Gå til innhold
Arkivverket

Jeg gjør et siste forsøk på å finne ut hvem Ole Monsen (Qvorvaag) og Marthe Andersdtr. Plassen ( Askøy, Hordaland) var og hvor de kom fra.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Ivar Moe skrev:

Du siktar kanskje til nr.52 (øvst til høgre)?

"d 29de [Julij] p: Ste Pauls Kirke Gaard Marthe Anders**

Død d 25de gl: 50 Aar  fra 5te Rode No 156"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar.

Nå vet jeg ikke hvor familien bodde på den tiden, men senere bodde de i Sandviken og det er ikke rode 5.

Så jeg vet ikke hvorledes jeg evt skal klare å fastslå at dette er rett dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tom askerøi skrev:

Om han er født 27/3 er det bare å avskrive opplysningen - men om han er døpt 27/3 så ville jeg nok tatt en ekstra titt på det...

Og muligheten for at Ole Monsen har oppkalt sin far gjør nok at jeg ville dobbeltsjekke begge datoene - kanskje begge deler skjedde samme dato?

(Det er i hvert fall ikke særlig sjeldent...)

Det er nok dåpsdato, for det var utelukkende den datoen som ble innført i kirkeboka på den tiden. Så sett i lys av det, kan det godt tenkes at dette er rett.

Men jeg er fortsatt forundret over at det ikke er noen barn døpt som Marthe blant Carl og Anne Maries barn. Jeg føler at det må være noe jeg overser her. Både farfar, farmor og morfar har fått barn oppkalt etter seg, men ikke mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2023 den 11.34, Ivar Moe skrev:

Det er ei Marthe Andersdatter som blir begravd på St. Pauli den 7 mars 1768.

Usikker på hvilke kirke de fra Sandviken brukte den gang, men Nykirken og St. Paul er vel gode alternativer.

Kirkebøker: Nykirken Sokneprestembete, SAB/A-77101/H/Haa/L0010: Ministerialbok nr. A 10, 1759-1775, s. 8 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Men dette blir uansett ett skudd i blinde

Det står nok 7. mars, ja. Men står det ikke noe bak navnet, noe sånt som "fra Askøens(???) prestegjeld"...? Kanskje det er et hint?

På 13.10.2023 den 11.43, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg har registrert det, men avskrevet det fordi sønnen Mons ble født/døpt 27.03.1768.

Har du en link til denne dåpen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Har du en link til denne dåpen?

Det må være denne Rune refererer til selv om mor har feilt etternavn

Mons - Ministerialbok for Nykirken prestegjeld 1765-1775 (1308M8) - Digitalarkivet

https://www.digitalarkivet.no/kb20070416610290

Dåpsdato 27.03

Endret av Ivar Moe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Men står det ikke noe bak navnet, noe sånt som "fra Askøens(???) prestegjeld"...? Kanskje det er et hint?

Nå har jeg kikket og kikket på andre innførsler. Ikke «Askøen» men Strhven, mener jeg det står. Også på flere: Strhv: og – Strhaven. Hvilket får meg til å foreslå Strangehaven. Og det er ikke Pr: gield men fr: [frie] jord som står til slutt. 🙂

Mvh

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strangehagen, fra Klosteret til Galgebakken, oppkalt 1857 etter en eiendom her, som på begynnelsen av 1600-tallet tilhørte rådmann Strange Jørgenssøn (Stranges fattighus).

Det er jo en mulighet at de bodde der. Da er jo Nykirken nærmest nabo.

Men det kan ikke være en forkortelse på Strudshavn da ?

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for nye innlegg.

Nå er det jo rimelig lenge siden dette var oppe første gang, og på den tiden brukte jeg ofte å skrive ting jeg fant inn i spiralhefter eller lignende. Særlig saker som jeg hadde planer om å følge opp senere.

Jeg fant et notat nettopp om det dødsfallet og der har jeg skrevet Strudshavn med spørsmåltegn bak.

Men jeg har ikke notert noe  der som tyder på at jeg fant ut noe mer. Kanskje glemte jeg hele notatet.

Men dersom det er en forkortelse for Strud/Strusshavn er jo dødsfallet ekstra interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere kikking og ettertanke: Det er såpass mange som kommer fra varianter av Strhven, at det måtte være en veritabel masseinnvandring fra Strudshavn hvis det skulle gå i hop. Kom også over et tilfelle av i Strhaven (ikke fra som mange andre). Noe som vel indikerer en nærhet (til Nykirken). Jeg holder med andre ord allikevel en knapp på Strangehagen.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker igjen alle som har prøvd å hjelpe meg , både nå og tidligere med denne slektsnøtten.

Det siste funnet bekrefter egentlig hvor håpløs denne saken er. Hver gang vi tror vi har funnet noe brukbart, så dukker det opp noe som i neste omgang avkrefter funnet. Det kan jo i mange tilfeller være bra å få luket bort kandidater.

Men her er det så mye vi egentlig ikke vet.

Ut fra faddere, forlovere etc er jeg rimelig sikker på far Ole og søskene Ingeborg, Sesilie og Mons, men i dette tilfellet har egentlig ikke det ført oss videre.

Jeg er redd jeg må innse at dette er en slektsnøtt som trolig ikke blir løst. Det må minst ett mirakel til, og i den grad mirakler fortsatt finnes, tror jeg bestemt det er andre som trenger mirakler mer enn jeg gjør i disse dager.

Skulle jeg mot formodning snuble over noe som kan ha interesse, så skal jeg dele det.

Igjen stor takk til alle som har hjulpet meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider