Gå til innhold
Arkivverket

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/630/L0489: Ministerialbok nr. 630A02, 1757-1794, s. 288-289

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Vi er i Hemne (Hevne) i Sør-Trøndelag en vakker (?) sommerdag i 1790 ...

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/630/L0489: Ministerialbok nr. 630A02, 1757-1794, s. 288-289

https://www.digitalarkivet.no/kb20070904690548

På høyre side finner man Johan Sophias, sønn av Morten Lossius og Elen Buch. Her trenger jeg ikke så mye tyding, jeg vil bare være helt sikker på at jeg har lest ting riktig: Er vi enige om fødselsdato 16. juni og at "Dom. 6te a Trinit." skulle bety 6. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis), altså 11. juli, jf. https://trinitatis.no/ for 1790?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi er ikkje heilt samde...

Dåpen er 16. juni i Hemne.  Det var ein onsdag, men det var ikkje noko hinder - det treng ikkje vere høgmesse for å ha dåp.

Etter faddrane står det "Fød d 1ste  Junii".  (Dei strekte altså regelen om å døype borna innan 8 dagar.)

Det er ikkje sagt noko om vêret ...

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm … ser at setningen min ikke var fullstendig, men det spiller vel mindre rolle. Jeg antok altså at dåpsdagen var Dom 6te Trinit. jf. høyre kolonne, men her har jeg altså misforstått. Takk skal du ha for korreksjonen!

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Datoen til høyre gjelder introduksjonen.

Takk skal du ha for oppklaringen! Når jeg først skulle misforstå noe, var det godt at jeg først og fremst skulle bruke kilden til å bekrefte stedet hvor en inngift persons far ble født/kom fra, ikke fødselsdatoen ... 🙂

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider