Gå til innhold
Arkivverket

Tyding kirkebok fødte/døpte

sagasofie
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/7899/107

Linje 34 Barn: Nils Christian. Noen som klarer å tyde hva som står under foreldre? Får lest noe her og der: Mor er "Maren Christine Klemmet datter fra Ulefoss" .... syns jeg kan lese "Politibetjent" og "Berg i Skien", "far Anders Johnsøn Larødningen" og "Nils Qvarme fra Laurvig"

Jeg vet at når Nils Christian bruker navnet Qvarme som etternavn. I kirkeboken for når han gifter seg står Urmaker Qvarme ført opp som hans far (dette er Nils Johan Qvarme fra Larvik). Nils Qvarme hadde allerede gjort en annen kvinne gravid på denne tiden. Denne kvinnen giftet han seg med året etter at Nils Christian ble født. Hvem var den egentlige faren? Hvorfor er begge mennene nevnt i kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderen Maren Christine Klemmets Datter fra Ulefos der har tjent 2 Aar hos John Bugten og det sidste Aar hos Politi Betjent Petter Berg i Skeen
faldt i Barselseng hos Anders Johnsen Larødningen. Angiven Fader Uhrmagermester Nils Qvarme fra Laurvig
hendes første Lejermaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
15 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Når du skal legge ut innlegg i Debattforumet på Digitalarkivet, må du bruke fult navn som visningsnavn.

Ære være brukerne som prøver så godt de kan å få trådstarter til å følge regelverket.

Tafatt og stakkarslig å se at  Arkivverket  kommer med en slik intetsigende melding flere uker etter at innlegget er lagt ut og tråd starter allerede har fått svar på sine spørsmål . Er det slik det skal være???

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får hjelp likevel, og då er det lettast å hoppe over regelverket.

Det burde vere slik at publikum som ikkje registrerer seg i høve reglane, ikkje fekk hjelp. Strengt, ja, men ordentlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar

Jeg er helt med på ‹tafattheten› fra Arkivverket i dette, og andre, nylig postete svar i diverse emner hvor trådstarter har et slags alias, og medlemmer her forlengst har påpekt at regelverket tilsier fullt navn osv.

Men jeg synes at du bør nedskalére aggresjonen din.

Helt enig i at moderatorene (hvis de finnes?) burde være klarere og oftere ‹på banen›. Men velger å tro at dette har med arkivverkets arbeidsbyrde å gjøre. Og det kan vel ikke stikkes under en stol at de ansatte her gjør en formidabel jobb med uhorvelig begrensete ressurser. Så jeg synes vi bør gi (f.eks Renathe og Kristian) et anerkjennende bukk, istedet for hån. Og samtidig oppfordre angjeldende myndigheter til å bevilge ytterligere midler til en så viktig institusjon: Arkivverket – med alle dets avleggere.

Tilslutt: Det kan jo virke som om ‹selvjustisen› forum-medlemmer imellom faktisk fungérer. Uavhengig av moderatorer. Så . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Det kan jo virke som om ‹selvjustisen› forum-medlemmer imellom faktisk fungérer. Uavhengig av moderatorer. Så . . .

Mnja – ikke så for @sagasofie. Som var utgangspunktet for alt dette. Jeg er litt beskjemmet, men også litt håpefull.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider