Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor havnet prester i Nord-Norge? Straff?

Ragnhild Solgård
 Del

Recommended Posts

Hei!

Litt på siden, kanskje, men: En slektning sa at prester ble sendt til Nord-Norge som en slags "straff", at de hadde gjort noe dumt og ble sendt nordover. Dette dukker opp i "Skråpånatta" og så kom jeg på at faren til selveste Falsen ble sendt til Steigen etter en skandale. (Embedsmann, ikke prest)

Finnes det noen andre kilder på dette? Ble prester sendt nordover som straff eller fordi de ikke var særlig flinke, eller av andre grunner. Tenker spesielt på 1600-1800- tallet og spesielt på de dårlige/fattige sognene. 

Om dette ble for på siden, så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prester ble neppe forvist av en eller annen grunn til Nord-Norge.  Men pester med kanskje noe dårlig fagkarakter, dårlig økonomi og familieinnflytelse havnet nok som prester i utkantene av landet.  Det var ikke bare fagkarakteren som avgjorde hvilket presteembete man fikk.  Hadde man en sterk familie i ryggen og god økonomi skrev man ikke bare en søknad og sendte til København.  Nei, man reiste dit ned selv, møtte opp på kontorene i byråkratiet, maste og vel bestakk embetsmennene.  Det var ikke noe en fattig prest av fattigfolk hadde råd til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattige prester fantes vel over heile landet - rike også. Det finnes alltid et eksempel ...

Jeg lar også være å nevne velstående prester nordpå for å balansere bildet, men tar i stedet med et eksempel på en prest med fattigslig sørnorsk bakgrunn. Han er den eneste presten i slektstreet mitt, og het David Pedersen Crispus. I Miltzows prestebiografier står det at han var født i Bergen av fattige, men hederlige foreldre. Så det så!

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider