Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp dåp av Jakobine Laurentze Dorthea Linge

Carina Linge Aasekjær
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står på linje 137 dåp av Jakobine Laurentze Dorthea (Linge) 

Jeg tror nemlig jeg har funnet enda et barn av min tipp-tipp oldefar Karl Elias Eliassen Linge  🙂 

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/528/L0400: Ministerialbok nr. 528A11, 1871-1879, s. 39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070308640551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternamnet er ikkje så lett å lese i kyrkjeboka - eller rettare: det er ikkje så lett å sjå kvar etternamnet sluttar og om det står noko anna i tillegg (alders).

Men klokkarboka er tydelegare:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/528/L0429: Klokkerbok nr. 528C10, 1872-1886, s. 15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071001620059

"Enkemand Bagersvaend Karl Eliasen Linge (30)"  (Presten skriv "Eliassen Lindge..."

Presten skriv mor som : "Enke Ingeborg Johane Jonsdatt Trandal (40)".  Klokkaren droppar "Trandal" som etternamn og legg til "Buholmstrand" som adresse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var det litt finere håndskrift 🙂 

Det stemmer med enkemann og bakersvend og navnet, men han var vel kanskje litt eldre enn 30 i 1873 (burde være 32 på det tidspunktet) men det er ikke alltid de var så fryktelig nøye på alder/fødselsår i folketellinger osv har jeg sett, så jeg regner med at det er riktig mann. Takk skal du ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.