Gå til innhold
Arkivverket

Ole Martin Vik, Stryn gikk falitt

vibeke.limi
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver en roman- REED sagaen. har startet med min tippoldefar Nils Jakobsen Reed 1806-1864, fra Re i Gloppen - Nordfjord. Jeg har lest og funnet mye, men siden Nils blir kårlaus med kone og 5 barn i 1851, utkastelse i 52, er det ting som tyder på at han har en relasjon til Ole Martin Pederson Vik 1817-1861 på Stryn. Familien min sier at de hadde et kompaniskap. Nils fraktet materialer og grønnsaker nordover med jekte.

Vik er en meget holden mann. jeg tror han bor på Vik, br 2 Utigard. Han har arvet 18 gårder og en kirke. Faren Peder Vik 1782-1875 er lensmann på Stryn og OM er hjelpe lensmann. Han kausjonerer for et familiemedlem i Ålesund, mulig Tonning familien. Det står at han slås konkurs, men ikke når. Han blir også Stryns første ordfører. 

Jeg trenger hjelp til å finne mer om falitten/konkursen.

min tippoldefar skal ha drevet jektefart med OMV, men jeg har også et Villum navn. Det finner jeg ikke på Vik.

OMV er også eneste barn, og selv får han ingen. Han dør forøvrig før Nils J. Reed og sin far.

noen som kan hjelpe meg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O. M. Vik ervde ei kjempeformue etter familen Frimann i Davik i eller like etter 1845 då enkja etter P. H. Frimann døydde.
Ho var frå Tonning i Stryn, og truleg tanta(eg har ikkje kjeldene føre meg) til Ole Martin.
Eg vil tru du vil finne mykje i forlikssprotokoll for Stryn 1847-48 og utetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Så spennende! Nils f 1806 var TT-oldefar til mine barn!
Jeg har gravet litt rundt datteren Elis som ble spedalsk. Har fulgt henne til Bergen og datterens liv i Naustdal.

Jakob Aaland er selvsagt også en viktig kilde! Jeg har bl.a. notert:

Nils fekk skøyte på Perbruket i 1832.

Der vart store vanskar for Nils. Jakob Aaland fortel det slik: "Brukaren Nils Jakobson laag 
mykje burte paa kavlehogst og let bruket styra av Jakob R. Raad som skulle verta maagen 
hans. Han tok seg raadvelde yver bruket medan Nils var burte og selde ifraa halvparten i tvo 
bruk, ein lut av nr. 4 og nr. 11. Giftarmaalet vart det ikkje noko av, og Jakob gifte seg med ei 
onnor.

Daa Nils kom heim, var halve bruket selt, dottri hadde slege upp, lausøyre og innbu var selt 
(tilmed Nils sitt), og han vart gjort kaarlaus.

Nils drog daa til kongen Karl XV i Kristiania og klaga si naud. Kongen tok vel i mot hobnom, let 
sakførar Thorson paa Voss paa kongen sin kostnad leggja upp sak i mot Jakob, og kongen 
gav Nils reisepengar heimatt.

Endelykta paa saki vart, at Jakob vart utdreven av den halva som han satt att med, og Nils si 
dotter, Eli, gm Jan Gjengedal, fekk bruket.

Men Nils hadde liten hugnad sidan og. Dotteri vart spilt (spedalsk), og mannen laut selja 
bruket.

Nils dreiv ut for Staalet (STAD) ein gang han hadde vore til Sunnmøre med ein kavlefarm. Han 
rodde fram paa eit fall og kom burt. Felagen Harald J. Bø, Stryn, berga seg. 

Nils var uvanleg sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kjenner jeg til og mye mer. Som sagt skriver jeg en roman om ham, i et tidsbilde og en kultur så fjern fra vårt tid. Vil gjerne vite mer om datteren til Eli.

Dessverre har jeg ikke funnet rettsaken, der Nils får igjen halve bruket. Ikke funnet noen spor i protokoll fra Kongebesøk (Bernadotte arkivet) der kongen ga ham reisepenger og bekostet sakfører Thoresen på Voss. Må nok tilbake til Riksarkivet i Bergen.

forstår heller ikke hvorfor nøden var så stor, og at det var mulig av Råd å selge fra halve bruket som han bare forpaktet. Men funnet mange andre retts- protokoller, der det bl.a. nevnes at han kom tilbake fra Christiania i høst. 

Hvordan kom han i slikt uføre? fut og lensmanns protokoller vil nok si noe. Men det arbeidet opplever seg så krevende. Forstår jo oftest ikke hva de skriver. Språket er også forferdelig tungt. fått transkribert de sakene jeg har funnet.

Ellers har jeg faktisk et overeksponert bilde av Nils og Kari. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av barna deres er oldefaren til dine? David? Han flyttet jo til Bergen. Jacob 1, ble der, Jacob 2 dro til USA, det samme med søsteren Marie og Anders var barnløs. Jeg er tippoldebarn til Nils, oldefar er yngste sønn Nils, hans datter Borgny er min farmor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!
Jeg gravde, sammen med Viggo Ree, i Elis slekt. Viggo er vel da din tremenning? Kona mi er Viggos firmenning.

Kona mi, Jorun Kvamme, er på linja Nils 1806 - Jakob 1841 - Jenny 1887 - Jakob 1920.

Jeg kjenner ikke igjen at Jakob (nr 1) ble i Bergen. Han døde 1921 som kårmann på Reed. Hadde vært postfører. (Endret: Ser nå at det var David du nevnte i Bergen! 🙂 )

Jeg har ikke drevet primærgransking om ham, men hentet fra bygdebøkene + mine svigerforeldres notater.

Jeg har notert "Jakob tok att 1/4 av bruket (Nilsbruket, bnr 10) med odelsrett for 300 spd - i 1872. Vart brukar på bnr 10 på Re. Han bygde hotellet Viktoria, men ein annan dreiv det.".

Vi kunne utvekslet Elis etterslekt på mail? jve(a)ks.no

Endret av Jarl V. Erichsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider