen kom fra Sør-Langnes på Tromsøya og var sønner av Jacob Joensen og Maren Jensdatter Ebeltoft.  Joen født i 1727 giftet seg i 1754 med Kirsten Andersdatter født i 1729, og Knud giftet seg i 1753 med Anna Andersdatter født i 1734.  Disse var søstre og døtre av Anders Pedersen, morens navn ukjent, på Eriksjorda som var den søndre delen av gården Berg.  I 1756 overlot Anders Pedersen bygselen av gården til sine to svigersønner med 18 mark på hver.   Knud og Anna hadde barna: Maren 1755, Christen 1758, Jacob 1761, Anders 1765 og Ole 1768.  Knud døde eller omkom Udi Findmark på vårparten i 1770.  Skifte 28. september i 1772.  Anna giftet seg så i 1774 med Jens Jacobsen født i 1738 og en yngre bror av Knud.  Ingen barn i dette ekteskapet.  Jens omkom alt i 1778, ikke funnet noe skifte etter ham.  I 1781 giftet Anna seg med enkemann Ole Bastiansen på Bakkejorda sør på Kvarløya.  I 1792-93 er det skifte etter Anna og da nevnes barna: Christen, Jacob, Ole og Maren (gift).  Skiftet ble holdt på Bakkejord, så da hadde familien forlatt Eriksjorda.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var fantastisk og mye mer enn jeg kunne forvente.

Det jeg visste fra før, er bygd på opplysninger jeg har fra deg om min tippoldemor og hennes mor fra en tidligere tråd. Da lurte jeg på om jeg skulle la det  ligge etter det for på den tiden de levde lot man mye ligge, og gikk videre i livet.

Det var nok mye de ikke ønsket å si.

Anna Kristine Knudsdatter fikk et godt liv, tror jeg, etter at hun giftet seg på Senja og  en av deres barn er min oldefar. 

Jeg fant en Knud Pedersen som omkom utenfor Hammerfest i 1847  sammen med fire andre . Et par av dem var ikke fra Hammerfest og en av dem hadde giftet seg med en Finnmark jente og ventet barn. 

Det var vel flere som reiste opp til Hammerfest og byen er gel kjent for en stor fiskeindustri. 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor Christen Knudsen med familie dro til Finnmark, såfremt de er den samme familien som bor på Tromsø Prestegård i folketellingen 1801 hos presten Rasmus Schjelderup.

Jeg må bare si mange mange takk! 

 

Mvh.

 Wenche Johanne Falck. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Brødrene Joen og Knud Jacobsen kom fra Sør-Langnes på Tromsøya og var sønner av Jacob Joensen og Maren Jensdatter Ebeltoft.  Joen født i 1727 giftet seg i 1754 med Kirsten Andersdatter født i 1729, og Knud giftet seg i 1753 med Anna Andersdatter født i 1734.  Disse var søstre og døtre av Anders Pedersen, morens navn ukjent, på Eriksjorda som var den søndre delen av gården Berg.  I 1756 overlot Anders Pedersen bygselen av gården til sine to svigersønner med 18 mark på hver.   Knud og Anna hadde barna: Maren 1755, Christen 1758, Jacob 1761, Anders 1765 og Ole 1768.  Knud døde eller omkom Udi Findmark på vårparten i 1770.  Skifte 28. september i 1772.  Anna giftet seg så i 1774 med Jens Jacobsen født i 1738 og en yngre bror av Knud.  Ingen barn i dette ekteskapet.  Jens omkom alt i 1778, ikke funnet noe skifte etter ham.  I 1781 giftet Anna seg med enkemann Ole Bastiansen på Bakkejorda sør på Kvarløya.  I 1792-93 er det skifte etter Anna og da nevnes barna: Christen, Jacob, Ole og Maren (gift).  Skiftet ble holdt på Bakkejord, så da hadde familien forlatt Eriksjorda.

 

Jeg tror at Maren Jensdatter var søster til Willum Jensen Ebeltoft Langnes som var gift med Adelus Jørgensdatter Falck datter til Jørgen Adriansen Falck og Aasel Jørgensdatter Heggelund.

Et av deres barn, Aasel Margrethe Willumsdatter f. , 1725 blr  gift med Hans Tostensen Heggelund Skogsfjord søm døde i 1859

Aasel Margrethe Willumsdatter og Hans Tostensen Heggelund  fikk fem sønner og den ene ene

Jacob Christian Hansen Heggelund f.1752 , d. 1793 var først gift med Abigail Hansdatter Hegelund og blr enkemann etter henne med to barn. 

Han giftet  seg med Johanna Maria Olsdatter og fikk datteren Jacobina Christiania Jacobsdatter Heggelund født omtrent på den tiden som hennes far døde.  Johanna var kanskje ikke av Heggelundslekt. I FT 1801 er jun på Rebbenes med datteren Jacobina  ohcen søster til Johanna

 

Jacobina  Hansd Heggelund var mor til min tippoldefar Jens Jørgen Jacobsen Falck. Hun var gift med Jacob Christensen fra Toftefjord iiflg noen kilder men det  råder litt forvirring rundt det. Ikke så rart siden så mange var i slekt og hadde samme navn på Karlsøy oh Helgøy. 

 

Jeh synes det virker mest sannsynlig at  hennes far er Jakob Christensen fra Toftefjord som ble gift i Skogsfjord. Begge   foreldre døde når Jens Jørgen var liten.

Men hans far giftet seg med Sissel Larsdatter , som står som Lisa ved flere anledninger. Når hun ble enke etter Jacon Christensen Toftefjord giftet hun seg etter en stund med TostenHansen Heggelund som var i slekt med Jacobina Christiania Jacobsdatter Heggelund. 

Når Jens Jørgen og broren Morten ble konfirmert står Tosten Hansen som formynder. Antagelig bodde de to hos Tosten Hansen Heggelund og Sissel Larsdatter. 

Det betyr at begge foreldre til min far, Konrad Falck, hadde aner til Willum Jensen Ebeltoft og Adelus Jørgensdatter Falck. Det var kanskje mer kjent hos min farfar, men tviler på at farmor visste noe om det. 

Anna Kristine Knudsdatter var min farmors farmor og Jens Jørgen Falck min farfars farfar .

Det er mye man ikke vet og  verden er ikke alltid så stor!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retting: Ikke Jacobina Christiania Jacobsdatter Heggelund sin far- men hennes mann Jacob Christensen,  som en finner som barn i Toftefjord i folketellingen 1801.  Hans far Christen Jarichsen var da gift for 2.gang, og Jacob Christensen Toftefjord sin biologiske mor var såvidt jeg husker av Heggelund slekt. 

Far til Christen Jarichsen var Jarich Jonsen / Johansen/ Jansen- hans far var Jan Brorsen, sønn av Bror Jarichsen født i Lille Fosen og Maria Christensdatter Heggelund. Bror Jarichsen var sønn av Jarich Brøerz fra Nederland som holdt til I Fosen området når han ikke var I Nederland. Dette var opplysninger som jeg fikk fra Arkivverket I Tromsø når jeg begynte såvidt med å finne ut litt om mine foreldre aner.

 Christen Knudsen  og Siri Nilsdatter bor med barna  i en  kirkestue i Tromsø Prestegård  hos Rasmus Schjelderup på prestegården i 

Tromsø. Min mormor fra Trondenes hadde   også noen aner tilbake til  en Nils A. Schjelderup 1684- 1744 og Maren Augustinsdtr Røegh.

Det er noen andre familier som bor på prestegården og andre som blir forsørget av presten Schjelderup. 

Den eldste sønnen  til Christen Knudsen, Samson Annanias, er fra Christen Knudsen sitt 1. ekteskap. med NN.

 

Ingeborg Anna ble født  i Tromsø  i 1801, etter folketellingen.

Jeg hadde på følelsen at Jacob og Jon Knudsen var brødre som var gift med hver sin søster. 

Bakkejord på Kvaløya lå vel også under Tromsø  prestegjeld og senere Tromsøysund. 

Det står på Geni at Christian Christensen var født på Håkøysbotn på Kvaløya. 

Mvh. Wenche Johanne Falck. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først.  Maren Jensdatter var søster av Willum Jensen.  Jens Willumsen Ebeltoft bygslet 1 våg, altså hele Sør-Langnes.  Han avgav i 1731 det halve, 1 1/2 pund, til sønnen Willum.  I 1733/1735 overtok svigersønnen Jacob Joensen den andre halvdelen.  Han var gift med datteren Maren.

 

Du skriver mye om Kristen Knudsen, men fortsatt er det mye vi ikke vet!  I den militære rulle 1801 står det at Kristen Knudsen i kirkestua var født på Berg, og alderen stemmer.  Så da er det rett person vi har.  Han ble konfirmert.

Han må ha flakket mye omkring. I 1787 hadde han kommet til Lokkøy i Bø i Vesterålen hvor han døpte sønnen Samson Ananias.  Barnet var ektefødt, men hva het barnemoren og når og hvor ble de viet.  Sønnen Anders Walnum ble visstnok født i 1791, men hvor ble han døpt og barnemoren?  Siri Nilsdatter var Kristens 2. kone, visstnok født omkring 1770.  Hvem var hun og når og hvor ble de viet?  Sønnen Kristen ble født på Håkøya i 1795 og sønnen Nils Henrik i Kaldfjord i 1798.  Men datteren Ingeborg Anna ble født i Tromsø i 1801.  Men alt i 1802 er familien i Hammerfest!  Så er det slik at sønnen Samson Ananias ble igjen i Tromsø.  I 1815 er han dreng i Jøvik på gården Snarby.  Og i 1819 giftet han seg på Snarby og hadde to sønner.   Men han døde alt i 1820.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det inntrykket har jeg hatt, også, at Christen Knudsen flakket litt vel mye rundt. Når det gjelder Anders er jeg usikker på om Siri Nilsdatter er moren eller ikke.  Kanskje mor til Christian Christensen men litt usikker.  Hun er  helt sikker mor til de to yngste Nils Henrik og Ingeborg Anna. 

Det er ikke bare bare å dra med seg en ungeskokk til Finnmark . Men Tromsø prestegård  var kanskje ikke et blivende sted,  og sognepresten oh kona døde henholdsvis 1802 og 1805. 

Forsåvidt gjorde barnebarnet Johanne Margrethe det samme med litt ubegripelig valg og bevegelser.

Sånt kan overføres i noen generasjoner .

Kanskje har det noe å gjøre med at faren Knut Jacobsen døde når han og søsknene var barn / unge

og moren  som ble gift med onkelen Jens Jacobsen som ble enke pånytt  og gift igjen og 

etterhvert flyttet til Bakkejorda. 

Nå var det vel sånn at det kunne bli en del flytting på folk mye pga at folk omkom av ulike grunner som drukning og  forskjellige sykdommer som folk var mer utsatt for på den tiden. De som satt igjen hadde kanskje ikke mulighet til å fortsette å bo der. 

En annen ting er at mange etterkommere av den overklassen som var på den tiden det oppe, etter noen  ganske få generasjoner så var de fiskebønder. Barn var mer utsatt for å bli foreldreløse både sørpå og nordpå før.  

 Jeg tror bror til Christen Knudsen,.

Jacob Christensen var på Hugøen i folketellingen 1801

og lurer på om Ole Knudsen som  bor Hammerfest i samme folketellingen er broren til dem. 

 

Jacob Knudsen var gift med Pernille Hemmingsdatter og han passer også med alderen  på sønnen til Knut Jacobsen og Anna Andersdatter som bor på Eriksjorda på Berg I Ramfjord i 1769.

De har en sønn Hans Peder Figenschou Jacobsen på et år og en fostersønn  Peder Andreas 12 år, hos seg .

Lurer på om det er søsteren Maren Knudsdatter vi finner på Nord Korvig med mannen Morten Jonsen og fem barn. 

 

Så er det en Ole Knudsen 36 år  i hus.h.nr. 14 personnr. 074 

i Hammerfest Bye med kona  Ane Pedersdatter 29 år som har barna Carl Magnus 6 år og Aleth 4 år. 

Jeg lurer på om det er den samme Ole Knudsen som druknet sammen med noen andre i Hammerfest I805. 

Ole Knudsen Hønsebye 40 år.

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020185

 

Jeg synes nok det gikk litt hardt ut over flere av nærmeste etterkommere etter Knud Jacobsen og Anna Andersdatter.

Forhåpentligvis gikk det bedre med Jacob og Maren og Andersog deres barn. 

Christen Knudsen og datteren  Ingeborg Anna Christensdr  døde i 1802 og Anders Christensen i 1803.

Det kan se ut som av barna til Christen Knutsen så var det bare   Christian Christensen som fikk nogenlunde alder over 55 år selv om det står 62.

 

Det var litt uforståelig at de flyttet til Finnmark . Årsaken kan være  at de kanskje ikke kunne fortsette å bo  på prestegården pga oppgradering av bolig og kirke.osv.

Hvis Ole Knudsen som bor  i Hammerfest by i folketellingen 1801 er bror til Christen Knudsen så var kanskje det den eneste muligheten som de hadde ?

 

Mvh Wenche Johanne Falck. 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du binder Christen til Tromsø Prestegård og skriver at det kanskje ikke var noe blivende sted.  Christen bodde i ei kirkestue, men det hadde som sådan ikke noe å gjøre med selve prestegården.  Hele Tromsøya var benefisert område og lå som sådan administrativt under Prestegården.  Kirken og Prestegården lå sør og på innsiden av øya, og rundt disse var det en stor Kirkegård.  Rundt Kirken og Prestegården grodde det spredt helt fra middelalderen opp haugevis av av små kirkestuer og gammer.  Disse tilhørte menigheten som tok inn der når de søkte til Kirken.  Konfirmantene bodde der og hadde egen husmoder.

Tromsø fikk bystatus med privilegier i 1787 - 1794.  Byborgerne og handelsmennene etablerte seg.  De ville bygge standsmessig, men mer enn 100 kirkestuer ble liggende spredt innenfor byens grenser og lå i veien for en slik utbygging.  Magistraten bestemte i 1805 at disse stuene måtte rives eller flyttes utenfor byens grenser, altså til Prestegårdens bygslete område.  De fleste ble så revet og flyttet til område sør for Kirken og Prestegården og nede ved sjøstranda - Nerstranda.  Ennå fins det nok rester av disse stuene.  Disse stuene sto jo ledige i perioder og ble da bortleid.  De første håndverkerne som etablerte seg i byen, bodde i disse stuene.   Gradvis ble så disse stuene solgt.

For vanlige folk var Kirkestuene den gangen det eneste overnattingsstedet i Tromsø. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for beskrivelsen av formålet med kirkestuene og hvordan Tromsø kjøpstad så ut på den tiden. Jeg googlet litt på emnet Tromsø Prestegård i går og så nevnt at folk bodde i stuene i forbindelse med kirkelige hendelser.

De som bodde i noen av stuene når de ble folketelt var kanskje der i en kort periode og andre som bodde der en stund . 

Nå tror jeg at Ole Knudsen i Hammerfest kjøpstad og Christen Knudsen i Tromsø Kjøpstad  i folketellingen 1801 - var brødre, og sønner av foreldre Knud Jacobsen og Anna Andersdatter. 

Da hadde Christen Knudsen en kontakt der som gjorde det mulig å flytte til Hammerfest.

Jeg vet ingenting om hvor Siri Nilsdatter kom fra,  og vet heller ikke hva det var som gjorde at Christen Knudsen ikke fant seg en plass som inderst eller husmann i Tromsøysund.

Det var kanskje sånn at muligheten ikke fantes?

Det står på Geni at sønnen Christian Christensen f. 1795 ( antagelig den samme  som ble gift med Johanne Margrethes mor Eva Eriksdatter) at  han ble født på Håkøysbotn.

Når han ble døpt tror jeg det hørte til Tromsø prestegjeld.

Har gått igjennom kirkebøker i Tromsø prestegjeld men ikke funnet dåpen til Christian Christensen.

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Chresten født 12.

September døpt 23. Søndag e. Trinitatis 1795.

Far  Chresten Knusen Hogebotten. 

Ut fra  opplysninger på Geni må det være Håkøysbotn som står oppført som fødestedet på Christian Christensen.

  Litt rart at ikke  navnet på moren er med såpass langt ut på 1790 tallet.

Døde hun etter fødselen?

Det er navn på flere faddere:

Jørgen Jensen Langnes,

Lars Erregsen Eriksen? Logvigen 

Det  må være Lars Eriksen Løgvigen

( far til bødker Erik Larsen? )

Rasmus Hansen Hogebotten (Håkøysbotn)

Margret Hansd ibid 

Engebor Nielsd ibid 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Jeg fant Chresten født 12.

September døpt 23. Søndag e. Trinitatis 1795.

Far  Chresten Knusen Hogebotten. 

Ut fra  opplysninger på Geni må det være Håkøysbotn som står oppført som fødestedet på Christian Christensen.

  Litt rart at ikke  navnet på moren er med såpass langt ut på 1790 tallet.

Døde hun etter fødselen?

Det er navn på flere faddere:

Jørgen Jensen Langnes,

Lars Erregsen Eriksen? Logvigen 

Det  må være Lars Eriksen Løgvigen

( far til bødker Erik Larsen? )

Rasmus Hansen Hogebotten (Håkøysbotn)

Margret Hansd ibid 

Engebor Nielsd ibid 

 

 

 

 

Ja, fadder Lars Erregsen/ Eriksen Løgvigen/ Laukvik i dåpen til Christian Christiansen er far til bødker Erik Larsen ektemannen til Johanne MargretheChristiansdatter. 

Dåp av Erick 5. Mars 1809, 11 uker gammelt.  Foreldre, Lars Erichs og Margrethe Andersd Løgvigen 

 

Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0006kirke: Ministerialbok nr. 6, 1806-1821, s. 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650330
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Ja, fadder Lars Erregsen/ Eriksen Løgvigen/ Laukvik i dåpen til Christian Christiansen er far til bødker Erik Larsen ektemannen til Johanne MargretheChristiansdatter. 

Dåp av Erick 5. Mars 1809, 11 uker gammelt.  Foreldre, Lars Erichs og Margrethe Andersd Løgvigen 

 

Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0006kirke: Ministerialbok nr. 6, 1806-1821, s. 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650330

 

 

18 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Ja, fadder Lars Erregsen/ Eriksen Løgvigen/ Laukvik i dåpen til Christian Christiansen er far til bødker Erik Larsen ektemannen til Johanne MargretheChristiansdatter. 

Dåp av Erick 5. Mars 1809, 11 uker gammelt.  Foreldre, Lars Erichs og Margrethe Andersd Løgvigen 

 

Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0006kirke: Ministerialbok nr. 6, 1806-1821, s. 182-183
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650330
 

Dåp av Christian Christensen født 12. September- døpt 8. November, 23. Søndag etter Trinitatis,  nest nederst til venstre 
Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0004kirke: Ministerialbok nr. 4, 1787-1795, s. 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650192


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Christen kom tidlig til Lokkøy i Bø og ble veletablert der.  Det er derfor litt uforståelig at han forlot stedet etter noen år og flakket litt omkring i Troms.  Han giftet seg  18. august i 1786 med Christiane Erichsdatter og de døpte barna:  1787: Samson Ananias.  1790: Erich Andreas.  1791 (2. Søndag i Fasten) Anders Walnum.  Skjærtorsdag samme år døde (begravet) Christiane.  Så hun må ha død i barselseng.  I 1794 (4. Søndag efter Trin.) giftet så enkemann Christen Knudsen seg med Siri Nielsdatter, Bø.  Straks etter vielsen må de så ha lagt veien til Troms.  Jeg skal se litt på Christiane og Siri.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Eriksen var fadder i dåpen til Christian Christensen 8. november 1795. Sønnen, bødker Erik Larsen ble gift med Johanna Margrethe Christiansdatter, datter til Christian Christensen Skyttenberg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Det ser ut til at Christen kom tidlig til Lokkøy i Bø og ble veletablert der.  Det er derfor litt uforståelig at han forlot stedet etter noen år og flakket litt omkring i Troms.  Han giftet seg  18. august i 1786 med Christiane Erichsdatter og de døpte barna:  1787: Samson Ananias.  1790: Erich Andreas.  1791 (2. Søndag i Fasten) Anders Walnum.  Skjærtorsdag samme år døde (begravet) Christiane.  Så hun må ha død i barselseng.  I 1794 (4. Søndag efter Trin.) giftet så enkemann Christen Knudsen seg med Siri Nielsdatter, Bø.  Straks etter vielsen må de så ha lagt veien til Troms.  Jeg skal se litt på Christiane og Siri.

 

17 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Det ser ut til at Christen kom tidlig til Lokkøy i Bø og ble veletablert der.  Det er derfor litt uforståelig at han forlot stedet etter noen år og flakket litt omkring i Troms.  Han giftet seg  18. august i 1786 med Christiane Erichsdatter og de døpte barna:  1787: Samson Ananias.  1790: Erich Andreas.  1791 (2. Søndag i Fasten) Anders Walnum.  Skjærtorsdag samme år døde (begravet) Christiane.  Så hun må ha død i barselseng.  I 1794 (4. Søndag efter Trin.) giftet så enkemann Christen Knudsen seg med Siri Nielsdatter, Bø.  Straks etter vielsen må de så ha lagt veien til Troms.  Jeg skal se litt på Christiane og Siri.

Tusen takk skal du ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få takke igjen .

Det var så mye mer enn jeg kunne forvente.  Nå har NN fra hans første ekteskap fått et navn,og vet at  Christen Knudsen og Christiane Erichsdatter var foreldre til Samson Annanias, Erich Andreas og Anders Walnum.

Christian , Nils Henrik og datteren Ingeborg Anna  var fra hans 2.ekteskap med Siri Nilsdatter.

Ingeborg Anna be født i 1801 etter 

folketellingen, 3. die. eft. påske som ble døpt i Tromsø. 

Står på venstre side  langt ned på siden Christen Knudsen Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0005kirke: Ministerialbok nr. 5, 1796-1808, s. 77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650295


Så skjer det tragiske at tre familiemedlemmer døde med få ukers mellomrom, året etter,  1802.

Ingeborg Anna døde  1.september, begr. 5. September 1802, Anders 28.september begravet 31. Oktober. 1802. Faren Christen Knudsen døde  11. Desember 1802, begravet 6. Mai 1803. 

Siri Nilsdatter og  sønnen Nils Henrik døde 1811.

Ingeborg Anna  1 år gammel Christensdatter, Hønsebye til venstre. Løpenr 11.

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 180
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020182

 

Anders til høyre 12 år. 

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 180
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020182
 

Siden deretter  Christen Knudsen 47 år gammel.

Tre medlemmer av familien på to sider. 

 Siri Nilsdatter Fuglenes 42 år og sønnen Nils Christensen Fuglenes 15 pr står som den sjette og syvende etter  året 1811 starter.  Det er vanskelig å se noen dato på dem. 

Dødsårsak er skjørbuk på Siri og forkjølelse på sønnen Nils.  

Dette var i en hard tidsperiode 1807 til 1814 hvor veldig mange omkom av mangel på mat.

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 187
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020189


 Christian Christensen Fuglenes ble konfirmert i 1813. 19 år gammel. 

Løpenummer 6. 

Hammerfest sokneprestkontor, SATØ/S-1347/H/Ha/L0002.kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1821, s. 194
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050304020196

 

Vielse 5.september 1825,

Christian Christensen 30 år bosted Skyttenberg, fødested Skyttenberg og Eva Kristina Eriksdatter 25 år, fødested Oxefjorden. Fedre :

Christen Knuds. og Erik Eriks., forlovere Hans Anders. Tømmervig og Ole Pers. Lebesby. ( Eva Eriksdatter sin far Erik Eriksen døde 30.oktober i 1818, begravet 20.mai 1819, 71 år gml) 

 

Viede nr 5.

Lebesby sokneprestkontor, SATØ/S-1353/H/Ha/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1816-1833, s. 217-218
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070611650115

 

 

Christian Christensen Skyttenberg døde 23. August begravet 26.aug. i 1850. Fødseldato er feil 1788. Han ble 55 år gammel. Nr.8.

Lebesby sokneprestkontor, SATØ/S-1353/H/Ha/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1833-1852, s. 242
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070611650374
 

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nøstet frem mye!

Jeg har gått nøye gjennom Kirkeboka for Bø i aktuelle periode (1765 - 1775). men kan ikke finne Christiane Eriksdatter eller Siri Nilsdatter døpt i denne perioden.  Det var faktisk ingen med de fornavnene.   Siri har kanskje kommet som hushjelp til Christen med tre småbarn.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må bare takke så mye  for jeg prøvde litt selv i dag , og det er ikke så lett å gå igjennom de kirkebøkene.  Jeg fikk nøstet opp litt  mer angående et av barnebarna til Christen Knudsen for noen uker siden.  Jeg har hørt at barnedødeligheten var stor i tidligere tider men ikke at fire av seks barn dør eller nesten hele barneflokken .  Så det gjør inntrykk. 

Jeg så litt på fadderne I dåpen til Christian Christensen og da var foreldrene i Håkøysbotn.  Selv om Christens Knudsen ble gift i Bø så kan det være at Christiane Erichsdatter også var fra  Tromsøysund. 

Av fadderne I dåpen I 1795 når Christian Christensen ble døpt så  var bodde tre faddere i Håkøysbotn . En het Ingeborg Nilsdatter med bosted  hun  var kanskje søster til Siri Nilsdatter. De to andre var Rasmus Hansen og Margrethe Hansdatter og en fra Langnes er sted som Christen Knudsen hadde røtter til gjennom sin far Knud Jacobsen. 

Lars Eriksen som også var fadder I samme dåpen fikk en sønn  Erik Larsen, som ble gift med datter til barnet han var fadder for. 

Det var mange forbindelser ser det ut som og en kan få inntrykk av at mange i Tromsøysund var mer eller mindre i slekt . Sånn var det iKarlsøy og Helgøy også.

 

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wenche Falck skrev:

Ja jeg må bare takke så mye  for jeg prøvde litt selv i dag , og det er ikke så lett å gå igjennom de kirkebøkene.  Jeg fikk nøstet opp litt  mer angående et av barnebarna til Christen Knudsen for noen uker siden.  Jeg har hørt at barnedødeligheten var stor i tidligere tider men ikke at fire av seks barn dør eller nesten hele barneflokken .  Så det gjør inntrykk. 

Jeg så litt på fadderne I dåpen til Christian Christensen og da var foreldrene i Håkøysbotn.  Selv om Christens Knudsen ble gift i Bø så kan det være at Christiane Erichsdatter også var fra  Tromsøysund. 

Av fadderne I dåpen I 1795 når Christian Christensen ble døpt så  var bodde tre faddere i Håkøysbotn . En het Ingeborg Nilsdatter med bosted  hun  var kanskje søster til Siri Nilsdatter. De to andre var Rasmus Hansen og Margrethe Hansdatter og en fra Langnes er sted som Christen Knudsen hadde røtter til gjennom sin far Knud Jacobsen. 

Lars Eriksen som også var fadder I samme dåpen fikk en sønn  Erik Larsen, som ble gift med datter til barnet han var fadder for. 

Det var mange forbindelser ser det ut som og en kan få inntrykk av at mange i Tromsøysund var mer eller mindre i slekt . 

 

Det var veldig flott å få på plass navn på hvem som var mor til hvem av barna til Christen Knudsen og navn begge mødrene!  Tusen takk! 😊 

Mvh. Wenche J.Falck. 

 

12 timer siden, Alvin Andreassen skrev:

Du har nøstet frem mye!

Jeg har gått nøye gjennom Kirkeboka for Bø i aktuelle periode (1765 - 1775). men kan ikke finne Christiane Eriksdatter eller Siri Nilsdatter døpt i denne perioden.  Det var faktisk ingen med de fornavnene.   Siri har kanskje kommet som hushjelp til Christen med tre småbarn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner Tromsøysund, men det eksisterte ikke i den tiden vi snakker om.  Tromsøysund ble egen kommune i 1837, man kan si at den ble en slags landkommune til byen  Kommunen fikk en kort levetid for i 1964 gikk kommunen inn i byen igjen.  Tromsøysund ble eget prestegjeld i 1856.

Så disse to konene til Christen.  Jeg kan ikke finne dem døpt eller konfirmert i Tromsø prestegjeld.  Siri og Erik var heller sjeldne navn i Tromsø prestegjeld.  Om de ikke kom fra Bø, kan de ha kommet fra naboprestegjeldene til Bø.  Jeg har sett litt i bygdebøkene der, men det er ikke mye man finner i dem når det gjelder tiden før 1800.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noen " kjente" navn på Hugøen  folketellingen 1801. 

Jacob Knutsen 37 år, gift med Pernilla Hemmingsdatter 36, er vel bror til Christen Knutsen . De har et barn. I samne folketelling  iTromsø står Christen Knudsen med alder 40 år. Ifølge folketellingen 1769 skulle de være født  omkr. 1757 og 1761.

Rasmus Hansen fra samme folketelling I Hugøen  var fadder for Christian Christensen og er gift med Ingeborg Nilsdatter som var fadder i samme dåp.  De har syv barn.

Jeg har lurt på om Ingeborg var søster til Siri.

Ellers er det interessant å se at det bor noen med navnet Willum og Willumsen og Willumsdatter i Hugøen.  Antar at de kan være etterkommere av Jens Willumsen Ebeltoft og Dorthe Joensdatter på Langnes. Det var nok mange som var i slekt i områdene rundt der. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2023 den 18.07, Wenche Falck skrev:

Jeg fant Chresten født 12.

September døpt 23. Søndag e. Trinitatis 1795.

Far  Chresten Knusen Hogebotten. 

Ut fra  opplysninger på Geni må det være Håkøysbotn som står oppført som fødestedet på Christian Christensen.

  Litt rart at ikke  navnet på moren er med såpass langt ut på 1790 tallet.

Døde hun etter fødselen?

Det er navn på flere faddere:

Jørgen Jensen Langnes,

Lars Erregsen Eriksen? Logvigen 

Det  må være Lars Eriksen Løgvigen

( far til bødker Erik Larsen? )

Rasmus Hansen Hogebotten (Håkøysbotn)

Margret Hansd ibid 

Engebor Nielsd ibid 

 

 

Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, SATØ/S-1343/G/Ga/L0004kirke: Ministerialbok nr. 4, 1787-1795, s. 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650192
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kan Christiane Erichsdatter gift med Christen Knudsen i hans 1.ekteskap, være datter av Erich Hemmingsen 50 bruker av gården og Lisbeth Samsonsdatter 46 på Løgvig i folketellingen 1769 ? De har barna Hemming 17 år, Lars 8 år, Marit 20 år, Daareth 15 år, Kristianna 14 år, Lisbeth 11 år, Samson 4 år og så er det en tjener der Samson Annanias som er 100 år gammel! Den eldste sønnen til Christen Knudsen og Christiana Erichsdatter fikk det samme navnet Samson Annanias

På samme gården bor også Gabriel Jonsen  bruker, 50 år og Susanna Hemmingsdatter 46 år også kalt Siri som antagelig er en søster av Erich Hemmingsen. I folketellingen 1801 bor brødrene Hemming og Lars Erichsen på Løgvigen med sine familier . Der bor også Susanne/ Siri  Hemmingsdatter 70 år som er tante til Hemming og Lars og hennes mann Gabriel Jonsen 80 år i folketellingen 1801.

Deres sønn Kristen Gabrielsen 39 år svar 0,5 år i folketellingen 1769 og  er i folketellingen 1801 gift med Elen Sørensdatter 33 år som har barna Hans Peder 8 år og Søren 7 år. 

Lars Eriksen Løgvig var også fadder I dåpen til  Christian Christensen på Hugøen i 1795.

I folketellingen 1769 ser vi at  Kristianna Ericsdatter er datter til Eric Hemmingsen Kan hun  være den samme som ble gift med  Christen Knudsen I  Lokkøy, lurer jeg på nå. Det ser nesten slik ut. Det var også en Helena Erichsdatter som ble konfirmert I 1765 som antagelig  er en søster som døde før folketellingen 1769. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.