Gå til innhold
Arkivverket

Amerikaturen til ekteparet Hans Schrøder Baade Thorsen og hustru Cecilie Reinertsdtr Skimmeland.

Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Hans Schrøder Baade Thorsen (1842-1922) og hustru Cecilie Reinertsdtr Skimmeland (1848-1919).

Han var fra Stavanger og ho var fra Mosterhamn i Bømlo. Dei gifta seg i 1868 på Fitjar.

Ekteparet budde i mange år på Fitjar og Espevær i Sunnhordland og her fekk dei 8 barn.

I denne perioden var dei også 2 år på Alstahaug i Nordland og der fekk dei 2 barn.  1903 til Cecilia dør i 1919 og begraves på Røvær. Hans dør ca 3 år etterpå og begraves same sted.

I 1910 var Hans fyrvokter på Ringholmen i Fitjar. Tellingen har ikkje info om USA opphold

I 1920 var han pensjonist og budde på Røvær. Tellingen har ikkje info om USA opphold

Bygdeboka for Moster (heimplassen til Cecilie) skriv at dei drog til Amerika. Eg klarar ikkje finne noko emigrasjon for dette paret.

Alle søskene til Cecilie og mor henner emigrerte. Eldste dottera deira Inger Margrete emigrerte også

Har fått bilde av dei i Iowa USA, men klarer ikkje å finne ut når dei emigrerte ( eller reiste på besøk) eller når dei kom tilbake til Norge.

Det er berre Amerikaoppholdet eg er interessert i. Eg kjenner resten av historien.

Er det noen som har kjennskap til Amerikaoppholdet til dette ekteparet?

Endret av Roald Sjursen
Feil i navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Grethe.

Jeg var klar over at ene sønnen var emigrert også, men usikker på hvem av dem.

Har dialog med barnebarnet til Hans og Cecilie. Men hun kan ikke svare på om noen amerikatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har bidratt.

Jeg kjenner til historien til dette ekteparet og mye av etter historien til barna deres. Inger Margrete som er nevnt over ble gift med søskenbarnet sitt i USA.

Men det å finne reisepapirene til ekteparet Hans Schrøder Baade Thorsen og Cecilie Reinertsdtr Skimmeland, det har jeg ikke klart. Så hvis noen kjenner til, eller greier å finne informasjon om reisen deres blir jeg takknemlig.

Holder på med underlag til en bok som blir vederlagsfritt gitt til det lokale sogelaget på Moster. Sogelaget vil kunne trykke og selge boken. Men dette er "dugnadsarbeid" fra min side.

Mvh  Roald Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2023 den 14.06, Roald Sjursen skrev:

Har fått bilde av dei i Iowa USA, men klarer ikkje å finne ut når dei emigrerte ( eller reiste på besøk) eller når dei kom tilbake til Norge.

Vet du ca. når dette bildet er tatt (årstall)?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men personene er eldre folk med langt skjegg. Utfra alder kan jeg tenke med sist i 1890 tallet.

Ene personen på bildet, med skjegg lang ned på brystkassen dødde i 1897.

Endret av Roald Sjursen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken her var å se om parets barn og svigerbarn var nevnt i avisene. Dersom de fikk besøk av foreldrene fra Norge ville det gjerne vært omtalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roald Sjursen skrev:

Utfra alder kan jeg tenke med sist i 1890 tallet.

Dersom de reiste fra Stavanger så er det vanskelig å finne noen utreise - https://www.digitalarkivet.no/content/79/emigrasjon-og-flytting

Emigranter over Stavanger

Dessverre gikk emigrantprotokollene for Stavanger (1867-1928) tapt i brann i 1929, men det er blitt laget en "rekonstruert" database over emigranter fra Stavanger 1825 -1970. Denne har imidlertid store mangler. Databasen teller 121 826 navn. Digitalarkivet har valgt å ikke publisere denne på vanlig måte fordi kildegrunnlaget er så usikkert. Selve filene legger vi ut her hvis noen kan ha glede av disse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil.

Kjenner til den listen, men den  er vanskelig å lete i. 

Har en dialog med noen en, om mulig, mer lesevenlig utgave.

Roald

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider