Gå til innhold
Arkivverket

Hva kan DNA bekrefte?

Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ingen kunskap om DNA. Spørsmålet dukket opp i forbindelse med Goro Povelsdatter om jeg treffer ved konfimasjonen. Har funnet en passende kandidat som døpes og figurerer i et skifte som 9 åring, og så tilsynelatene forsvinner uten å finnes som død.

Jeg mener å ha funnet kandidatens morfar Knut.

Vil DNA test av begge slektslinjene jeg har forsøkt å sette opp under eventuelt kunne fjerne spørsmåltegnene?

Vil den "tverrgående" forbindelsen mellom Marit og Anders som er søskenbarn forstyrre resultatet?

Knut                                                                                                 

Knuts barn Jon     og    Anne                                                  

Jons sønn Knut              Annes datter Goro,   ?samme person?   Goro                   

Knuts sønn Jon                                                                                                Goros datter Anne                                                                  

Jons sønn Peder gift med Marit, søskenbarn til Anders               Annes sønn Anders

Peder og Marits barn Anne og Jon                                                          Anders sin datter Anne Gurine gift med Anders, Marits søskenbarn

Flere etterkommere etter Anne og Jon                                                 Anne Gurines  og Anders sin datter Olava Caroline

Olava Carolines datter Anna Emilie

Anna Emilies sønn, min far

God helg!

Endret av Ove Gunnar Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver dessverre ingenting om når disse levde!

Du må jo dna-teste nålevende for å finne dine svar. Og slik jeg tolker det du har skrevet, så lever ikke mange av de du har nevnt. Jeg tror ikke Y-DNA (sønn til far linje) eller HT-DNA (datter til mor linje) vil hjelpe deg noen ting i dette tilfellet.

Eneste mulighet er en autosomal DNA-test, som hos selskapet FTDNA.com heter "Family Finder". Den sjekker alle linjene til dine aner for "matchende" dna med den som blir testet, men den fungerer slektforskningsmessig  kun 5-6 generasjoner før dna blir så "utvannet" at det ikke kan skilles fra det som kan skje av tilfeldig dna-arvemateriale fra hvem som helst.

Så du må finne flere nålevende etterkommere i tillegg til deg selv som er etterkommere av Knuts sønn Jon i samme generasjon som Goros datter Anne, og få testet så mange som mulig med en autosomal test. Det er en fordel å få testet alle hos samme selskap.

Men jeg er aboslutt ingen ekspert i dna, så det kan være at andre har andre råd enn det jeg har gitt deg.

Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Remi!

Det var en enkel og grei forklaring som jeg kunne forstå.

Skiftet etter Knut var 1740 og Goro er født 1750. Og de er vel kanske for mange generasjoner ute.

Mvh Ove Gunnar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider