Gå til innhold
Arkivverket

Forfedrene til Oluf August Jonson Wiik, Gildeskål og Jon Olsson Viik, Stryn

Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Jon Olsen født 16/10-1820 d. 26/11-1820, han er uægte født av Ole Olsen Bachelien og Olina Jonsdatter Viig. Fadrene gir ingen svar på hvor Ole O. kommer ifra. Ole Jørgensen Bakkelien har en sønn Ole f. i 1769, er med i skifte i 1769 efter faren. Jon er konfirmeret i 1836. Trolig er det han som blir gift i Bergen 27/8-1848 i KK. Den Ole O. på Riise i Bremanger dør i 1802, så han er uaktuell, men sønnen Ole 1793 kan jo være en kandidat, hva sier Nye BB for Bremanger om han. Ser at Jon O. er husmand på Tystad i Gloppen, i tillegg til barna som er nemd der, får de en datter i Bergen Elisa Catharina f. 27/9-1848 KK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Lenke til Jon sin dåp - 

Sogn og Fjordane fylke, Nedstryn i Stryn, Innvik, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1844), Fødte og døpte 1820, Side 16-17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10081106230010

Lenke til folketellinga 1865 -

Sogn og Fjordane fylke, Breim, Vereide, Gimmestad i Gloppen, Statlig folketelling nr. 330 (1865-1865), Protokollside, Side 29
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090730400249

Jon Olsson Tystad på Geni -

https://www.geni.com/people/Jon-Tystad/6000000003636758356

På farfaren vil du finne eit framlegg til kven som er far vidare bakover. Finst det nolevande reine mannslinjer etter Jon Tystad, skal det vere muleg å bevise slektskapen med ein Ydna-test, om ein får testa andre reine mannslinjer lenger bak i treet - og eg ser dei finst. Sei frå om det er aktuelt å leite etter testpersonar.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jo faren til Ole O. være Ole Jørgensen Erdal(Lien) død 46 aar 1769 gift 1/6-1755 med Ingebor Jonsdatter Breche. I skifte i 1769 er der nemnd 5 børn: Jørgen 13 aar, Joen 10 aar, Ole 1/2 aar, Brite 7 1/2 aar og Synneve 3 aar, enken gifter seg om igjen 9/7-1770 med Rasmus Absalonsen Yttreide, han er ikke å finne død i KB, men der er skifte efter han i 1789, uden børn eller livsarvinger, søsken arver. På Breche er faren Jon Olsen, skifte i 1734, gift med Susane Simensdatter, hun med lagverge broder Jacob Hegdahl, børn: Joen Joensen 6 uger og Ingebor 3 1/2 aar. I BB i innledningen til Brekke står der litt om Denne Jon Olsen og hans arv, i ett skifte i 1730 efter Ingebor Jonsdtr. Brekke, med forrige mand 1 søn Joen Olsen, og denne forrige mand må jo være Oluf Karlson Bakkelid gm Ingebor Jonsdtr. iflg BB. i 1701 på Breke finner en Rasmus Carnelsen 53 aar med stiftson Joen Olsen 28 aar Soldat i Bergen. På Heggdal finner en i 1701 Simen Jachsen(Jacobsen) 51 aar med son Jachob 11 aar, i BB Simen J. brukar 1690  gm Brite Olsdtr., son Jacob overtar garden før 1716. Da skiftene mellom 1715 og 1727 er forsvunnet for vi ikke noe svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dette som er teorien, og det ser faktisk ut til å vere nolevande mannslinjer som kan setje to strek under svaret med Ydna-testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Handegård skrev:

Eg har sendt deg ei privatmelding her i forum, har du sett den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2024 den 7.48, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Lenke til Jon sin dåp - 

Sogn og Fjordane fylke, Nedstryn i Stryn, Innvik, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1844), Fødte og døpte 1820, Side 16-17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10081106230010

Lenke til folketellinga 1865 -

Sogn og Fjordane fylke, Breim, Vereide, Gimmestad i Gloppen, Statlig folketelling nr. 330 (1865-1865), Protokollside, Side 29
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090730400249

Jon Olsson Tystad på Geni -

https://www.geni.com/people/Jon-Tystad/6000000003636758356

På farfaren vil du finne eit framlegg til kven som er far vidare bakover. Finst det nolevande reine mannslinjer etter Jon Tystad, skal det vere muleg å bevise slektskapen med ein Ydna-test, om ein får testa andre reine mannslinjer lenger bak i treet - og eg ser dei finst. Sei frå om det er aktuelt å leite etter testpersonar.

Ja, der var denne meldingen som var årsak til spørsmålet mitt (hvem som har lagd oversiken på den siste linken).

På 3.3.2024 den 7.48, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg har sendt deg ei privatmelding her i forum, har du sett den?

Jeg har begynt å tvile på det (e-post eller Facebook?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å lese, men det gikk med bruk av av lupe. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle,

Takk for mange nyttige opplysninger om kompliserte slektslinjer. Skal prøve å lage et slektstre - med nødvendige forbehold. 

Et av problemene mine er at jeg på nettet verken finner Bakkelid eller Vik som steder (gårdsbruk) i Sogn og derfor heller ikke bilder fra disse stedene. Regner med at bilder finnes i bygdebøkene som det finnes fire bind av. Hvilket bind burde jeg kjøpe eller låne? Nasjonalbiblioteket er uleselig. 

Det kunne sikkert ha vært interessant med en DNA-Y-test. Hvis Aase Sæther allerede har noen relevante navn, kunne jeg selvfølgelig sjekke om noen kunne være interessert i å ta en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkelid og Vik er i Nedstryn og finnes omtalt i BB for Innvik-Stryn 1973, Bilde av Garden Vik i BB. Du kan sikkert se i denne på Nationalbibloteket. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Handegård skrev:

Jeg har begynt å tvile på det (e-post eller Facebook?).

Du skal finne meldinga øverst på denne sida, om du klikkar på konvolutten din. 

image.png.102cc49ec45e7aa4b4c9ecd5825cbee4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Bakkelid og Vik er i Nedstryn og finnes omtalt i BB for Innvik-Stryn 1973, Bilde av Garden Vik i BB. Du kan sikkert se i denne på Nationalbibloteket. Rune

Da har jeg bestilt alle bindene av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Rune Bergesen skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Odd Handegård skrev:
 23 timer siden, Rune Bergesen skrev:

I mellomtida kan du bla i den gamle utgåva på Nasjonalbiblioteket.  Fordelen der er at du kan søkje på førekomstar av td Bakkelid.

https://www.nb.no/items/0d3f75bd40804d5d817bda758813ada2?page=0&searchText=einskilde bygder bakkelid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

I mellomtida kan du bla i den gamle utgåva på Nasjonalbiblioteket.  Fordelen der er at du kan søkje på førekomstar av td Bakkelid.

https://www.nb.no/items/0d3f75bd40804d5d817bda758813ada2?page=0&searchText=einskilde bygder bakkelid

Har sett gjennom aktuelle sider, men de er ytterst mangelfulle. Det eneste nyttige jeg fant, var et gammelt bilde av Vik, men det lar seg ikke kopiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Odd Handegård skrev:

Har sett gjennom aktuelle sider, men de er ytterst mangelfulle. Det eneste nyttige jeg fant, var et gammelt bilde av Vik, men det lar seg ikke kopiere!

Denne gamle utgåva av bygdeboka vart skriven for nesten 100 år sidan, og det viser godt på bilet-tilfanget. I dei aller fyrste utgåvene står det faktisk i innhaldslista kva side det står bilete på! Tidene har sanneleg forandra seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Denne gamle utgåva av bygdeboka vart skriven for nesten 100 år sidan, og det viser godt på bilet-tilfanget. I dei aller fyrste utgåvene står det faktisk i innhaldslista kva side det står bilete på! Tidene har sanneleg forandra seg 🙂

Da har jeg kjøpt en rekke bind både for Bremanger og Gloppen - så får vi se om dette vil utdype slektsinformasjonen. UFATTELIG BILLIG!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2024 den 12.03, Odd Handegård skrev:

Da har jeg kjøpt en rekke bind både for Bremanger og Gloppen - så får vi se om dette vil utdype slektsinformasjonen. UFATTELIG BILLIG!

Neste spørsmål om Wiik-greina - det gjelder morsslekta til Karoline Pauline Carlsdtr (Viik), gift medJon Olsson Vik (Tystad?). Jeg finner nå en ny opplysning på nettet om at foreldrene hennes var: Carl Olsen Thune (fra Bergen) og Ane Hansdtr Eivindvik - kan dette stemme? Hvor finner jeg dokumentasjonen og anene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Johan er f. 5/5-1807 d. 7/5-1807 i KK, de har også en sønn med samme navn f. 5/1-1806 i KK, av forældre Ole Olsen Thune og Karen Pauline Bartrum, i 1803 er han i Rode 9-136 Rulle HR-245 Ole Olsen Indre Thuenem fødested Stadts Skbr. No 7 26 aar 1777 ingen sønner, i 1815 er de i Rode S2-35 Ole Olsen Thune Alder mellom 48-63 Tjener eller Dagleier, med hustru Karen Pauline Alder mellom 32-47, 2barn Anne Bergiitte 8-15 aar og Carel Johan 8-15 aar. I 1801 er de i Bergen i Sandvigen 2den Rode 29, Ole Olsen Thune 35 aar og Karen Bertine Bertrum 27 aar og 3 barn. De er gift 1/4-1798 i KK lyst 16/4-1796. Ole Olsen Thune dør 26/12-1830 60 aar KK. Karen Pauline Bartrum får et uægte barn Nicolai f. 17/3-1792 d. 22/3-1792 i NK Far Nicolao Lindholm, han i Tronhiem. en Johan Carsten Bartrum får en søn Detlov Andreas f. 13/2-1792 Dk, en bror??

Lenke til kommentar
Del på andre sider