Gå til innhold
Arkivverket

Alvorlig feil i Finn Kilde

Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Dersom du bruker Finn Kilde og får mer enn 50 treff, må du bla til neste side. Ved søket får du vite hvor mange treff det er. Når du begynner å bla, kommer noen av treffene flere ganger, men en ender alltid med det antall treff som er oppgitt i søket.

Jeg skal til Røros i neste uke og snakke blant annet om hva man kan finne på Digitalarkivet om Røros. Jeg bruker da Finn kilde og søker på Geografi og de fire kommunene som er Røros: Brekken, Glåmos, Røros og Røros landsogn. Jeg får 1265 treff på søket og jeg legger alle treffene inn i et regneark. Antall treff er som angitt 1265. Her er mange dubletter så når jeg fjerner dem, sitter jeg igjen med 994 unike treff. Hvor er de resterende 311? Jeg kjører operasjonen igjen, får 1265 treff og legger dem inn i samme regnearket. Etter å ha fjernet alle jeg hadde fått i det første søket pluss alle  nye dubletter, sitter jeg igjen med 1214 treff. Jeg kjørte den samme operasjonen igjen og endte da opp med 1258 treff. Hva de 7 siste kildene er vet jeg ikke og jeg har ikke tid til å kjøre operasjonen flere ganger.

Dette betyr at når noen gjør et søk som gir mer enn 50 treff, så får man omtrent aldri se alle treffene, men det er på langt nær sikkert at man oppdager at man har fått dubletter. Slik som Finn kilde er nå, er den ubrukelig og bare til å forvirre folk.

Det samme problemet er også  i generelt personsøk. Dersom man vet om det, er det en mulighet til å komme rundt det ved å sortere treffene på en annen måte enn etter relevans (hva nå enn det er). Men dersom man ikke vet dette og søker opp noe og blar og ikke finner det man leter etter, så kan det skyldes at systemet har "valgt det bort".

Jeg håper at disse feilene kan bli rettet så snart som mulig.

Finn Karlsen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Finn Karlsen skrev:

Dersom du bruker Finn Kilde og får mer enn 50 treff, må du bla til neste side. Ved søket får du vite hvor mange treff det er. Når du begynner å bla, kommer noen av treffene flere ganger, men en ender alltid med det antall treff som er oppgitt i søket.

Jeg skal til Røros i neste uke og snakke blant annet om hva man kan finne på Digitalarkivet om Røros. Jeg bruker da Finn kilde og søker på Geografi og de fire kommunene som er Røros: Brekken, Glåmos, Røros og Røros landsogn. Jeg får 1265 treff på søket og jeg legger alle treffene inn i et regneark. Antall treff er som angitt 1265. Her er mange dubletter så når jeg fjerner dem, sitter jeg igjen med 994 unike treff. Hvor er de resterende 311? Jeg kjører operasjonen igjen, får 1265 treff og legger dem inn i samme regnearket. Etter å ha fjernet alle jeg hadde fått i det første søket pluss alle  nye dubletter, sitter jeg igjen med 1214 treff. Jeg kjørte den samme operasjonen igjen og endte da opp med 1258 treff. Hva de 7 siste kildene er vet jeg ikke og jeg har ikke tid til å kjøre operasjonen flere ganger.

Dette betyr at når noen gjør et søk som gir mer enn 50 treff, så får man omtrent aldri se alle treffene, men det er på langt nær sikkert at man oppdager at man har fått dubletter. Slik som Finn kilde er nå, er den ubrukelig og bare til å forvirre folk.

Det samme problemet er også  i generelt personsøk. Dersom man vet om det, er det en mulighet til å komme rundt det ved å sortere treffene på en annen måte enn etter relevans (hva nå enn det er). Men dersom man ikke vet dette og søker opp noe og blar og ikke finner det man leter etter, så kan det skyldes at systemet har "valgt det bort".

Finn Karlsen

Dessverre er det slik at en ikke kan stole på at en får med alle treff i den listen som presenteres. Noen av de dataene som presenteres er også mangelfulle.

Det jeg svært ofte har lagt merke til ved detaljert personsøk, er at dato mangler ved fødselsdato og/eller hendelsesdato. Ved å velge sortering etter hendelsesdato så kommer vanligvis alle hendelsesdatoer som består av kun årstall til slutt i listen i en vilkårlig rekkefølge. For de personene jeg har sjekket på, så er dato tilgjengelig og kommer riktig opp ved søk i den aktuelle kirkeboken. ( La inn et spørsmål om dette i Juni, men har enda ikke fått noe svar fra Arkivverket.)

Konklusjonen er vel at hele søkealgoritmen bør erstattes med en ny og bedre.

Har Arkivverket noen planer?

Mvh

Arne Reidar Jullum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finn Karlsen skrev:

Finn Karlsen

Oppsummert: Tilfeldig sortering (relevans) samt nytt søk med ny tilfeldig sortering kvar gong ein blar til neste side skaper problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til min forskrekkelse nettopp oppdaget at i Detaljert personsøk, så hjelper det ikke å velge en annen sortering, jeg får en masse dubletter likevel. Når da summen stemmer med det som er angitt som antall treff, er det en god del som mangler. Dette betyr at det er alvorlige feil i både Finn kilde og Detaljert personsøk, og som betyr at dersom man får mer enn 50 treff, så er det ikke garantert at en får se alle.

I og med at dette er ganske sentrale deler av Digitalarkivet, forventer jeg at det blir rettet så fort som bare mulig, og at man gir nødvendig informasjon til brukerne.

Finn Karlsen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Finn Karlsen skrev:

Jeg har til min forskrekkelse nettopp oppdaget at i Detaljert personsøk, så hjelper det ikke å velge en annen sortering, jeg får en masse dubletter likevel. Når da summen stemmer med det som er angitt som antall treff, er det en god del som mangler. Dette betyr at det er alvorlige feil i både Finn kilde og Detaljert personsøk, og som betyr at dersom man får mer enn 50 treff, så er det ikke garantert at en får se alle.

I og med at dette er ganske sentrale deler av Digitalarkivet, forventer jeg at det blir rettet så fort som bare mulig, og at man gir nødvendig informasjon til brukerne.

Finn Karlsen

Har ikke testet, men en løsning i Detaljert personsøk kan være å slå av muligheten for variantsøk. Dette gir i alle fall atskillige færre treff.

Om dette virker er det kun som et lite plaster på et brukket ben da det her kreves en større operasjon for at søkesystemet i DA skal bli bra.

Det store spørsmålet er om Arkivverket har noen planer for en større oppdatering.

Mvh
Arne Reidar Jullum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå av variantsøk i Detaljert personsøk gjør ingen forskjell. Fortsatt mange dubletter.

Finn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Takk til Digitalarkivet for en rask og god retting av denne feilen, all grunn til å rope Hurra!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Finn Karlsen skrev:

Takk til Digitalarkivet for en rask og god retting av denne feilen, all grunn til å rope Hurra!!

Det er "rullet ut" ei oppdatering i Digitalarkivet i tilknytning til forholdet som er tatt opp i denne tråden. Undertegnede har ennå ikke hatt tid til å teste og hadde derfor ikke annonsert noe ennå, men det er fint at oppdateringa etter alt å dømme er vellykka.

Takken bør rettes til Arkivverket 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Finn Karlsen: Jeg har nå sett litt nærmere på hvordan dette fungerer etter den nevnte oppdateringa. Det virker som relevanssorteringa er konstant når du søker og navigerer i én og samme fane i nettleseren. Hvis du derimot gjør samme søk i to ulike faner og/eller i to ulike nettlesere, vil du fremdeles kunne få ulik sortering. Med andre ord:

• Når du blar mellom sidene i ei treffliste, vil du ikke lenger få dubletter og utelatelser pga. kontinuerlig omstokking.
  • Hvis du deler et søk/treff med andre, f.eks. her i forumet, er det derimot ingen garanti for at alle som ser på søket/treffet, får samme sortering som deg. Og hvis du bokmerker et søk/treff i din nettleser for å kunne åpne det på nytt ved en senere anledning, vil du ikke være garantert samme sortering som du hadde første gang.

Det første kulepunktet er nok det viktigste, så det har vært ei bra og nyttig oppdatering, selv om den ikke har løst absolutt alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.