Kari Sunde Skrevet Oktober 2, 2023 Del Skrevet Oktober 2, 2023 Hei! Jeg stanger hodet i veggen når jeg prøver å finne fram i kildemateriale for skifter, blir litt frustrert da! Jeg finner ingen av de jeg leter etter, Må jeg finne skiftekort først, eller......?Jeg skulle gjerne få vite hvilken "oppskrift" det er for å finne ut av det. Jeg vet jo at jeg må vite i hvilken kommune og når vedkommende døde. På forhånd takk for eksperttips Vennlig hilsen, Kari Sunde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet Oktober 2, 2023 Del Skrevet Oktober 2, 2023 Brukerforklaring til dødsfall- og skiftemateriale: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/fodsel-dod-og-navn/dodsfall#!#substep-null Husk også på at det ikke er alt som er lagt ut på nett. Mye av arkivmaterialet vårt fins fremdeles kun i papirformat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kari Sunde Skrevet Oktober 2, 2023 Forfatter Del Skrevet Oktober 2, 2023 Tusen takk for raskt svar! Da vil jeg utforske dette. Vennlig hilsen, Kari Sunde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Oktober 2, 2023 Del Skrevet Oktober 2, 2023 Kva område/tidsperiode er det snakk om? Nokre stader/periodar finst det søkbare skifteregister (f.eks. skifteregister for Sunnfjord 1677-1845). Andre stader må ein bla i skiftekort. Atter andre stader er det ikkje register i det heile, eller dei er ikkje digitaliserte (f. eks. Bergen) slik at ein må oppsøkje eit statsarkiv for å bla i registeret. Alternativet er å bla seg fram i sjølve skifteprotokollane, men dette er tidkrevjande. Og mange av desse er heller ikkje digitaliserte, f. eks. gjeld dette mange av protokollane for Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kari Sunde Skrevet Oktober 3, 2023 Forfatter Del Skrevet Oktober 3, 2023 Jeg tenker i første rekke på skifter i Skåtøy, Bamble og Sannidal fra 1850 til 1910. Får begynne der! Mvh. Kari Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå