Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det bilder eller obit av min oldemor Amanda Ulvestad?

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Jeg har aldri sett noe bilde av min oldemor Amanda(Manda Ovidie) Ulvestad og jeg tror heller ingen andre i familien har slike bilder. 

Hun levde et mangfoldig liv og det er sikkert tatt bilder av henne
Amanda var født i Borgund på Sunnmøre 15/1 1866

Hun fikk sitt eneste barn Inga Lovise Olufine i Haram 15/5 1886, men dro straks til Aukra med barnet til en tante der. 
Det ser ut som Aukra var hovedbasen hennes frem til 1908. 
På Aukra giftet hun seg 1889 med Johannes Andersson fra Mangskog. De bodde sammen noen få år, men  hun dro tydeligvis fra han og reiste sammen med flere andre menn. Hennes mor var av reisende slekt og det ser ut som Amanda også reiste i deler av livet. 
Det ble også en sak av dette og hun ble anmeldt for konkubinat og tyvsforbrytelser. Dette ble det skrevet om i Romsdals Amtstidende. Jeg vet ikke om hun ble dømt, men mannen hun reiste med da ble dømt og satt til soning i Bergen. 
Ekteskapet ble oppløst sannsynligvis i 1898. 
I 1908 gifter hennes datter seg i Aukra og kort etter drar Amanda fra Kristiansund til Amerika med Washington som planlagt destinasjon. Hun kommer til Quebec 2/10 med Victorian. 
I 1920 bor hun sammen med sin ugifte bror Lauritz i Wedderburn, Curry County, Oregon og er «nurse». 
I 1930 bor hun samme sted. 
18/3 1950 dør hun i Curry, som Larsen, Manda O. 
Jeg har ikke klart å finne bilder eller noen obit av henne. Hvis det er mulig å finne slike er jeg veldig takknemlig for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oregon, U.S., County Court Naturalization Records, 1840-1982

Name Mrs Amanda Ulvestad
Record Type Naturalization
Birth Date 15 Jan 1867
Birth Place Kristiansand, Norway
Immigration Date 18 Sep 1908
Immigration Place Kristiansand, Norway
Marriage Date 14 Oct 1884
Naturalization Date 27 Feb 1925
Naturalization Place Curry, Oregon, USA
Ship Victorian to Quebec Then C. P. Ry
Spouse John Larson
Description Naturalization Records, Box 1, 1896-1929
Petition Number 51
Box Number Box 1

1925 PET NAT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dette er utvilsomt riktig person selv om fødselsdato i dødsattesten er feil. Hennes navn skrives på mange forskjellige måter og det kan være litt forvirrende om kildene jeg har funnet gjelder henne eller en annen Amanda Ulvestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du har funnet Naturalization Record for henne, den har jeg ikke sett før. Men det er mange feil i den. Fødested, ektefelle, dato for giftermål og utreisested er feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et bilde på MyHeritage som skal være av henne, men jeg går jo ikke god for at det faktisk ER henne....

Hvis du er på MH kan du søke på Amanda Ovidie Larsdatter Mulsvoor (født Ulvestad) så skal du få opp et treff med dette fotografiet

image.png.14b4b5ec723b3a56ee19c0a0ec6377b4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bildet som du har funnet. Jeg har ikke sett dette før. Dette bildet må være enten av Amanda eller av hennes datter Inga. Fotografen holdt til rett i nærheten av der min farmor Inga bodde fra 1908. Amanda kan ha vært på besøk der i 1908 før hun emigrerte. Ingas far het Ola Muldsvor og det er derfor rart at Muldsvor-navnet er knyttet til personen på bildet hvis bildet forestiller Amanda. Så vidt jeg kjenner til var ikke Amanda i kontakt med Ola Muldsvor etter at Inga ble født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familielikheten er på plass så det burde ikke være noen tvil om at dette bildet enten er av Amanda eller hennes datter Inga. Jeg har ikke tilgang til MyHeritage selv nå. Er det mulig å finne ut hvem som har lagt inn dette bildet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal være ett bilde av faren til Amanda

Jeg tror det er denne siden Lars refererer til: Skulstad Web Site administrert av Njål Arve Skulstad.

Der er det også  bilde av en søster, en bror og en datter til Amanda.

image.thumb.png.f3a7b04f8b899b4dfdfc76f3147ce9ed.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt topp. Hadde tenkt å etterspørre han også. Det er et gruppebilde i Horningdalsboka hvor han er med, men dette bildet er mye bedre. Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar Moe skrev:

Dette skal være ett bilde av faren til Amanda

Det samme bildet er plassert under broren til Amanda, Ludvig Ulvestad på MH-siden. Han emigrerte i 1896.

Faren døde i 1884, så her tror jeg mer at dette ikke er bilde av faren men av broren.

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at far til Amanda og Ludvig, Lars Peter Eriksen Ulvestad, døde i 1884. Det var en stor barneflokk og noen av dem dro til Amerika, slik som disse to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Ivar allerede har funnet et bilde av far til min bestemor hadde det også vært veldig interessant å se bilde av de andre barna til Ola Muldsvor, altså halvsøsknene til min bestemor. Er det mulig å hente frem dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

Siden Ivar allerede har funnet et bilde av far til min bestemor hadde det også vært veldig interessant å se bilde av de andre barna til Ola Muldsvor, altså halvsøsknene til min bestemor. Er det mulig å hente frem dette også?

Jeg tror som jeg skrev tidligere at det bildet Ivar fant er av broren til Amanda, altså onkel til din  bestemor.

Når det gjelder barna til Ole Andersen Muldsvor har jeg funnet bilder på MH:

Ingeborg (1889 - 1966):

image.png.ff7cc6a9ada3c3a5f6a8784a9d53b181.png

Anders Olai (1887 - 1966)

image.png.6f01dd395ae6c12565bfc883e5755492.png

Andreas (1894 - 1918)

image.png.d860113ec455f2bfc267677d86fb284f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nye bilder. At bildet som Ivar fant er av bror til Amanda og ikke av Ola Muldsvor virker sannsynlig. Bildet av Ola Muldsvor i Horningdalsboka har lite likhet med personen på dette bildet. Bildet av Andreas ser ut til å ligne mye på bildet av faren i Horningdalsboka og det er langt derfra til det første bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

Tusen takk for nye bilder. At bildet som Ivar fant er av bror til Amanda og ikke av Ola Muldsvor virker sannsynlig. Bildet av Ola Muldsvor i Horningdalsboka har lite likhet med personen på dette bildet. Bildet av Andreas ser ut til å ligne mye på bildet av faren i Horningdalsboka og det er langt derfra til det første bildet. 

Det ligger et bilde av Ola Muldsvor også på den samme MH-profilen som de andre bildene jeg la ut i sted

image.png.2a71003701fabd0ef2bdb5b513de9ddc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider