Gå til innhold
Arkivverket

FamilySearch-senteret i Skien

Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg skulle gjerne hatt tilgang til noen tyske kirkebok-bilder som er sperret for ordinære hjemmebrukere av FamilySearch.org, men som man vil kunne få innsyn i på et FamilySearch-senter. Det skal være et slikt senter i kirkelokalene til LDS i Skien (Ulefossv. 2). Er det noen Grenlandsbeboere (eller andre) som vet om senteret kan benyttes av alle interesserte slektsgranskere, og som eventuelt kjenner til når det holder åpent for genealogiske aktiviteter.

Mvh Otto

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg limer inn dette til orientering for andre lesarar:

https://www.familysearch.org/en/wiki/Category:Norway_FamilySearch_Centers

Eg forstår det slik at ikkje alle slike senter har tilgang til desse databasane. Spørsmålet blir dermed også om senteret i Skien har tilgang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp telefon kan jo gi svar på om senteret i Skien har en slik tilgang.

Det hjelper vel ikke trådstarter hvis han er lokalisert i Telemark, men for ordens skyld så kan det nevnes at NSFs bibliotek er et såkalt «designated FamilySearch center» og har utvidet tilgang til databaser.

https://www.familysearch.org/en/wiki/Norwegian_Genealogical_Library

Det er slektskafé førstkommende lørdag i NSFs lokaler i Lørenskog - alle er velkomne!

DTH

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg forstår det slik at ikkje alle slike senter har tilgang til desse databasane. Spørsmålet blir dermed også om senteret i Skien har tilgang.

FamilySearch centers har full tilgang, mens FamilySearch affiliate libraries har begrenset tilgang, slik jeg har forstått det. Selv er jeg f.eks. interessert i å få tilgang til det bildet som er knyttet til følgende oppføring:  https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QP3F-NKKN. Når man her klikker på "check image availability", får man opp en boks som angir at man vil få tilgang til dette spesifikke bildet både på FamilySearch centers og FamilySearch affiliate libraries. 

Før eller senere kommer nok alle katolske bispedømmearkiver i Tyskland til å laste opp digitaliserte kirkebøker til Matricula, men særlig i enkelte av de sydligste bispedømmerne skrider arbeidet med dette temmelig langsomt fremover. Mange av bispedømmene har heller ikke gitt FamilySearch tilgang til kirkebøkene, slik at den eneste muligheten for innsyn består i å oppsøke bispedømmearkivene fysisk (dette gjelder f.eks. Bistum Würzburg).

8 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

En kjapp telefon kan jo gi svar på om senteret i Skien har en slik tilgang.

Siden jeg bor i Bø (Midt-Telemark), er det praktisk å benytte senteret i Skien, men det telefonnummeret som er oppgitt både på FamilySearch sitt globale nettsted og på gule sider (35 55 41 01) er ikke lenger i bruk. Jeg har forsøkt å sende e-post til den adressen som er oppgitt på det globale nettstedet (NO_Skien@familyhistorymail.org), men har ikke fått svar på henvendelsen. 

Men akkurat i det jeg avsluttet forrige avsnitt, kom jeg via den nasjonale LDS-siden over et mobilnummer til den lokale menigheten i Skien. Der fikk jeg hyggelig svar med beskjed om at man skulle undersøke saken og sende meg en SMS med nærmere informasjon. Det kunne virke som om det i utgangspunktet ikke er noen som p.t. har spesifikt ansvar for FamilySearch-delen av menighetens aktiviteter -- men jeg håper nå at jeg likevel vil kunne få muligheten til å benytte lokalitetene i Skien.

FamilySearch tilbød for øvrig en svært så praktisk Look Up Service fra 2020, grunnet reisebegrensninger i korona-perioden, men dette ble dessverre avviklet i sommer. Ved hjelp av dette tilbudet kunne man på forespørsel og helt kostnadsfritt få tilsendt sperrede bilder fra databasen til FamilySearch. Jeg opparbeidet en viss avhengig av dette, men nå må man altså ut av hjemmekontoret og oppsøke et fysisk FamilySearch-senter for å få tilgang til informasjon fra sperrede bilder.

8 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Det er slektskafé førstkommende lørdag i NSFs lokaler i Lørenskog - alle er velkomne!

Det hadde vært utsøkt hyggelig å være til stede, Dag, men geografien tilsier at jeg dessverre sjelden vil ha anledning til å delta.

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for det. Det er et stykke fra Bø til Oslo. Jeg skal uansett på slektsbiblioteket til NSF lørdag, så hvis du ikke kommer noen vei med Skien-muligheten i mellomtiden, skal jeg da kunne sjekke ut lenken og sende deg kopi av bildet. Men minn meg gjerne på det lørdag morgen, f.eks. til min e-postadresse dagtho [at] yahoo.com, for jeg har det med å glemme ting når jeg har mange prosjekter på en gang ...

DTH

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

hvis du ikke kommer noen vei med Skien-muligheten i mellomtiden, skal jeg da kunne sjekke ut lenken og sende deg kopi av bildet.

Tusen takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå koser jeg meg i NSFs lokaler i Lørenskog og bildet for Maria Margaretha mfl. ligger og venter på en e-postadresse ... 🙂

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Nå koser jeg meg i NSFs lokaler i Lørenskog og bildet for Maria Margaretha mfl. ligger og venter på en e-postadresse ... 🙂

Flott at du husket det Dag, siden jeg p.t. ikke har hørt noe mer fra senteret i Skien. Tusen takk! Jeg har sendt e-post-adressen min som PM via den interne meldingstjenesten her på brukerforumet. Ha en fin lørdag i Lørenskog😊

Mvh Otto

Endret av Otto Martin Christensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider