Gå til innhold
Arkivverket

Manglende Ministerialbok for perioden 1819-1862 Askøy Prestegjeld

Øyvind Vaagen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg leter i perioden rundt 1861, men finner ikke Ministerialbok for denne perioden i Askøy prgj. Stemmer det at de mangler, eller er det bare jeg som er dårlig til å lete?

Nedenfor er bilde som viser at de finnes i perioden 1742-1818 og 1863-nyere. Men altså ikke for 1861.

image.thumb.png.3513deaa5241b609cc3b879c9b124f7a.png

Endret av Øyvind Vaagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Øyvind Vaagen changed the title to Manglende Ministerialbok for perioden 1819-1862 Askøy Prestegjeld
51 minutter siden, Øyvind Vaagen skrev:

Jeg leter i perioden rundt 1861, men finner ikke Ministerialbok for denne perioden i Askøy prgj. Stemmer det at de mangler, eller er det bare jeg som er dårlig til å lete?

Nedenfor er bilde som viser at de finnes i perioden 1742-1818 og 1863-nyere. Men altså ikke for 1861.

@Richard Johan Natvig har vist til den adminstrative historikken for sokn og prestegjeld, hvor det framgår at Askøy prestegjeld er et litt spesielt tilfelle. Askøy prestegjeld ble i 1741 utskilt fra Domkirken, men det ble nedlagt i 1813, hvorpå soknene tidvis tilhørte Fjell prestegjeld og tidvis tilhørte St. Jørgens hospitals prestegjeld, inntil Askøy ble gjenopprettet som prestegjeld i 1871.

Søk på "Strusshamn (Askøy)" i soknefeltet gir treff på alle kirkebøker, uavhengig av den omskiftelige prestegjeldstilhørigheten: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1247S2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.