Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør et siste forsøk på å finne ut hvem Ole Monsen (Qvorvaag) og Marthe Andersdtr. Plassen ( Askøy, Hordaland) var og hvor de kom fra.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har gjentatte ganger forsøkt å finne ut av denne slektsnøtten. Og har hatt flere temaer oppe i den forbindelsen, men uten at vi har klart å finne noe endelig svar på spørsmålet i overskriften.

Ole og Marthe giftet seg i Askøy prestegjeld 11.11.1759. https://media.digitalarkivet.no/view/8601/42334/30. Marthe er da oppført med gårdsnavnet Pladsen. Det lå i Askøy Prestegjeld, men på fastlandssiden som ble kalt Søralandet.

https://forum.arkivverket.no/topic/91714-5757-annemalenemarie-olsdatter-gift-1795-mcarl-henri/#comment-760168

https://forum.arkivverket.no/topic/96374-10468-hvor-er-stedet-qvorvaag/#comment-791502

Dette er to av temaene som har vært oppe tidligere.

Ole og Marthe får to barn, Ingeborg og Cecilie i Askøy Prestegjeld, mens sønnen Mons og Anne Marie/Malene/Kjerstin ble født i Bergen. Marthe må trolig ha dødd en gang etter 1765, trolig i Bergen, for vi finner Ole Monsen som enkemann i Sandviken både som kommunikant og ved dødsfallet 09.07.1810.

Det er ikke skifte etter Ole som kan hjelpe, men ved dødsfallet er han skrevet som Ole Monsen Qvorvaag, født 1734 i Hamre Prestegjeld (Nordhordland).

Dette er eneste gangen Qvorvaag dukker opp og vi har heller ikke funnet noe fasitsvar på hvor det stedet var. Det nærmeste jeg kom var Florvåg på Askøy hvor de fikk sitt første barn.

Jeg vet at det er lite sannsynlig at jeg noen gang får svar på spørsmålene mine, men de manglende opplysningene forfølger meg og etterlater et gapende hull i slektstreet mitt blant tipp x 3 oldeforeldrene.

Kanskje noen friske øyne, eller nye kilder kan hjelpe . Jeg er uansett takknemlig for all hjelp jeg har fått rundt denne familien tidligere, og eventuelt nye innspill som måtte komme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

Er det mulig at Marthe først var gift med Gabriel Andersen fra Bachen ? Han var enkemann da han ble gift med Marthe i 1749- hun fra Pladset.

Gabriel er å finne avdød i 1758 så da kan det stemme godt at Marthe gifter seg på nytt i 1759.

Gabriel Andersen - Ministerialbok for Fana prestegjeld 1736-1757 (1249P) - Digitalarkivet

Kirkebøker: Fana Sokneprestembete, SAB/A-75101/H/Haa/Haaa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1736-1757, s. 144 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Gabriel Andersen - Ministerialbok for St. Jørgens Hospital prestegjeld 1743-1765 (1301M11) - Digitalarkivet

(Antar at dette er samme Gabriel som gifter seg med Marthe)

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og takk for innspillet ditt.

Det står rett nok ikke at Marthe var enke da hun giftet seg i 1759, men det behøver ikke bety så mye.

Men jeg lurer på om ikke denne karen har vært inne i bildet tidligere også. Denne Pladsen det vises til på bruden  i 1749 er det som senere ble Helgeplassen  som ble utskilt fra Nedre Fyllingens mark. Plassen ble trolig oppkalt etter mannen som ryddet den, Helge Olsen. Det lå den gang i Fana. Den Marthe var trolig datter av Anders Andersen ca 1650-1742 og Karen Larsdr. ca 1682-1749. Anders var bruker etter Helge Olsen.

Mens gårdsnavnet fra 1759 nok sikter til en liten plass nær dagens Loddefjord.

Jeg mener å huske at man i ett av temaene jeg hadde oppe ble dette diskuter og forkastet.

Men jeg har aldri strøket denne Marthe som en mulig kandidat. Problemet er bare at vi ikke fant noe som kunne fastslå at de to var samme kvinne.

Det var fire barn i ekteskapet mellom Gabriel og Marthe, men ingen av disse var faddere til Ole og Marthes barn.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det var fire barn i ekteskapet mellom Gabriel og Marthe, men ingen av disse var faddere til Ole og Marthes barn.

Jeg har sjekket to av barna. Karen døde i 1757 og Anders i 1758.

Og Lisbeth dør i 1756.

Det var tøffe tider

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at "din" Marthe giftet seg andre gang 17.06.1759 i St. Jørgen med Ole Nielsen. De fikk også 4 barn sammen. Det var skifte etter denne Marthe Andersdtr. 24.06.1780 fra Bakken under Årstad. Da var bare Lisbeth fra første ekteskap fortsatt i live av de fire barna i første ekteskap.

Det var nok det som gjorde at vi utelukket den Marthe Andersdtr. som kandidat til Ole Monsens hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune Thorstensen skrev:

Da var bare Lisbeth fra første ekteskap fortsatt i live av de fire barna i første ekteskap.

Da må det ha vært to barn ved navn Lisbeth. Lisbeth Gabrielsd.* - Ministerialbok for St. Jørgens Hospital prestegjeld 1743-1765 (1301M11) - Digitalarkivet

Men enig med deg. Da er nok dette ett feilspor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Kanskje noen friske øyne, eller nye kilder kan hjelpe . Jeg er uansett takknemlig for all hjelp jeg har fått rundt denne familien tidligere, og eventuelt nye innspill som måtte komme her.

Det kan vel vere ein ide å late dei friske augene ha noko å sjå på....

Dødsfallet https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000195743

og originalen skanna  er vel (øvst) her: 

Korskirken sokneprestembete, SAB/A-76101/H/Hab: Klokkerbok nr. A 1a, 1809-1832, s. 4
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321680513

Det kan lesast "Qvorvaag", men like gjerne "Qvervaag" eller "Overvaag".  (Det kan hende Statsarkivet har registrert

dette etter originalen, og ikkje etter desse uklare filmane). Han skal vere fødd i "Hamer S.[ogn]" i 1734.

Eit sidespørsmål er vel kvifor dette er "klokkarbok" - finst det ei prestebok (ministerialbok)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ivar.

Jeg mener bestemt at Yngve Nedrebø i sin tid sjekket dette i originalen og at stedet var skrevet som Qvorvaag.

Men uansett hvordan vi prøvde å lese navnet, fant vi aldre noen forbindelse mellom det navnet og Hamre prestegjeld (Hammer).

Problemet er jo at vi vet ikke hvem som oppgav disse opplysningene til presten ved Ole Monsens dødsfall. Men vi kan vel være rimelig sikre på at det neppe var Ole selv.

Uansett behøver ikke det stedsnavnet ha noe med Oles fødested å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Da må det ha vært to barn ved navn Lisbeth. Lisbeth Gabrielsd.* - Ministerialbok for St. Jørgens Hospital prestegjeld 1743-1765 (1301M11) - Digitalarkivet

Men enig med deg. Da er nok dette ett feilspor

Her er skiftet etter Marthe Andersdtr. 24.06.1780 side 538 a + b

https://media.digitalarkivet.no/view/24076/64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk skal du ha Ivar.

Jeg mener bestemt at Yngve Nedrebø i sin tid sjekket dette i originalen og at stedet var skrevet som Qvorvaag.

Men uansett hvordan vi prøvde å lese navnet, fant vi aldre noen forbindelse mellom det navnet og Hamre prestegjeld (Hammer).

Problemet er jo at vi vet ikke hvem som oppgav disse opplysningene til presten ved Ole Monsens dødsfall. Men vi kan vel være rimelig sikre på at det neppe var Ole selv.

Gjest Yngve Nedrebø

Skrevet September 15, 2002
Bokstavrett er teksten slik i kirkeboken (ført av klokkeren) for Fredens Bolig: 'Almisse Lem, Enkemand og Arbejdsmand Ole Monsen Qvorvaag død den 9 Juli, Føde Sted: Hamer S. Føde Aar: 1734, Alder 76 A.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Nei ... det er vel minst like truleg at det har noko med kvar han budde før han døydde.

Kan det vere eit lokalnamn i krosskyrkjesoknet?  (det var vel nord for Vågen, med Sandviken)

Det er ikkje sikkert det var meir folk i soknet enn at klokkaren (kapellanen??) kjende dei fleste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har mange ganger tenkt at Qvorvaag var en avsporing, som egentlig bare har fått oss som har holdt på lete etter svar til å bruke mye tid og krefter på noe som kanskje, eller kanskje ikke var helt uvesentlig med tanke på å finne opphavet deres.

Jeg er vel egentlig redd for at denne saken vil forbli ubesvart, men jeg følte for å løfte problemstillingen frem i lyset igjen.

Og det har hendt før at svaret egentlig ligger rett foran oss, og at en liten tilleggsopplysning er alt som skal til for å få svar.

Uansett er jeg svært takknemlig for alle som har prøvd å hjelpe meg med dette problemet i over 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet vel at han er født i Hammer/Hamre i 1734 - 35.

Neste skritt bør vel da være å gå gjennom kirkebøkene fra den perioden og se hvor mange Ole som er døpt med Mons til far.

Det trenger ikke nødvendigvis være så svært mange med den navne kombinasjonen.

Hvis ikke dette allerede er utført da?

Har du navn på barna til Ole og Marthe ?

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamre var stoort på den tiden. Fra Modalen til Edsvåg og til Lindås.

Innhold for Ministerialbok For Hamre Prestegjeld 1732-1750 (1254P) - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Kvamsvåg har vært nevnt, og fult mulig.  Konfirmasjon? Hamre hadde også en del rundt Ask.

Men det er litt leting i kb her. Sokne historikk kan være viktig å se på.

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg mener å ha funnet er datteren Ingeborg, født 1760 på Øyjorden u/ Florvåg. Hun ble gift med enkemann Hans Jørgensen Kongsvik. Ingen barn. Hans hadde tidligere vært gift med Wendel Margrethe Monsdtr.. Sammen hadde de sønnen Jørgen.

Da Carl Henrichsen og Anne Marie Olsdatter døpte datteren Wendel Margrethe i 1807 var Jørgen Hansen fadder. 

Cecilie Olsdtr. som ble født på Skaalevik i 1762 ble etter hva jeg fant aldri gift. Hun holdt til i Skuteviken og Sandviken og var fadder ved flere av Carl og Anne Maries barnedåper.

Anne Marie/Malene/Kjerstin født i Bergen trolig rundt 1763 ble altså gift med Carl Henrichsen  fra Florvåg.

Mons Olsen af Bergen født 1768 var fadder i 1795 til Carl og Anne Maries første barn. Han døde i mai 1798.

Når det gjelder Ole Monsen fra Hamre har vi sjekket ut de sannsynlige kandidatene, uten å finne noen som kunne passe. Som du nevner var det ikke veldig mange Ole født rundt 1734 med en far Mons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ottar Eliassen skrev:

Hamre var stoort på den tiden. Fra Modalen til Edsvåg og til Lindås.

Innhold for Ministerialbok For Hamre Prestegjeld 1732-1750 (1254P) - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Kvamsvåg har vært nevnt, og fult mulig.  Konfirmasjon? Hamre hadde også en del rundt Ask.

Men det er litt leting i kb her. Sokne historikk kan være viktig å se på.

mvh Ottar

Ja, jeg er klar over at Hamre prestegjeld var stort på den tiden, men som nevnt var det likevel ikke veldig mange barn døpt Ole rundt 1734 med far Mons/Mogens.

Jeg fikk god hjelp med å sjekke ut mulige kandidater uten at det førte oss frem til en åpenbar kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sikkert ikke fått med meg alt av det gamle innlegg osv. Så nå kommer det noen muligens dumme spørsmål.

Er du sikker på at det er din Ole som dør i 1810 ? Er det kun derfra du har Qvorvaag fra? Eller står det andre beviser i lenken ?

Jeg klarer ikke åpne den lenken fra dødsfall i 1810

Jeg spør fordi det er også en Ole Monsen f. ca 1735 som dør i Askøy prestg. i 1819

image.thumb.png.65bae5a743e60c863247a9f2bf7e76a5.png

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen dumme spørsmål.

Jeg mener å huske at adressen ved dødsfallet i 1810, var den samme som i 1801. I samme området som både datteren Ingeborg bodde og likeså datteren Cecilie.

Det er heller ingen spor etter Ole eller familien på Askøy etter Cecilies fødsel i 1762. Jeg mener dessuten å huske at den Ole Monsen du nevner er sjekket ut tidligere.

Men når det er sagt, så er dette et tema hvor det er over 20 år siden første gang jeg hadde det oppe. Så selv ikke jeg klarer å ha kontroll på alt som er sagt og gjort.

Jeg skal grave litt i gamle papirer for å se hva jeg noterte om den Ole Monsen som døde i 1819.

Men det må vente til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Den Ole Monsen du fant død på Askøy i 1819 var fra Aarstad Sogn. Det er den samme Ole Monsen du finner gift på Aarstad i 1801, se person 12 og 13.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058389000049

Ole Monsen var fadder i 1798 med bosted Sandviken. Der var han også i 1790 som kommunikant, ved tellingen i 1801 og ved dødsfallet i 1810. Adressen er mer eller mindre den samme hele tiden. Og like ved bodde døtrene Ingeborg og Cecilie.  Så jeg er rimelig sikker på at det er rett mann.

Men noe jeg har tenkt mye på er at kona til Ole het altså Marthe. Anne Marie og Carl får 10 barn sammen, men ingen døpes Marthe. Vi har to ganger Gunille, som er navnet på Carls mor. Vi har Anne Marie, Wendel Margrethe ( som jeg har forklart hvem var oppkalt etter), samt Karen Agnethe.

Kan det tenkes at Marthe Andersdtr. døde etter Cecilies fødsel en gang rund 1762, og at Ole giftet seg på nytt? Og at det er grunnen til at ingen blir døpt Marthe fordi Anne har en annen mor.

Det er ingen lett sak dette, og dessverre så er navnene av det slaget det gikk 13 av i dusinet på den tiden. Det er mange Ole Monsen i Bergens området , og det er lett å trø feil.

Det er mange dyktige folk som har prøvd å hjelpe meg i disse 20 årene, og de fleste steinene er snudd opptil flere ganger, men fortsatt uten hell. Og likevel føler jeg at løsningen ligger snublende nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei Marthe Andersdatter som blir begravd på St. Pauli den 7 mars 1768.

Usikker på hvilke kirke de fra Sandviken brukte den gang, men Nykirken og St. Paul er vel gode alternativer.

Kirkebøker: Nykirken Sokneprestembete, SAB/A-77101/H/Haa/L0010: Ministerialbok nr. A 10, 1759-1775, s. 8 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Men dette blir uansett ett skudd i blinde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Ja, jeg har registrert det, men avskrevet det fordi sønnen Mons ble født/døpt 27.03.1768.

Jeg har notert med et stort spørsmåltegn bak 29.07.1779, men hvor den opplysningen har kommet fra vet jeg i farten ikke. Det er nok ikke bare opphavet deres som er ubesvart her. Det er dessverre flere uavklarte spørsmål knyttet til denne familien.

Som f.eks at Anne Marie Olsdtr. bare skrives slik ved vielsen. Eller står hun en gang oppført som Malene Marie i 1801 tellingen og bare som Anne Olsdtr. ved alle barnedåpene samt dødsfallet hennes.

I en sammenheng mener jeg hun også sto som Anne Kierstine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det klarer ikke mine øyne å lese. Dette er opplysninger jeg ikke har lagt inn i databasen, men har notert i en bok. Det var nok en opplysning som dukket opp mens vi holdt på som verst å grave. Men vi klarte vel aldri med sikkerhet å si at det var rett dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar Moe skrev:

Det er ei Marthe Andersdatter som blir begravd på St. Pauli den 7 mars 1768.

3 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg har registrert det, men avskrevet det fordi sønnen Mons ble født/døpt 27.03.1768.

Om han er født 27/3 er det bare å avskrive opplysningen - men om han er døpt 27/3 så ville jeg nok tatt en ekstra titt på det...

Og muligheten for at Ole Monsen har oppkalt sin far gjør nok at jeg ville dobbeltsjekke begge datoene - kanskje begge deler skjedde samme dato?

(Det er i hvert fall ikke særlig sjeldent...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider