Gå til innhold
Arkivverket

Emigrant fra Gunnarskog, Sverige til USA 1869

Arne Skogholt
 Del

Recommended Posts

Min oldefar Per Olsson [19.6.1830 – 8.3.1906] til Mo Sogn, Nord-Odal 1854- flere søsken til Odalen, ene Märta dro til New Zealand 1872 med Høvding. Jeg fant hennes etterkommere i Palmerston North, Nordøya NZ og besøkte dem i 2004. Jeg har søkt i mange år etter yngste søster Cajsa Olsdatter født 12.3.1846 Treskog, Gunnarskog, Sverige. Fant i kveld etter noen timers leting at hun emigrerte til N.Amerika 29.12.1869. Hadde vært supert å finne ut om hennes ferd videre.

Mvh Arne Skogholt, 2130 Knapper, Nord-Odal - Innlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivverket har kun norske kilder. Eventuelt kan vi slå opp i skifter etter foreldre, eller søsken uten barn der vedkommende skal være arving og derfor oppført. 

Jeg flytter innlegget ditt til Brukerforum i tilfelle det er noen som har tilgang til andre kilder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Arne Skogholt said:

Cajsa Olsdatter født 12.3.1846 Treskog, Gunnarskog, Sverige. Fant i kveld etter noen timers leting at hun emigrerte til N.Amerika 29.12.1869.

Kan dette være din Kajsa emigrerer i 1869?

Kajsa Olsdotter

in the Sweden, Emigrants Registered in Church Books, 1783-1991

Detail Source

NameKajsa Olsdotter

GenderKvinna (Female)

Birth Date12 mars 1846 (12 Mar 1846)

Birth PlaceVärmland, Gunnarskog

Departure Date29 dec. 1869 (29 Dec 1869)

Departure PlaceVärmland, Gunnarskog

Arrival PlaceNordamerika

Occupation or RelationPiga

Marital StatusUnmarried (Single)

NotesTravels alone

Page172

Original Page664

Household Members (Name)

Kajsa Olsdotter

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/1298041:61085?tid=&pid=&queryId=f09387006ae192c5be531433a07443de&_phsrc=jJx4&_phstart=successSource

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candidat? New Orleans er et uvanlig reisemål?

Cajsa Olsson

in the Swedish Emigration Records, 1783-1951

NameCajsa Olsson

Birth Yearabt 1846

Place of OriginCarlstad

DestinationNew Orleans

Record Date15 jan. 1870 (15 Jan 1870)

Port of DepartureHamburg

Database NameEmiHamn

Occupation/TitleLedig

Principal PersonOlsson Cajsa

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/713467:1189?tid=&pid=&queryId=31af43bdf21b4f17cc6035868a55a575&_phsrc=jJx5&_phstart=successSource

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankomst?

Cajsa Olsson

in the New Orleans, Louisiana, U.S., Passenger Lists, 1813-1963

NameCajsa Olsson

GenderFemale

Arrival Age24

Birth Dateabt 1846

Port of DepartureHamburg, Germany and Le Havre, France

Arrival Date11 Feb 1870

Port of ArrivalNew Orleans, Louisiana

Ship NameBavaria

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/627971:7484?_phsrc=mNs1&_phstart=successSource&gsln=ols*&ml_rpos=2&queryId=bb107c00e762738b7235d60be5fc295a

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anton! Dette var fantastiske nyheter, virker nærmest 100% sannsynlig at korrekt person. Havna - ankomst New Orleans - spennende- uvanlig rute for nordmenn- var det annerledes for svenskene? Jeg kommer ikke inn på linkene, bør vel melde meg inn på ancestry.com for å ha tilgang. Utrolig artig å få slik hjelp- så hurtig- bor du i Minnesota?

Hjertelig takk - spennende om kan finne mer ut om hennes skjebne!🙂 Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Arne Skogholt said:

Hei Anton! Dette var fantastiske nyheter, virker nærmest 100% sannsynlig at korrekt person. Havna - ankomst New Orleans - spennende- uvanlig rute for nordmenn- var det annerledes for svenskene? Jeg kommer ikke inn på linkene, bør vel melde meg inn på ancestry.com for å ha tilgang. Utrolig artig å få slik hjelp- så hurtig- bor du i Minnesota?

Hjertelig takk - spennende om kan finne mer ut om hennes skjebne!

Uvanlig rute for svenske folk også. Det er ikke mange unge svenske jenter i Louisiana i folketelling fra 1870.

Hadde hun søsken, evt. annen familie som emigrerte til USA?

Og ja, jeg bor i Minnesota.

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvandring til USA.odt

Lagt ved oversikt over Cajsas søsken, bl.a oldefar- hun var yngst. Trodde lenge at hun var en annen person i Sør-Odal, Norge, men nettopp lykkes å finne ut om hennes utvandring. Hennes skjebne er ikke kjent, eks.  på MyHeritage. Jeg jobbet med slekt fra ungdom - i dag er jeg 69 år- jobber fortsatt som kommuneoverlege.

Min bestefar Ole hadde en yngste søster Mathea Oppi som utvandret til Elgin, sist observasjoner fra Winona, Minnesota- her slutter all kunnskap om henne. Cajsa var hennes tante.  Min bestefar Ole var gm Julie som hadde 4 søsken som utvandret- hovedsak Rushford, Minnesota og Spokane, Washington. En avdød slektning av meg - besøkte dem i Rushford og etterkommere i Arizona, samt de var i Odalen. 

Fra bok "Utvandringen  1825-1930" av Liv Marit Haakenstad - sier hun om New Orleans: Noen kom fra Norge, men hovedvekt fra Irland, Tyskland og Frankrike. Sverige svære uår 1867-1868. Hun beskriver en del kom til New O og reiste videre til Texas. Noen av disse flyttet også senere til Midtvesten."

Jeg legger merke til at hun bruker navnet Olsson i  skipsregister- jeg brukte Olsdatter eller Olofsdatter i mitt søk. 

Takknemlig for din gode hjelp. Happening i en slektsforskers hjerte.

mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider