Gå til innhold
Arkivverket

Eilert Gustav Eriksen f. 16.09.1869 i Bremanger men oppvokst i Bergen. Han skal ha vært en tur i Amerika trolig mellom 1907-1914. Er det mulig å finne spor etter ham der borte, og evt utvandringen?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Eilert Gustav Eriksen var først gift med enken Marie Reinertsdtr. fra Mandal. De giftet seg 16.06.1893 i Bergen. hun hadde 5 barn fra tidligere ekteskap men fikk ingen barn med Eilert Gustav.

Her er han i valgmanntallet 1906 i Bergen. https://www.digitalarkivet.no/view/108/pc00000000772390

Han bor da ikke lenger sammen med Marie og hennes barn.

Han er heller ikke å finne i folketellingen 1910 i Bergen, og heller ikke i den kommunale tellingen 1912 for Bergen.

Her er han i den kommunale tellingen for Bergen 1917. Da bor han sammen med sin mor og stefaren.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01130584029364

I følge tidligere informasjon fra Statsarkivet i Bergen er han tilbake i byen i 1914.

Men vi vet altså ikke nøyaktig når han dro ( mellom 1907-1910). Vi vet ikke hvor han reiste fra eller hvor i Amerika han ankom.

Er det noen som klarer å finne hans utreise/hjemreise og eventuelt hvor han oppholdt seg i Amerika, eller hva han gjorde der borte?

Alle innspill og opplysninger mottas med stor takk og interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rett at han i 1904 bor sammen med Marie og hennes sønn Samuel. Men i 1906 bor han altså med sin mor og stefar. Så jeg kan vanskelig se for meg at han har reist før etter tellingen i 1906. Og i følge 1920 tellingen var han tilbake i 1914.

Det er ikke kommunale tellinger tilgjengelig før i 1917 og da er han altså i Bergen.

Med hensyn til 1910 tellingen så var det nok en bedre sosial stilling å være enke enn å være skilt. Forøvrig døde Marie i Bergen 26.09.1912. Så når Eilert Gustav giftet seg på nytt 07.02.1918 hos Byfogden i Bergen var i allefall han " enkemann".

Men problemet er altså å få bekreftet opplysningene fra 1920 tellingen. Når dro han fra Bergen, hvor dro han og når kom han tilbake? Og hva bedrev han der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, det er rett at han i 1904 bor sammen med Marie og hennes sønn Samuel. Men i 1906 bor han altså med sin mor og stefar. Så jeg kan vanskelig se for meg at han har reist før etter tellingen i 1906. Og i følge 1920 tellingen var han tilbake i 1914.

Opplysningene i 1920-tellingen er sikkert muntlig nevnt, og tallene ble nok ikke kvalitetssikret ...

(Da kan jeg i hvert fall slutte å bla i listen over emigranter fra 1904 🙂 )

Marie «valgte» å stå som enke da hun døde også. 
Dødsfallsprotokoll 1912:

https://media.digitalarkivet.no/view/27859/166

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt rett person Lars. Hans mor het egentlig Ingeleiv Johannesdtr., men var gift Sørensen og ble kalt Inga eller Inger. Jeg klarer ikke på sparket å ta hvem John Johnson kan være, men skal prøve å grave litt i kretsen rundt familien.

Men da vet vi i alle fall at han dro i  en gang i 1907 og ankom New York 03.08.1907.

Hjertelig takk så langt. Da er det i alle fall et lite håp om at det burde være mulig å finne ham igjen der borte, f. eks i 1910 tellingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gav grunnlag til forvirring mer enn en gang. Han endte opp i  Waltham Forrest, Greater London, England  hvor han døde i mars 1972.

Men takk likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper fortsatt at noen med abonnement på Ancestry kan forsøke om det får noe treff på Eilert i Amerika mellom 1907 og 1914. I følge innlegget fra Lars var New York hans endelige reisemål.

Jeg har prøvd å finne ham i FamilySearch, men uten hell. Det skulle ha vært fint å vite hva han drev med der bort og evt når han dro hjem igjen til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg håper fortsatt at noen med abonnement på Ancestry kan forsøke om det får noe treff på Eilert i Amerika mellom 1907 og 1914. I følge innlegget fra Lars var New York hans endelige reisemål.

Jeg har prøvd å finne ham i FamilySearch, men uten hell. Det skulle ha vært fint å vite hva han drev med der bort og evt når han dro hjem igjen til Bergen.

Jeg har ikke funnet noe mer. Fant ut at han reiste fra England 25. juli, men det hjelper jo ikke stort:

Storbritannien och Irland, listor över avresande passagerare, 1890-1960 - Ancestry.se

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Lars. Merkelig at det ikke er spor etter ham. Jeg finner ingenting i andre kilder heller. Han kan jo også ha benyttet Gustav/Gus/Gust som fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg håper fortsatt at noen med abonnement på Ancestry kan forsøke om det får noe treff på Eilert i Amerika mellom 1907 og 1914.

@Rune Thorstensen

Hei Rune - skal ta en titt på denne i morgen 😊.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkt i census 1910 med følgende søkekriterier:

Etternavn: eri*

F. år: 1869 +/- 5 år

F. Sted: Norge

Ankomst: 1907 +/- 2 år

Fars f. sted: Norge

Mors f. sted: Norge

Resultat = Ingen kandidat funnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2023 den 14.40, Rune Thorstensen skrev:

Jeg klarer ikke på sparket å ta hvem John Johnson kan være, men skal prøve å grave litt i kretsen rundt familien.

Har du funnet ut hvem denne JJ var? Når født osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil.

Takk for forsøket.

Jeg har vært østpå i en begravelse, og har ikke fått sett noe mer på dette.

Jeg skal sjekke med slekta om det er noen som kan ha en formening om hvem det kan være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer dessverre ikke å finne noen forbindelse til denne John Johnsen, og jeg kan ikke se det er noen i nær familie som passer inn heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider