Gå til innhold
Arkivverket

Arkiv etter Marcus Levin - til R-kontoret i London - omhandler jøder i Monowitz

Gina M. S. Austad-Stavdal
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg er masterstudent i historie ved NTNU.

Jeg er på jakt etter arkivet etter Marcus Levin som han skal ha levert til R-kontoret (Repatieringskontoret) i London som omhandler jøder i Monowitz og dødsmarsjen. I disse listene vil det framgå hva de norske eksilmyndighetene visste om norske jøder i live i Monowitz.

Harry Rødner etterspurte dette arkivet og at dere fant det, men det inneholdt kun et brev fra Levin om situasjonen til norske jøder i Sverige. 

Under befant det seg en bunke med brev fra norske, ikke jødiske flyktninger.

Levins lister fra Monowitz er ikke funnet, men skal være levert til bla ambassaden i London, ved R-kontoret. Disse listene skal eksistere et sted og det er de jeg er på jakt etter. 

Vet dere hvor disse listene kan være?

Vennlig hilsen Gina Austad-Stavdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette har vært lett etter tidligere og ikke funnet er det vel mindre sjanse for å finne det i denne omgang. Katalog til arkivet etter Repatrieringskontoret finner du på Arkivportalen:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000007403?ins=RA

Om det er ønskelig med mer leiting enn det som kan foretas via nett må du sende inn en forespørsel via skjema.

PS, jeg fant dette ved søk i journalen vår: Rapport fra Marcus Levin 17.06.1943 i arkiv S-2259 Utenriksdepartementet: serie Dyd, eske 10393, mappen 25.1/5 Jødespørsmålet bd. II som et av flere vedlegg til Jens Bulls brev av 09.07.1943. Marcus Levin sendte en tilleggsrapport 06.07.1943, samt skal der være lister over deporterte. – Jeg er usikker på om det er dette du leiter etter, men i så tilfelle kan du vise til referanse 2017/13011 når du sender inn forespørsel via skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider