Gå til innhold
Arkivverket

Forfedrene til Oluf August Jonson Wiik, Gildeskål og Jon Olsson Viik, Stryn

Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Oluf var født i 1853, visstnok på Tystad i Ytre Vereide i Gloppen, Sogn. Han var snekker og flyttet til Gildeskål der han bl.a. var arbeidsleder for byggingen av Gildeskål kirke som sto ferdig i 1881. Hans far skal ha vært Jon Olsson Viik, født i 1819 i Stryn (Tystad?). Jon var glassmaker og snekker, og hadde også en liten husmannsplass. Kona var fra Bergen (Karolina). Videre forfedre bakover ligger i det blå, bortsett fra at jeg på nettet fant en udokumentert opplysning om at Jons far skal ha vært Ole Olson Bakkelid, f. 1755.

Problemet mitt er at jeg har problemer med den litteraturen i Sogn det henvises til. Jeg finner verken «Åland bygdebok» som skal være relevant, Vik i Ålfoten, Innvik, Bakkelid og Tystad. Det kan se ut til at det først og fremst er Jons tilknytning til Stryn/Tystad som i første omgang må avklares. Har noen interessant informasjon om Jon Olsson Viik, evt. hvor jeg skal søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Handegård skrev:

Hans far skal ha vært Jon Olsson Viik, født i 1819 i Stryn (Tystad?). Jon var glassmaker og snekker, og hadde også en liten husmannsplass. Kona var fra Bergen (Karolina). Videre forfedre bakover ligger i det blå, bortsett fra at jeg på nettet fant en udokumentert opplysning om at Jons far skal ha vært Ole Olson Bakkelid, f. 1755.

Vielse i 1848. Jon var da Vicecorporal

John Olsen Viig - Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1832-1852 (1301M2) - Digitalarkivet

Caroline Pauline - dåp

Kirkebøker: Korskirken sokneprestembete, SAB/A-76101/H/Hab: Klokkerbok nr. A 3, 1821-1831, s. 191 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Mor Ane Hans Datter er født i Eivindvik i Gulen

Far til Caroline Paulie er Carl Johan Olsen f. ca 1801 i Bergen - Repslagersvend

I 1878 - 

Rebslagersvend Enkemand

Ordentlig og ædruelig, men kan ikke længere arbeide.

Carl Johan Olsen - Bergen fattigvesen, løpenr. 273: Manntallsprotokoll for 2. avdeling (gamle, vanføre og syke), 1878-1886 - Digitalarkivet

Du finner han blandt disse

Detaljert personsøk - Digitalarkivet

Sannsynligvis er dette foreldrene til Anne Hansdatter men det bør sjekkes nøyere

003 Anne Hansdatter - 0099 Bordøen - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1411P Eivindvik prestegjeld - Digitalarkivet

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Handegård skrev:

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Vielse i 1848. Jon var da Vicecorporal

John Olsen Viig - Ministerialbok for Korskirken prestegjeld 1832-1852 (1301M2) - Digitalarkivet

Caroline Pauline - dåp

Kirkebøker: Korskirken sokneprestembete, SAB/A-76101/H/Hab: Klokkerbok nr. A 3, 1821-1831, s. 191 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Mor Ane Hans Datter er født i Eivindvik i Gulen

Far til Caroline Paulie er Carl Johan Olsen f. ca 1801 i Bergen - Repslagersvend

I 1878 - 

Rebslagersvend Enkemand

Ordentlig og ædruelig, men kan ikke længere arbeide.

Carl Johan Olsen - Bergen fattigvesen, løpenr. 273: Manntallsprotokoll for 2. avdeling (gamle, vanføre og syke), 1878-1886 - Digitalarkivet

Du finner han blandt disse

Detaljert personsøk - Digitalarkivet

Sannsynligvis er dette foreldrene til Anne Hansdatter men det bør sjekkes nøyere

003 Anne Hansdatter - 0099 Bordøen - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1411P Eivindvik prestegjeld - Digitalarkivet

Tusen takk. Jeg skal sjekke også denne linja, men trenger fortsatt informasjon om farslinja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg skal sjekke også denne linja, men trenger fortsatt informasjon om farslinja til Jon - som det kanskje er lettere å finne informasjon om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en god kandidat er denne Jon Olsen f. 16/10-1820 d. 26.11-1820 på Bachelien Uægte født av forældre Ole Olsen Bachelien og Olina Jonsdatter Viig

Der er døbt en Ole Olsen 17/2-1793 på Bachelien av forældre Ole Olsen og Abelone Rasmusdatter, de ble gift 7/7-1793, han fra bachelien og hun fra Svarstad, de får også en sønn Rasmus d. 10/11-1794 på Bachelien. De er ikke å finne på Bachelien i BB ei heller i 1801, men på Riise i Bremanger 1801 Olav Olavson gaardmann 33 år og Abbelona Rasmesdotter 45 år og Barna: Olav 8 år, Rasmus 6 år og Ingjeber 4 år. døbt i 1797 iflg BB.

Oline Jonsdatter Wiig, kan være henne som er d. 6/10-1799 på Wiig av forældre John Henrichsen og Christi Arnesdatter(Ytre Bø), hun er nemd i skiftet efter faren i 1804, da 4 1/2 aar, hun blir gift 28/5-1836 med Peder Pedersen Yttre Scharsten begge 36 aar. Hun dør på Tonning 25/8-1882 som husmandsenke sindsyg, født 1800 på Vik.

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Er BB Bremanger ei bygdebok - kan den skaffes? Fins den på nettet? Samme med Innvik/Stryn - fins informasjonen i ei tilgjengelig bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok søke på Nationalbibloteket for å søke etter denne såkaldte BB for Bremanger, det er ikke en BB men en avskrift fra KB og andre kilder, jeg vet ikke om der er kommet en ny BB for Bremanger, sikkert noen som vet dette her på Forumet. Der fins BB for Innvik/Stryn ved Jacob Aaland, men disse innholder som regel bare brukeren og hvem han var gift med hvis dette kunne finnes, vil nevne at Kirken i Innvik brant i 1750 og dermed forsvant alle KB for Sognet, så før den tid er det andre kilder en må søke i.  Jeg kan hjelpe deg hvis der er noe du ikke finner ut av, hvis du er heldig så kan du komme veldig langt tilbake i tid her i Innvik/Stryn(1400). Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune B.: Jeg har lagd ei slektstavle ut fra hypotesene i ditt siste innlegg. Skal prøve å legge tavla ved her. Hva oppfatter du som korrekt? Hva må endres? Hvor er det mulig å komme videre?

Er bøka: Bygdebok for Bremanger, av Årstein Svihus, band 1-4, kom ut i 2006, så verdifull at jeg bør kjøpe den? 

Pedigree Chart for Oluf August Wiik.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tilknytinga til Tystad kjem at ein del av denne garden i Gloppen vart brukt til offisersbustad. Det er mange som har budd der utan å ha noko tilknyting til Gloppen elles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Rune Brgesen

Du svarte den 18. oktober på en del av mine spørsmål og avsluttet med en melding om at du hadde sendt meg en PM. Saken gjaldt forfedrene til Oluf August Jonson Wiik. Denne meldingen kom samtidig som e-posten min kollapset midt i oktober og jeg fikk ikke orden på systemet før ut i november. Jeg valgte derfor å gjøre helt andre ting enn å arbeide med denne slekta.

Har du mulighet til å sende meg igjen mailen "PM" til post@valeforlag.no eller her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det nye interessant og nyttig, men også et par uklarheter.

1. Den første gjelder ekteparet Ole Knutsen Svarstad/Birthe Christensdtr Svarvestad: Er det Knud Nielsen Brynestad som er far til Ola Knudsen Svarstad og er det Birthe C. som er mor til Ole Svarstad?

2. Er det Christen Jeremiassen som er far til Birthe Christensdtr Svarvestad?

3. Hvor kan jeg finne noe om foreldrene til Knud Nielsen Brynestad?iser til de s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det nye interessant og nyttig, men også et par uklarheter.

1. Den første gjelder ekteparet Ole Knutsen Svarstad/Birthe Christensdtr Svarvestad: Er det Knud Nielsen Brynestad som er far til Ola Knudsen Svarstad og er det Birthe C. som er mor til Ole Svarstad?

2. Er det Christen Jeremiassen som er far til Birthe Christensdtr Svarvestad?

3. Hvor kan jeg finne noe om foreldrene til Knud Nielsen Brynestad?iser til de svarene jeg fikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var gift 4/7-1756 med Anne Olsdatter Dispen, død 78 aar i 1807 iflg. BB. Der er skifte på Dispen i 1731 efter Ole Jonsen, Enke Christi Joensdatter, de har da en datter Ane 1 1/2 aar gammel og 3 andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2023 den 20.48, Ivar Moe skrev:

Hans far skal ha vært Jon Olsson Viik, født i 1819 i Stryn (Tystad?). Jon var glassmaker og snekker, og hadde også en liten husmannsplass. Kona var fra Bergen (Karolina). Videre forfedre bakover ligger i det blå, bortsett fra at jeg på nettet fant en udokumentert opplysning om at Jons far skal ha vært Ole Olson Bakkelid, f. 1755

Jeg må komme tilbake til dette. Spørsmålet om far til Jon Olsson (Vik) er avgjørende for den slektsgreina jeg prøver å undersøke: Hvor fant du opplysningen om at faren skal ha vært Ole Olsson Bakkelid. f. 1755? Har du andre dokumener so det er aktuelt å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Moe:

På 14.10.2023 den 20.48, Ivar Moe skrev:

Hans far skal ha vært Jon Olsson Viik, født i 1819 i Stryn (Tystad?). Jon var glassmaker og snekker, og hadde også en liten husmannsplass. Kona var fra Bergen (Karolina). Videre forfedre bakover ligger i det blå, bortsett fra at jeg på nettet fant en udokumentert opplysning om at Jons far skal ha vært Ole Olson Bakkelid, f. 1755

Jeg må komme tilbake til dette. Spørsmålet om far til Jon Olsson (Vik) er avgjørende for den slektsgreina jeg prøver å undersøke: Hvor fant du opplysningen om at faren skal ha vært Ole Olsson Bakkelid. f. 1755? Har du andre dokumener so det er aktuelt å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider