Gå til innhold
Arkivverket

"En samling af oplysninger om borgere der optræder i København i 1600 tallet. (Husstandsoplysninger fra Matriklen 1645) Udarbejdet af Karin Andersen mellem 2011-2023"

Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Tips om nytt bidrag (ferdigstilt 2023) fra Slægtsforskernes Bibliotek - med linker til manntall, kirkebøker og litteratur m.m. - God jakt til oss med gamle aner i København!

Ophavsret
Biblioteket indeholder værker både med og uden ophavsret. For værker, som er omfattet af ophavsret, må PDF-filen kun benyttes til personligt brug.

https://slaegtsbibliotek.dk/937084.pdf

Forord
Hvordan finder man 8 kvinder, der er født fra ca. 1620-1639, sandsynligvis i København? De er født som døtre af en af Danmarks rigeste mænd Storkøbmand og Øksnehandler Steffen Rode der døde i 1638.
Var de mulige at finde, når de som alle andre af datidens kvinder bliver født som faderens datter. Lever livet som datter. De bliver gift og optræder så som hustru til en eller anden og begraves ofte som ægtemandens hustru.
Som slægtsforsker sætter jeg en ære i, altid at gengive kilderne korrekt. For at jeg har kunnet genkende og adskille folk fra hinanden, har jeg været nødsaget til at ophæve alle gældende regler vedr. korrekthed. Det har ikke været mit mål, at notere kildetro oplysninger, men at finde nogle af datidens kvinder.
Navne, stillingsbetegnelser mv. er standardiserede og jeg har kastet mig ud i en del gætværk. Lige så sikker jeg er på, at jeg har ofte har ramt rigtigt, lige så sikker er jeg på, at jeg ofte har gættet forkert. Opslagsnumre og links kan være ændret over tid, men det er helt sikkert, at jeg har oplysningerne fra diverse kilder.
Jeg opfordrer brugere af mit opslagsværk, om at tilgå det med så stor forsigtighed som muligt og at tage alt hvad der findes her, med et gran salt. 
God fornøjelse. Jeg fandt mine 8 kvinder. Med venlig hilsen
Karin Andersen

• Liker 1
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Gry Onarheim Dahlmo og Karin Andersen, som deler dette.

Har selv jobbet noen år med noen linjer som går til 1600 tallets København, og finner allerede på de første sidene av dette Biblioteket mye interessant, så dette ser ut til å være en gullgruve av informasjon.

Så vidt jeg forstår finnes det ikke skifteprotokoller for denne periode i København.

Hilsen Petter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider