GĂ„ til innhold
Arkivverket

Hvorfor havnet prester i Nord-Norge? Straff?

Ragnhild SolgÄrd

Recommended Posts

Hei!

Litt pÄ siden, kanskje, men: En slektning sa at prester ble sendt til Nord-Norge som en slags "straff", at de hadde gjort noe dumt og ble sendt nordover. Dette dukker opp i "SkrÄpÄnatta" og sÄ kom jeg pÄ at faren til selveste Falsen ble sendt til Steigen etter en skandale. (Embedsmann, ikke prest)

Finnes det noen andre kilder pÄ dette? Ble prester sendt nordover som straff eller fordi de ikke var sÊrlig flinke, eller av andre grunner. Tenker spesielt pÄ 1600-1800- tallet og spesielt pÄ de dÄrlige/fattige sognene. 

Om dette ble for pÄ siden, sÄ beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Prester ble neppe forvist av en eller annen grunn til Nord-Norge.  Men pester med kanskje noe dÄrlig fagkarakter, dÄrlig Þkonomi og familieinnflytelse havnet nok som prester i utkantene av landet.  Det var ikke bare fagkarakteren som avgjorde hvilket presteembete man fikk.  Hadde man en sterk familie i ryggen og god Þkonomi skrev man ikke bare en sÞknad og sendte til KÞbenhavn.  Nei, man reiste dit ned selv, mÞtte opp pÄ kontorene i byrÄkratiet, maste og vel bestakk embetsmennene.  Det var ikke noe en fattig prest av fattigfolk hadde rÄd til.  

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fattige prester fantes vel over heile landet - rike ogsÄ. Det finnes alltid et eksempel ...

Jeg lar ogsÄ vÊre Ä nevne velstÄende prester nordpÄ for Ä balansere bildet, men tar i stedet med et eksempel pÄ en prest med fattigslig sÞrnorsk bakgrunn. Han er den eneste presten i slektstreet mitt, og het David Pedersen Crispus. I Miltzows prestebiografier stÄr det at han var fÞdt i Bergen av fattige, men hederlige foreldre. SÄ det sÄ!

Johan

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Logg inn for Ă„ kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) pÄ sine nettsider for Ä levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for Ä akseptere bruk av cookies.