Gå til innhold
Arkivverket

Stavern kirkebøker, SAKO/A-318/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1816-1839, s. 247

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Stavern kirkebøker, SAKO/A-318/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1816-1839, s. 247, nr. 13

https://www.digitalarkivet.no/kb20070502700007

Martin Christophersen med bopel i Fredriksvern og konfirmert 15 år gammel i 1821, dermed ble han født ca. 1806.

Her er jeg usikker på yrke og patronym for faren Christopher og fullstendig navn på moren Anne. Noen som kan hjelpe?

Jeg mener ellers at denne Martin er den samme Martin som i 1830 gifter seg i Borre med Ingeborg Gurine Stenersdatter og får sønnen Stener Christian i Fredriksvern i 1834. (Erfaringsmessig er det mye farting mellom Horten og Fredriksvern pga. marinen og arbeid på verft for mange familier.) Kildehenvisninger har jeg lagt inn i slektsoversikten for Stenersen (Sørlandet) i Slektshistoriewiki. Jeg har ikke funnet dåpen til Martin i Fredriksvern (har jeg oversett noe), men muligens det er et spørsmål jeg bør ta i Stenersen-tråden i brukerforumet ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

... og foreldra bur i Thanum Sogn. Kan dåpen vera der?

Jeg burde definitivt ha sjekket nabosognene også ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Kan folketeljing 1801 på Ch/Kristoph/f/fer gje spor?

Kanskje. 😀 Gjorde et lite forsøk på dette etter å ha søkt etter dåpen til Martin i Tanum, men jeg må nok søke med flere varianter. Dessverre blir det ikke mer slektsforskning i dag, da jeg har sosiale forpliktelser.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror foreldrene er Christopher Wærnsen og Anne Elisabeth Hansdatter Angel, gift i Stavern i 1802. Øverst til venstre:

Stavern kirkebøker, SAKO/A-318/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1809, s. 9
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070502680122

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Espen Tjernshaugen said:

Jeg tror foreldrene er Christopher Wærnsen og Anne Elisabeth Hansdatter Angel, gift i Stavern i 1802. Øverst til venstre:

Stavern kirkebøker, SAKO/A-318/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1783-1809, s. 9
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070502680122

Han er Hautboist (Oboist) af Tellemarkiske Regiments 1ste Comp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider