Gå til innhold
Arkivverket

Skrivemåter ord pantebøker midten 1800-tallet

Janne Siri Gisetstad
 Del

Recommended Posts

Hei.

Når jeg først er pålogget, kan jeg kanskje også spørre folket om litt hjelp. Jeg driver i blant og tyder gamle skriv fra pantebøker på 1800-tallet. Selvlært og ikke spesielt god på å lese gotisk håndskrift. Men det blir bedre med øvelse. 

I blant stopper det opp fordi det brukes gamle "fagbegrep" eller uvante stavemåter jeg ikke kjenner. I ett tinglyst dokument fra rundt 1850 skulle for eksempel flere gårdbrukere sammen med Fogden bli enige om hva de enkelte bruken hver for seg skyldte. Altså en skylddeling, men helt uten grensebeskrivelser eller utsetting av grensemerker. 

I dette skrivet gikk det stadig vekk igjen ett begrep jeg ikke fikk tolket: "T__t og Skjøn".  For eksempel "partene ble enige om at etter beste T__t og Skjøn ble denne gardspartens skyld satt til X antall skylddaler" . Kan det være "Tagxt"? Altså nåtidens ord "takst"? Jeg er etterhvert nesten helt sikker på at det litt rare tegnet nest sist er en liten x, men synes det er rart at det også ser ut til å stå en liten g først. Skrev man virkelig ordet slik? takst.JPG.5d27eaac7c8c79dbd81432e1ce5a82cb.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som "Tagxt" ja.  (men det er ofte lettare å sjå om ein får lenkje til protokollen, med meir tekst, kunne bla, forstørre osv.)

Det er vel alltid rart når nordmenn danskar, er det ikkje? 

(det heiter "Takst" med k på nokolunde moderne dansk (1800-t), før "Taxt";  men k-lyd på norsk vert ofte g i dansk skrift, so då so)

elles, fint om du følgjer reglar du har akseptert på vegen inn hit:

https://www.digitalarkivet.no/content/1543/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut som "Tagxt" ja.  (men det er ofte lettare å sjå om ein får lenkje til protokollen, med meir tekst, kunne bla, forstørre osv.)

Det er vel alltid rart når nordmenn danskar, er det ikkje? 

(det heiter "Takst" med k på nokolunde moderne dansk (1800-t), før "Taxt";  men k-lyd på norsk vert ofte g i dansk skrift, so då so)

elles, fint om du følgjer reglar du har akseptert på vegen inn hit:

https://www.digitalarkivet.no/content/1543/endre-visningsnavn

Takk for svar. Det sto alltid "takst og skjønn" sammen, som ett slags standardisert uttrykk, og det ble brukt for å begrunne metoden som skulle brukes for verdisettingen, og resultatene man var kommet fram til.

Ett annet ord jeg slet med var tilsynelatende "kjøbeanmagt". Viste seg selvfølgelig å være "kjøbecontract" 🙂 Falt meg ikke inn at det ble brukt "c" her. 

Har endret visningsnavn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Janne Siri Gisetstad skrev:

Takk for svar. Det sto alltid "takst og skjønn" sammen, som ett slags standardisert uttrykk, og det ble brukt for å begrunne metoden som skulle brukes for verdisettingen, og resultatene man var kommet fram til.

Vel møtt som deg sjølv.

"Takst" kan tyde om lag det same som "skjønn" (det kan ha andre tydingar også);

"Takst og skjønn" er vel eit sånt ordpar med tilnærma lik tyding som vert brukt retorisk for å understreke noko,

på linje med "hell og lukke", "gard og grunn", "vit og forstand", "sælger og skiøder" (i skøyte), og mange fleire

Lenke til kommentar
Del på andre sider