Gå til innhold
Arkivverket

usikker på kilde, råd mottas med takk

Linn T Synes
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg bruker bøkene ""Nes på Romeriket, gårdshistorie" som basiskilde til slektsboken jeg lager. Og nå er jeg på ca 1640 tallet, og finner ikke helt ut hvor disse forfatterene har hatt sine kilder. Personen jeg leter etter er Martha Andersdatter Øien.

I Sjeleregistre, 1600-1780, finner jeg henne på riktig sted, gift med riktig mann. Men da hun døde i 1717 står hun skrevet som Marit Andersdatter.

Men sjeleregistrene har ikke hennes far registrert, og derfor er hun der ikke som barn. 

I disse gårdshistoriebøkene så har en mann ved navn Anders Øien tonnevis av barn, men ingen av disse er Martha. Han har en datter Marit, som er født noen år senere og som er gift med en annen mann, og døde barnløs i 1728, så jeg har konkludert med at det ikke er henne. Alt annet kan passe med at denne Anders er far til Martha. Det er også kun oppført denne Anders som bruker av gården på dette tidspunkt. 

Scanna kilder for kvinner går ikke lengre tilbake til sjeleregisteret som er nevnt, og kirkebøker fra 1689. Disse flotte mennene som skreiv bøkene jeg bruker var eldre karer på 60 tallet, og er vel svært lite tilgjengelige for spørsmål. 

Er det noen som kan komme med en tanke på hvordan disse resonerte seg frem til hvem som var barn av hvem, så langt tilbake i tid? Er det helt feil av meg å tenke at denne Martha må ha vært barn av Anders? Øien var definert som en fullgård på dette tidspunktet, og det var også Løken, som hun giftet seg til. Sannsynligheten for at hun derfor kom fra en fattigmannskoie ell. er vel relativt liten.

Setter pris på all tilbakemelding.

mvh Linn Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men den du egentlig spør om, er visst omtalt på s. 168 i bind 4: https://www.nb.no/items/fc2c45bd43d0a9e46e494dac6d26e6fc?page=167

Her var det ganske riktig stusselig med holdepunkter. Det er i utgangspunktet ikke mulig å vite om bygdeboka skriver "fra Yn" på grunnlag av en konkret opplysning i en kilde, eller om det kan dreie seg om en gjetting eller antakelse basert på mer indirekte opplysninger. En typisk konkret kilde kan være et vitneutsagn på tinget, hvor Marit/Marte har oppgitt alder og fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja. denne kilden stemmer ikke helt den heller. Den jeg har forholdt meg til er fra sjeleregisteret 1600-1780. Denne stemmer også med en Maret Andersd. Løken d i 1717.

Det er den konklusjonen jeg har som sier meg at det mest sannsynlig må være Anders Auelsens datter. Men så stiller jeg jo litt spørsmål om hvordan man skal/kan konkludere i slike tilfeller. Mtp historiske fakta når det kommer til "rang" innenfor ekteskap så burde man vel konkludere med at det er stor sannsynlighet for at hun kommer derfra.. men jeg vet ikke, og vil gjerne ha andres tanker på hva som kan være mest riktig å konkludere med. Jeg går alltid etter kildene, men bruker gårdsbøkene som veiledning.

https://media.digitalarkivet.no/view/7654/87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Linn T Synes skrev:

Mja. denne kilden stemmer ikke helt den heller. Den jeg har forholdt meg til er fra sjeleregisteret 1600-1780. Denne stemmer også med en Maret Andersd. Løken d i 1717.

Det er den konklusjonen jeg har som sier meg at det mest sannsynlig må være Anders Auelsens datter. Men så stiller jeg jo litt spørsmål om hvordan man skal/kan konkludere i slike tilfeller. Mtp historiske fakta når det kommer til "rang" innenfor ekteskap så burde man vel konkludere med at det er stor sannsynlighet for at hun kommer derfra.. men jeg vet ikke, og vil gjerne ha andres tanker på hva som kan være mest riktig å konkludere med. Jeg går alltid etter kildene, men bruker gårdsbøkene som veiledning.

https://media.digitalarkivet.no/view/7654/87

Sjeleregisterets "Martha Anders. Øjen" er åpenbart bygdebokforfatterens kilde for å skrive at hun var fra Yn. Når det gjelder bygdebokforfatterens påstand "d 1722, 82 år", må vi kunne anta at det er den tilsvarende opplysningen vedrørende ektefellen Gulbrand Gundersen, som ved en feiltakelse har blitt repetert.

Spørsmålene blir dermed 1) hvor troverdig sjeleregisterets opplysning er, og 2) hvordan den skal forstås. Med hensyn til 1) er det mitt inntrykk at sjeleregisteret er forfattet et stykke ut på 1700-tallet, nokså sikkert ei stund etter at Marta / Marte / Maret / Marit (alt ettersom hvordan du foretrekker å skrive navnet) døde. Hvor har forfatteren av sjeleregisteret fått opplysningen fra? Forfatteren av sjeleregisteret har tydeligvis brukt tilgjengelige kirkebøker til å forsyne personene med datoer for dåp, vielse og død/begravelse, men har ingen vielsesdato for Marte Andersdatter og Gulbrand Gundersen, så han har ganske sikkert ikke hatt noen vielsesinnførsel i noen kirkebok å basere seg på. Det kan peke mot at noen har gitt muntlig informasjon om at Marte Andersdatter var fra Yn. Det bringer oss over til 2), for hva betyr det at noen var fra et sted? Det kan være stedet vedkommende var født, men ikke nødvendigvis. Det kan også henvise til vedkommende hadde bodd på stedet, uten å være født der.

Konklusjonen min blir da: Da sjeleregisteret ble forfattet, har det eksistert ei oppfatning om at Marte Andersdatter på Løken var fra Yn. På grunnlag av sjeleregisteret alene er det umulig å vite om dette er riktig, om det var en misforståelse eller en erindringsforskyvning. Og om Marte hadde en forbindelse til Yn, er det på grunnlag av sjeleregisteret alene umulig å vite hva denne forbindelsen var. Det er vel også derfor bygdebokforfatteren ikke har falt for fristelsen til å føre Marte opp som datter av Anders Auelsen; det finnes ikke grunnlag for å trekke noen slik konklusjon.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider