Gå til innhold
Arkivverket

Geistlige skifter Sør-Trøndelag 1765-1768

Arild Sollie
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne skifte etter bonde og klokker Jon Nilsen Konstad. I flg. bygdeboka døde han på Hølonda i Melhus i 1765. Har fått opplyst at skifter etter klokkere skal finnes i geistlige arkiver, men jeg finner ikke geistlige arkiver for aktuelt tidsrom og geografisk sted.

Hvor finner jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Arild Sollie skrev:

[...] men jeg finner ikke geistlige arkiver for aktuelt tidsrom og geografisk sted.

Én mulig fragangsmåte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, både Ivar og Kristian.

Jeg har mye å lære, har aldri hørt om Dalene prosti i Norge - men det er altså her geistlige skifter for Sør-Trøndelag finnes.

Finner ingen innholdsfortegnelse eller annen oversikt, så jeg begynner å lete kronologisk med mine begrensede leseferdigheter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arild Sollie skrev:

Jeg har mye å lære, har aldri hørt om Dalene prosti i Norge - men det er altså her geistlige skifter for Sør-Trøndelag finnes.

Det er ikke helt riktig oppfattet; Dalene prosti omfattet ikke hele Sør-Trøndelag. Innenfor Sør-Trøndelags grenser fantes på denne tida også Fosen prosti og deler av Innherred prosti (Selbu og Tydal).

Men poenget er at enhver skal slippe å kjenne til fortidas administrative inndelinger. Ved å tilby søk på en "moderne" kommune (Digitalarkivet bruker riktignok kommuneinndelinga fra før kommunesammenslutningene på 1960-tallet og senere) og en tidsperiode, eventuelt supplert med søk på et emne, forsøker Arkivverket å legge til rette for at det skal være mulig å finne fram til relevant arkivmateriale, uten å kjenne til f.eks. Dalene prosti.

1 time siden, Arild Sollie skrev:

Finner ingen innholdsfortegnelse eller annen oversikt, så jeg begynner å lete kronologisk med mine begrensede leseferdigheter.  

Ja, her må man lete (lese) seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lapp med en innholdsfortegnelse på bilde 2 (lenken til boka går til bilde 4) og han du leter etter, står ikke der, men en del andre klokkere, så dersom det har vært et skifte (og det er jo ikke sikkert) så kan det som Torbjørn sier stå i vanlig skifteprotokoll.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Finn Karlsen skrev:

Det er en lapp med en innholdsfortegnelse på bilde 2 (lenken til boka går til bilde 4) og han du leter etter, står ikke der, men en del andre klokkere, så dersom det har vært et skifte (og det er jo ikke sikkert) så kan det som Torbjørn sier stå i vanlig skifteprotokoll.

Denne lista er ufullstendig.  Det neste skiftet etter s.429 (framsida av lappen) er på s. 435, som ikkje står i lista, og så mange fleire, både før og etter s.694 (baksida av lappen).  

Protokollen er kronologisk ført, og er komen til 1765 på s. 742.

Dersom du ikkje finn han her dei eller dei næraste 1-2 åra, er det mest truleg at det ikkje har vore offentleg skifte.

Privat skifte er og var det vanlegaste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all god hjelp.

Jeg har som nevnt problemer med å lese dette på en grundig nok måte, men min svært så enkle «gjennomgang» har foreløpig ikke avdekket noe skifte etter Jon Nilsen Konstad.

Grunnen til at jeg søker dette skiftet, er at Jon Nilsen Konstad i flg. bygdebok for Hølonda har en datter Kari f. 1745. Dette bekreftes av dåp i kirkeboken. Dersom hun lever, og er ugift i 1765, mente jeg som sikkert at det ville være et offentlig skifte. Men det gikk kanskje an å unngå offentlig skifte selv om det er en umyndig datter «i boet»?

I 1791 blir ei Kari Konstad, i flg. kirkeboken (og bygdeboken), gift med Ole Andersen Fjølhaugen, Sæterdalen i Meldal.

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/691/L1061: Ministerialbok nr. 691A02 /1, 1768-1815, s. 188.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070917610235

Det er her min hypotese oppstår, i det brudgommens bror etter all sannsynlighet er kreditor i boet etter min (ikke klarlagte) ane Ole Andersen i 1808 (død 1804). Hypotese: Kan dette være en annen Kari/Karen enn datter til Jon Konstad? (Og i så fall den Karen Ingebrigtsdatter som var gift med min ane i ft. 1801?)

Jeg har ikke klart å finne denne Kari Konstad som konfirmert i Hølonda, ei heller ved Ekstraskatten på Konstad i 1762. Dersom det mangler offentlig skifte etter dødsfallet i 1765, tenkte jeg altså at dette i en ikke ubetydelig grad ville styrke hypotesen om at den Kari Konstad som blir gift i 1791 ikke var Kari Jonsdatter Konstad f. 1745. Men dette er kanskje å dra det litt for langt?

Håper på flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2023 den 18.18, Arild Sollie skrev:

Grunnen til at jeg søker dette skiftet, er at Jon Nilsen Konstad i flg. bygdebok for Hølonda har en datter Kari f. 1745. Dette bekreftes av dåp i kirkeboken. Dersom hun lever, og er ugift i 1765, mente jeg som sikkert at det ville være et offentlig skifte. Men det gikk kanskje an å unngå offentlig skifte selv om det er en umyndig datter «i boet»?

I praksis var det godt mogeleg at det ikkje var offentleg skifte, også når det var umyndige arvingar.

Det er fleire alternativ; t.d. at gamlefar sjølv fordelte det meste i god tid, slik at det ikkje var så mykje att å

fordele etter at han hadde gått bort; eller likeins om han brukte opp det meste sjølv (utan at det var ein flokk

med kreditorar som hadde noko til gode).

Du kan ikkje slutte noko som helst ut frå ein mangel ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for svar. Ja, jeg vet at fallittbo ikke alltid utløste et skifte med tilgjengelig skifte-dokumentasjon. Men det var vel neppe tilfelle med denne bonden, klokkeren og lensmannen. Av bygdeboka fremgår det at Jon døde plutselig i 1765, noe som vel også reduserer sannsynligheten for at det var planlagte handlinger i forkant. 

Eldstesønn Lars overtok bygselen, øvrige søsken var Ane og Jon som var/ble gift på hver sin kant. For disse arvingene var det jo ikke nødvendig med offentlig skifte, slik jeg har forstått disse reglene. Ane ble gift i 1764, og yngstebror Jon var 23 år i 1765. Både Ane og Jon står i ekstraskatten 1762.

Enig i at manglende dokumentasjon i slike sammenhenger ikke beviser noe som helst. På den annen side skulle jeg altså gjerne ha visst hva bygdeboka bygger på når man konkluderer med at det er den døpte i 1745 som giftet seg i 1791. Her tenkte jeg at et skifte ville vært noe en bygdebokforfatter kunne lene seg på. Så vidt jeg kan se finnes ikke Kari hverken i ekstraskatten eller som konfirmant.  

Jeg holder liv i hypotesen min og leter videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider