Gå til innhold
Arkivverket

Jordmødre i Stavanger by fra 1860 - 1900

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor og i hvilke arkiv jeg må lete for å finne info om jordmødrenes liv i Stavanger i denne perioden?

Kan dere hjelpe meg med det?

mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om jordmødrene ikkje var pålagt å avlevere arkiv, så kan ein ofte finne jordmorprotokollar i distriktslege/helseråd-arkiva. I kyrkjebøkene ved heimedåp hender det at det er jordmora som utført dåpen. I Fylkesmannsarkiva under helsevesen kan det også finnast stoff om jordmødre. Og om du søker på Digitalarkivet kan du søke fram dei som hadde yrkestittel jordmor/jordemoder i Stavanger.

I byane vart jordmødrene ansatt av kommunen, så truleg vil Stavanger byarkiv også ha aktuelt materiale.

Eller du kan leite i dei skanna avisene til Nasjonalbiblioteket.

PS: I artikkelen(PDF-fila det er lenka til inne i artikkelen) om 2 jordmødre i Bergen har forfattaren dokumentert ganske godt kvar ho har opplysningane ifrå; det kan kanskje gje deg idear til kvar du kan leite:

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/bergen-byarkiv-forteller/byhistorie/fortellinger-fra-arkivet/jordmodrene-i-arstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Anita!

Jeg har brukt Digitalarkivet og notert ned alle jordmødrene som er registrert i Stavanger fra 1850 - 1900. Jeg har også gjennomgått alt om jordmødre i avisene til Nasjonalbiblioteket. 

Stavanger Byarkiv har visstnok ikke jordmorprotokoller fra før 1902. Distriktslege- og helserådarkiver - hvor finner jeg dem?

Fylkesmannsarkivene under helsevern har jeg ikke kikket i, hvor er de arkivert?

PDF artikkelen fra Årstad i Bergen er absolutt interessant, selv om den tar for seg en periode som er litt yngre enn det jeg leter etter. Jeg ser at det kan være materialer i både Riksarkivet og Byarkivet og kan, takket være din hjelp, klare å spesifisere søkene mine.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmannsarkiv finn du i statsarkiva. I dette tilfellet Statsarkivet i Stavanger.
https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-06000000167339?ins=SAST

Distriktslege- og helserådarkiv kan finnast både i statsarkiv og i kommunearkiv, men eg kan ikkje sjå på Arkivportalen at det er registrert et slikt arkiv for Stavanger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.