Gå til innhold
Arkivverket

Søker transaksjons opplysninger om gardene Søndre Lunde og Nordre Lunde i Ringsaker mellom Tollef Christiansen og hans sønn Christian Tollefsen og hva gjør således Christian Tollefsen videre med garden - ønsker kartlegging av transaksjonene

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei trenger å finne transaksjonene til gardene Nordre og søndre Lunde mellom far og sønn ; Tollef Christiansen og hans sønn Christian Tollefsen og hva gjør således Christian Tollefsen videre med garden - ønsker kartlegging av transaksjonene , men trenger å finne disse protokollsidene i det norske arkivet , men vet ikke hvordan jeg skal navigere for å finne disse .

Da de er funnet ønsker jeg å legge det ut på tydeforumet for en transkribering - ønsker kun en sammenfatning her . 

Jeg har funnet noe ad søndre Lunde på Ancestry via en slektsside til Christian Tollefsen . Sidenummeret er 216 i denne protokollen , og da ligger vel opplysningen om garden nordre Lunde i nærheten                                                                

https://www.ancestry.com/mediaui-viewer/tree/13309194/person/-89180512/media/2a0cce39-61e7-4ea2-a08b-8137e6b36ecb

Jeg lurer på om Christian Tollefsen solgte en av disse Lunde gardene for å emigrere til Amerika 

Christian Tollefsen sin side på Ancestry https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/13309194/person/-89180512/facts

På forhånd tusen takk for hjelpen . Ønsker alle en feiende flott lørdag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den Christian Tollefsen Lunde du er ute etter?

https://www.findagrave.com/memorial/155046448/christian-lunde

Christian Tollefsen Lunde

BIRTH
21 Sep 1810
Ringsaker kommune, Hedmark fylke, Norway
DEATH
1869 (aged 58–59)
Preston, Fillmore County, Minnesota, USA
BURIAL
Preston, Fillmore County, Minnesota, USA
MEMORIAL ID
155046448 · View Source
  •  

Christian Tollefson Lunde died as a result of a wagon accident in 1869. The date of death on the stone is incorrect.

Christian Tollefson Lunde was the last sibling to emigrate to America. His sister Maria did not emigrate. He also did not take two of his daughters to the states.
His son, Ole Christianson, in turn, was the last of Christian's family to emigrate.

Other siblings:
Tollefsdatter, Agnete (1821-1822) Ringsaker, Norway
Havik, Maria Tollefsdatter (1827-1892) Ringsaker Norway
Tollefson, Mikkel (1827-1915) Pekin, North Dakota

Other children:
Tollef Christianson (1835-1835) - Norway
Torger Christianson (1840-1841) - Norway
Christine Christiansdatter (1847-1900) - Norway
Agnethe (Nettie) Christiansdatter (1849-1934)

Family Members

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Bjørn A Løkken 😄!

Det er vel kanskje denne du leter etter? - Hedmark fylke, Ringsaker i Nord-Hedmark, Panteregister nr. 4.6 (1899-1940), Realregisterside, Side 247-248, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20071030330333

Vi kan ta et lynkurs i panteregistre, pantebøker osv. i morra 😆!

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til @Egil Johannessen for et fantastisk og meget belærende lynkurs som forhåpentligvis sitter godt forankret i hodet mitt nå . Og også en takk til @Grethe Flood for at du tilslutt forsto hva jeg var på jakt etter .

Med Egil Johannessen som hjelper og kursleder og med sin klare og gode pedagogiske veiledning fant vi også det andre og viktige skjøtet 🙂

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider