Gå til innhold
Arkivverket

Transkribering av skiftedokument 1776 - Alvdal

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Noen som kan forklare hva de forskjellige ting betyr her. Forstår det meste av teksten men noen forkortelser er jeg i tvil om, som V: og tallene i parentes som jeg trodde referte til overskriften 0102-1, 1-5.

Såvidt jeg forstår fremkommer det at noen av disse personer bor hos vergen og at V: derfor står for Verge.

Andre personer har kun en verge. Betyr det at de ikke nødvendigvis bor hos denne? 

Hvor lenge hadde man verge på denne tiden? 21 år?

Jeg er dessverre ikke istand til å tyde orginaldokumentet bortsett fra enkelte ting.

Takknemlig for litt oppklaring.

0102-1, 1-5 Nordihaugen. Østerdalen prot.2A, fol.543B, 11.03.1776. S.032  1801: 420. 

------------------------

Peder Halstensson †, død sidstafvigte 16 februar.

Marit Olsd., hustru, død et aars tid forhen, sammenavlede barn:.

Halsten Pedersson, sønn, 17 år, V:(halv)morbror Ole Olsen Qveberg (12-3) den ældre.

Ola Pedersson, sønn, 15 år, hos vergen, V:fastermann Tore Ingebretsen Jored Faaset (Tynset).

Lars Pedersson, sønn, 13 år, hos vergen, V:farbror Ole Halsteensen Strømmen (4-26). 

Peder Pedersson, sønn, 4 år, hos vergen, V:farbror Ole Halsteensen Strømmen (4-26). 

Kari Pedersd., datter, 11 år, V:farens søskenbarn Ole Larsen Bougen (20-1). 

Berit Pedersd., datter, 9 år, V:morbror Bersvend Olsen Qveberg (12-1).

Marit Pedersd., datter, 7 år, hos vergen, V:fastermann Tore Ingebretsen Jored Faaset (Tynset).

Vurderingsmenn: Morten Olsen Sandmoen og Esten Jonsen Strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uklart kva du spør om - og kvar du finn det.

Eg ser lenkja til skifteprotokollen (2B fol 543b) og namna på born og formyndarar;

men ikkje "0102-1, 1-5"  eller "Nordlihaugen"   (skiftet er "paa Pldsen Hougen ved Gaarden Strømmen")

I 1776 vart menn fullmyndige når dei fyllte 25 år (eller gifta seg).

Frå dei var 18 var dei delvis myndige, men hadde ein kurator til å føre tilsyn med formue.

Menn under 18 og ugifte kvinner hadde formyndar.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeleg å seie kva nummera viser til.

I matrikkelen (frå 1886) er Strømmen gardsnr. 2 i Stor-Elvdal; og denne "Haugen" er tydelegvis ein (husmanns)plass der,

så det er ikkje gardsnummer.  Det er heller ikkje "gammalt" matrikkelnr. eller løpenr. (1838-86).

https://rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0438&gnr=2

Denne forkortinga "V:" må det vere denne personen som har innført. (det tyder nok "verje" eller formyndar)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at numrene i parenteser viser til gårdsnummer og bruksnummer hvor personen er omtalt i ei bygdebok. Folk flyttet jo gjerne litt rundt, så det er ikke alltid ei bygdebok omtaler dem på alle bosteder. "Ole Larsen Bougen (20-1)" bodde kanskje på gnr. 16 Baugen da dette skiftet ble avholdt i 1776, men i ei bygdebok kan han likevel være omtalt under gnr. 20 Bakken.

Og så går det an å kontakte vedkommende som har lagt disse opplysningene ut på sin nettside, og som formodentlig er fortrolig med forkortelser og koder: http://www.jeaas.com/

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider