Gå til innhold
Arkivverket

Lærer Gunder Hansen Haavig, f 1840, flyttet til Hetland i 1859.

Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til lærere i Hetland i Rogaland rundt 1859-1863.

I henhold til bygdebok for Moster sogn i Bømlo, reiste Gunder til Hetland i 1859. 

Gunder dro noen år senere til USA, og dødde i 1864 i borgerkrigen. 

Jeg søker etter informasjon om Gunder som lærer, for derved å kunne fastslå når han emigrerte (trolig fra Stavanger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ættesoga fra Moster forteller at Gunder (Gunnar) og broren Hans f.1836, var skoleholdere, men oppgir ingen kilde for det

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018012329002?page=187

Gunder fikk en uekte sønn noen i mai 1859, noen måneder før han flyttet

nr 99

Finnås sokneprestembete, SAB/A-99925/H/Ha/Haa/Haaa/L0007: Ministerialbok nr. A 7, 1850-1862, s. 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070221640092

Selv om Gunder kanskje fungerte som lærer i Bømlo, er det jo ikke sikkert han gjorde det da han kom til Hetland/Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Matthias.

Jeg kjenner til at han flyttet til Hetland og jeg kjenner til sønnen Gunnar.

Jeg uttrykte meg ikke klart nok i etterlysningen, da det er perioden i Hetland jeg søker informasjon om.

Er enig i at det ikke er sikkert at han var lærer i Hetland, selv om han var det på Moster. Men jeg forsøker å finne ut hvilket år han emigrerte.

Holder på med en oversikt over folk fra Moster kirkesogn som emigrerte og håpet at det kunne være en mulighet å finne noe om lærere i Hetland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttrykte deg ikke uklart, men jeg ville sjekke bakgrunnen for premisset at man skal lete etter en lærer. Han var tross alt bare 19 år da han dro.

Utflyttingen viste i alle fall at han reiste alene.

Jeg kan ikke se at han er ført som innflyttet, eller utflyttet, i Hetland i årene 1859 til 1864, så han har kanskje ikke meldt seg hos presten der. Ikke uvanlig for en ungkar på flyttefot, men da virker det også mindre sannsynlig at han dro dit i forbindelse med en lærerjobb.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt at han reiste pga av sønnen som ble født. 

Som du også skriver, så har heller ikke jeg funnet han som innflytter eller utflytter i Hetland. Han ble tross alt registrert ut fra Finnås.

Har kontakt med en fjern slektning av ham i USA, men han kjenner heller ikke til emigrasjonsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne siden står det at Gunder emigrerte til sine søsken i Stony Brook Township, Grant County, Minnesota.

https://www.wikitree.com/wiki/Haavig-11

Har du oversikt over når søsknene emigrerte?

Ved konfirmasjonen i 1855 fikk han «udmerket god» karakter, så han kan sikkert ha fungert som hjelpelærer sammen med en eldre bror de påfølgende årene, men det betyr jo ikke at han nødvendigvis var «lærer» av yrke. Usikker på hvor den opplysningen kommer fra.

Finnås sokneprestembete, SAB/A-99925/H/Ha/Haa/Haaa/L0007: Ministerialbok nr. A 7, 1850-1862, s. 164
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070221640159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til når søskena hans drog.

Navnet i parentes er "bygdeboknavnet" og (IH43x) er referansen i bygdeboka.

Gunder kan ha reist sammen med søstera Inger og hennes mann, men finner ikke reisepapirene for dem. Attesten hos presten er datert 5/5-1861.

Torres Hanson-Haavig (Tørres Hansen Idlestien), f 28/7-1827 – 24/9-1901, (IH43e), reiste i 1856

Knud Hansen Haavig (Knut Hansen Idlestien), f 26/3-1833 – 30/8-1894, (IH43f), reiste i 1858

Margretha Haavig Johnson (Margrete Hansdtr Idlestigen), f 26/5-1822 – 17/10-1904, (IH43c), reiste i 1858

Ingrid Grimstvedt (Ingrid Hansdtr Idlestigen), f 27/7-1819 – 29/11-1876, (IH43a), reiste i 1861

Hans Hansen Haavig (Hans Hanson Idlestigen), f 27/8-1836 – 11/4-1917, (IH43g), reiste i 1865

Gunder Hansen Haavig (Gunnar Hansen Haavig Idlestigen), f 5/1-1840 – 21/8-1864, (IH43h), reiste mellom 1859 og 1863

Lenke til kommentar
Del på andre sider