Gå til innhold
Arkivverket

Ofotens Tidende

Sissel Malme
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne et avis-bilde som jeg håper er av bedre kvalitet enn det jeg har.  

Det er et klassebilde fra ca. 1918-1919. Bildet er tatt i Narvik og den gang tror jeg at de bare hadde avisen Ofotens Tidende.

Det er en jenteklasse der de er ca. 10 år gamle. Bildet er tatt av M Lind. 

Min mormor Haldis Olsen er med på bildet. Vi har svært få bilder av henne, og siden hun gikk bort allerede i 1947

har vi heller ikke truffet henne, bortsett fra min onkel som mistet sin mor som 9-åring. Vil gjerne overraske han med et fint bilde av sin mor.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal lete.

Jeg kan lete sjøl også, bare jeg vet hvor.

382478192_1684372485398288_7623049972393674984_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet var vel nødvendigvis ikke publisert i en avis dengang (1918-19). Det står jo også at selve bildet er lånt ut til avisen fra Ragna Lange.

Du finner samme bilde i Fremover, mandag 14. november 1988https://www.nb.no/items/43132467896e57279d1a5f0620d288f0?page=5&searchText="Ragna Lange"

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt avisen og spør dem om det går å få en kopi av bildet som helt sikkert er avfotografert slik at de har det på film og kanskje et fotografi. Prøvde å finne det på digitalmuseet, men fant det ikke. Der ville navnene også være søkbare om de er innlevert. Folk tenker ikke bestandig på at bilder av barn og voksne i naturlige miljøer, skole og arbeid kan være interessante for andre enn familien også. .

her er hjemmesiden du kan søke etter bildet for å se om du finner det der. Der kan du laste ned en kopi til din egen maskin/nettbrett av det du finner. dessverre nesten bare bilder av natur og hus. 

https://digitaltmuseum.no/search/?aq=owner%3F%3A"MND"+text%3A"narvik"+time%3A"1910+TO+1919"&sv=timeline&q=narvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Steinar Olsen bosatt i Hårvik said:

Kontakt avisen og spør dem om det går å få en kopi av bildet som helt sikkert er avfotografert slik at de har det på film og kanskje et fotografi.

Avisen ble lagt ned i år 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for hjelpen. 🙂 Setter stor pris på det. Det som er enkelt for den ene, kan være vanskelig for den andre. Derfor godt å ha flinke og greie folk rundt en. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider