Gå til innhold
Arkivverket

Fjaler i Holmedal sogn. Søker opphavet til Gjertrud Bendiksdatter Flekke f. ca 1763 og opplysninger om hennes sønn Bendik og evt. andre barn.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Gjertrud Bendiksdatter skal være født på Flekke i 1763 ihht bygdeboka. Fjaler : gards- og ættesoge. 1 : Holmedal sokn (nb.no)

Jeg har en datter etter Gjertrud og mannen Ivar Olsen

Gjertrud Ivarsdatter f. 1801 på Brændehaug- 1867 Solund. Gift med Ole Larsen fra Hafslo.

Giertrue Bendixdtr - Ministerialbok for Fjaler prestegjeld 1799-1814 (1429Q) - Digitalarkivet

Familien i 1801 - 002 Giertrud Bendixdatter - 0044 Brendehoug - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1429P Ytre Holmedal prestegjeld - Digitalarkivet

Søker:

Dåp/opphav til Gjertrud Bendiksdatter f, ca 1763

Opplysninger om Bendik Ivarsen f. ca 1793

Eventuelt andre barn.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Gjertrud Bendiksdatter skal være født på Flekke i 1763 ihht bygdeboka

Hun er nødvendigvis ikke født på Flekke. Når BB skriver Flekke så antar jeg at det er henvisning til hva som er oppgitt ved vielsen, og det var gjerne oppholdssted/bosted.

Forøvig skriver BB at de ble viet i 1793, det er feil. De ble trolovet i 1793, men gift i 1794.

Vielsen, høyre side, 13. januar 1794 - Soldaten Iver Olsen, Brendehoug og Gertru Bendixdr, Flekke - Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 2 (1779-1798), Kronologisk liste 1794, Side 161, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818030888

Trolovelsen, venstre side, trolovet 24. november 1793 - Grenader Iver Olsen osv. - Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 2 (1779-1798), Kronologisk liste 1793, Side 160, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818030887

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat til Gjertrud, f. 1763, døpt 13. august?. Far Bendix Torven (Torvund), Lavik. - Venstre side - Sogn og Fjordane fylke, Gulen (Eivindvik), Husøy, Brekke, Lavik, Bø i Gulen (Eivindvik), Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1763, Side 112, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228330242

Finner familien i Ættebok for Lavik, side 215https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2020100248529?searchText="Bendik attg"&page=217

Ikke veldig mye informasjon, bortsett fra foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil

Og takk for gode opplysninger.

Jeg er enig i at Gjertrud ikke nødvendigvis er født på Flekke.

Vedrørende Gjertrud fra Torvund så er hun av stor interesser i og med at det i nyere generasjoner var en del giftemål med personer derifra.

Jeg har også vurdert henne som en kandidat men har gått bort i fra det etter at jeg fant ut at hun giftet seg i 1786 - Giertrud Bendixdr - Ministerialbok for Gulen prestegjeld 1779-1788 (1411Q) - Digitalarkivet

Men denne Gjertrud som gifter seg i 1786 har jeg også svært få opplysninger om, så om det er Gjertrud f. 1763 vet jeg ikke.

Mvh

Ivar

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivar Moe skrev:

Det er vel Gjertrud fra Torvund/Aven som gifter seg 2 gang i 1793

Ja, det ser nok slik ut - her i FT 1801, med litt feil alder 😲https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058391003485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne Gjertrud f. 1761 på Flekke? - https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000042881546

Venstre side døpt 4. desember - tvillinger; Gertru og Brite - Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1761, Side 76-77, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640148

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivar Moe skrev:

Den var spennende😀Det kan fort være en innertier.

Ja ☺️! Fjaler : gards- og ættesoge. 3 : Dale og Guddal sokn, side 84https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018030648503?searchText="Ivar Olson brendehaug"&page=87

Faren var Bendik Andersen Heggheim, L. nr. 210, Br nr. 1 Flekke, død 1791 iht. BBMor var Regina Paulsdatter, død 1780 iht. BB.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Faren var Bendik Andersen Heggheim, Bruk nr. 1 Flekke.

Supert 🤸‍♂️ Egil. Direkte ane dette så fenomenalt å endelig få henne plassert + noen nye i tillegg 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ivar Moe

Bare sånn "litt på siden" - BB forfatteren for Fjaler gards- og ættesoge (samme forfatter for Bind 1-3 og samme publiseringsår) kunne godt spandert en liten setning i Bind 1 om at Gjertrud var datter av Bendik Andersen og Regina Paulsdatter på Flekke - 😠 😉!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Bare sånn "litt på siden" - BB forfatteren for Fjaler gards- og ættesoge (samme forfatter for Bind 1-3 og samme publiseringsår) kunne godt spandert en liten setning i Bind 1 om at Gjertrud var datter av Bendik Andersen og Regina Paulsdatter på Flekke - 😠 😉!

Enig Egil, men han har sikkert ikke koblet Gjertrud og Gjertrud, han har jo også f. år 1763 i ene boka 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Regina Paulsdtr., Ingeborg Andersdtr. hadde fleire sysken som ikkje er nemnde i bygdeboka. I 1745 var det skifte etter Finn Knutson Flekke.

https://www.geni.com/people/Finn-Flekke/6000000102808138948

Skiftet nemner m.a. systera, Brita Knutsdtr. Flekke (ikkje nemnd i bygdeboka). Ho var enkje, og let arven gå vidare til born og borneborn. Borna var Knut Andersson g. og busett i Bergen, Ingeborg Andersdtr. g. med Ole Pederson Flekke, Ragnhild Andersdtr. (død) g. med Jon Hersvik og Jannike Andersdtr. g. med Sjur Olsson og busett på Stølen i Bergen.

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Mor til Regina Paulsdtr., Ingeborg Andersdtr. hadde fleire sysken som ikkje er nemnde i bygdeboka.

Takk for den informasjonen Gisle. Da kom det flere navn på plass.

Vedrørende Bendik Ivarsen f. 1793 så er det vel han jeg finner vielsen til 22 juni 1828. Kirkebøker: Askvoll sokneprestembete, SAB/A-79501/H/Haa/Haaa/L0010: Ministerialbok nr. A 10, 1821-1844, s. 350-351 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Det står  Brændehaug som f. sted.

Er det mulig å finne han og/eller kona Brithe Iversdatter igjen i bygdebøkene ?

Bendik var også bosatt på Hugøy

002 Bendix Iversen - 0041 Huøen - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1825 for 1428P Askvoll prestegjeld - Digitalarkivet

Da fant jeg endelig Bendik og Hugøy i bydeboka så da er det avklart. Rart at de bare hadde et barn ?

Solund : gards- og ættesoge til 1980. 2 (nb.no)

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar Moe skrev:

Takk for den informasjonen Gisle. Da kom det flere navn på plass.

Det var selvfølgelig Torbjørn I som skulle ha takk for hjelpen denne gangen. Beklager så mye Torbjørn

Mvh

Ivar

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2023 den 22.17, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ho var enkje, og let arven gå vidare til born og borneborn. Borna var Knut Andersson g. og busett i Bergen, Ingeborg Andersdtr. g. med Ole Pederson Flekke, Ragnhild Andersdtr. (død) g. med Jon Hersvik og Jannike Andersdtr. g. med Sjur Olsson og busett på Stølen i Bergen.

Finnes det flere opplysninger vedrørende Knud Andersen som skal være gift og bosatt i Bergen ?

Jeg finner søsteren Janicke med mann Siur Olsen bosatt ovenfor Steenkielderen (Steenkjellergata) i Bergen og 6 barn etter dem, men kan ikke se at broren Knud er fadder til noen av dem.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har notert at han er f. rundt 1693, jf. MT1701. Elles har eg ikkje noko meir. Det er elles ei stund sidan eg prøvde å tyde kråketærne i skiftet etter Finn Knutson.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg har notert at han er f. rundt 1693, jf. MT1701. Elles har eg ikkje noko meir. Det er elles ei stund sidan eg prøvde å tyde kråketærne i skiftet etter Finn Knutson.

Takk for det.

Jeg får bare med meg navn og oppholdssted. Vrient å få med seg all tekst 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider