Gå til innhold
Arkivverket

Vi er på 1500-tallet i Buskerud. Åse Pålsdatter, hvem er hun? og Fingar Bjørnsen Bye, hvem er han?

Stine Holmen
 Del

Recommended Posts

Hei. Buskerud-ætt. Krysse fingrer og håper noen kan hjelpe. Jeg forsøker å fine ættelinjen til to av mine aner. Giftermål går visst på kryss og tvers i mange av de samme familier. Så nå har jeg visst gått helt i surr og er visst litt ute på viddene. Havner på navnet Devegge, men får det ikke helt til å stemme…

1) Helge Jonsson Buøen f ca 1560-1614 gm Åse Østensdatter, Hilde. Faren til Helge var Jon Helgesen, Gulsvik han var gift med både Taran Halvorsdatter, Stave og med Åse Pålsdatter, men hvem er anene/foreldre til Åse og hvor kom hun fra? 
2) Christoffer Fingardsen Bye f ca 1580-1650 var gm Taran Torgeirsdotter. De hadde datteren Berte f ca 1613-1672 g m Tord Helgesen, Frøvoll Men hvem er anene/foreldre til Berte sin far Christoffer og hvor kom han fra? 
Håper på litt hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i tidligere Buskerud er vi? Er dette opplysninger du har hentet fra en bygdebok? 

I tittelen på innlegget ditt står det Fingar Bjørnsen Bye, hvem er han? Men i selve innlegget spør du om hvem som er far til Christoffer Fingardsen Bye og hvor han kom fra. Er det sammenheng mellom Fingar Bjørnsen og Christoffer Fingarsen? 

På geni.com finner jeg imidlertid dette:

https://www.geni.com/people/Fingar-By/6000000000130035624

Fingar Bjørnsen By (Devegge)

Fødselsdato: cirka 1550
Fødested: By, Sigdal, Buskerud, Norway (Norge)
Død: cirka 1623 (63-81)
By, Sigdal, Buskerud
Nærmeste familie:

Sønn av Bjørn Rolvsen Devegge og Ragnhild Sevatsdatter Devegge
Far til Peder Fingarsen Jokstad og Kristoffer Fingarsen Bye
Bror av Rolf Bjørnsen Devegge

Yrke: Lensmann og bonde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og tusen takk for svar. Ja, Fingar Bjørnsen Bye skal visstnok være far til Christoffer Fingardsen. Jeg erindrer ikke hvor jeg har opplysningene fra. - Trolig en kombinasjon av flere steder. Men jeg har ikke notert kilden. Og jeg har holdt på med flere slekter Ringnes/Gulsvik/Trommald/Stave/Frøvoll/Kravik (veldig dumt, men de går om hverandre) Og i tillegg så har jeg hatt en pause i letingen… og glemmer litt fort. Så nå forsøker jeg å nøste opp noen linjer. - Er jo svært usikker på opplysninger på MyHeritage og Geni. Så skulle vel trengt en verifisert oversikt over Devegge-ætten på 15-1600 tallet for å se om noen av navnene finnes der. Mener jeg leste at Åse Pålsdatter var en Devegge og iflg linken du har fra Geni så er Fingar Bjørnsen Bye det også. Men det skulle jeg gjerne ha verifisert.
 (Kan jo være det finnes i et eksemplar av Gjallarhorn, men kopi tar tid å få og koster jo ganske mye hver gang…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for lenke. Da skal jeg lese om By. Jeg har faktisk ikke sett denne før. 😍
Nå jakter jeg da også på en oversikt over Devegge-ætten siden den er nevnt i linken på Geni,  samt at jeg mener den ætten også er nevnt i forbindelse med Åse Pålsdatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2023 den 16.35, Stine Holmen skrev:

1) Helge Jonsson Buøen f ca 1560-1614 gm Åse Østensdatter, Hilde. Faren til Helge var Jon Helgesen, Gulsvik han var gift med både Taran Halvorsdatter, Stave og med Åse Pålsdatter, men hvem er anene/foreldre til Åse og hvor kom hun fra?

Hvem Åses far var, er ukjent. Terje Østro (i Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bd. II, 2003) nevner bl.a. Paul Hære på Modum som en kandidat. Han var der i 1528. Paul hadde en datter gift med Klemet Torstensen. Han vitnet på Grasvik i Sigdal i 1594 at han hadde bodd på Hære i 15 år (han nevnes der i 1558). Klemet og kona hadde i hvert fall to barn, Berthe Klemetsdatter som bodde på Grasvik i 1605 og senere på Li i Flesberg (ennå i 1622), og Paul Klemetsen. Det er uvisst hvor Paul bodde, men hans sønn Asle Paulsen bodde først på Grasvik etter farssøsteren og deretter på Fyrand i Krødsherad. Med tanke på Åses og Jons sønn Klemet, er Paul Klemetsen interessant som en mulig farskandidat til Åse. Men når Klemet Torstensen vitnet i 1594, var han vel neppe født stort tidligere enn 1510, og Paul Klemetsen må være f. ca. 1530-40. Skulle Åse være hans datter, må han helst ha vært f. ca. 1530, for Åse var neppe født senere enn rundt 1550, og hennes barn igjen fra rundt 1570. Det er selvfølgelig ikke umulig, men det fordrer at flere generasjoner her har giftet seg svært tidlig.

Ellers, rent generelt, er Flå-bøkene interessante å bla igjennom også for slekt andre steder enn Flå, da både slekt i Krødsherad og Modum og andre nærliggende kommuner kan være nevnt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for svar. Da forstår jeg at Åse er «uavklart». Litt synd, hadde jo vært artig med skotske aner… skal vi tro historiefortellingene. Flå bygdebøker må kjøpes forstår jeg…  For de kommer jeg ikke inn på digitalt. 
Takk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider