Gå til innhold
Arkivverket

OLE ALSING HØEG, FARVEHANDEL


JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Senere styrmann og kaptein Ole Alsing Høeg, f 1874 i Drammen/Tangen drev mellom 1899-1902 i følge "Familien Høeg fra Drammen" en fargehandel i Oslo/Kristiania.
Er det noe mulighet å finne ut HVOR i Oslo/Kristiania denne butikken lå? 

Med takknemlig hilsen

JanM
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JanMKeus skrev:

 

Hei Roy-Petter
Jeg ser at min reaksjon på din melding om Ole Alsing Høeg ikke er å finne på denne siden. Vet ikke hvorfor.
Så, hvis du lurer på om jeg har takket, så har jeg dèt og særlig for ditt raske svar. Du skriver at Ole Alsing fortsatte alene med butikken, som gikk konkurs in 1902. Deretter reiste han til fransk IndoKina og Kina, og fortsatte der som skipskaptein (etterhvert). Kunne det være at hans raske exit hadde noe å gjøre med en penge-skyld etter konkursen?
Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

Om han flyktet fra gjeld etter konkursen vet jeg ikke. Jeg vil tro at det uansett var naturlig for han å gå til sjøs igjen etter å ha mislykkes på land. Han hadde jo vært til sjøs siden rett etter konfirmasjonen, styrmand i 1895 og hadde sitt skippercertificat fra 1898.  

 

Annotasjonsrulle; https://media.digitalarkivet.no/view/42089/266 Gikk til sjøs 03/04/1890.

Hovedrulle: https://media.digitalarkivet.no/view/42499/288 Overført fra 2754. Mrk om 2139/95?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, flukt og tigerskinn står det om i konkursbehandlingen!

 

Konkursboet registrert her: https://media.digitalarkivet.no/view/58589/167 Registr. II, 18.09-27.09

27/11/02, 18/12/02, 15/01/03-11/8, 22/8, 03/09 Sluttet 23/09/1903 med 7,1879% oppgjør til uprior. Fordringer.

 

Konkursåpning 18/02/02 Det er farvehandler Nils Andersen (kompajongen som solgte seg ut i januar 1901) som Høeg har vekselgjeld til. https://media.digitalarkivet.no/view/34246/112

 

Ved behandlingen 27/09/02 utnevnes kreditorutvalg, og et tigerskinn tilsendt fra Kalkutta! får oppmerksomhet. https://media.digitalarkivet.no/view/34247/135

 

27/11/02 Høeg har rømt, men pågrepet og ventes hjemsendt  https://media.digitalarkivet.no/view/34246/193

 

15/01/1903 Diverse fordringer. https://media.digitalarkivet.no/view/34247/229

 

03/09/03 Omtvistede fordringer, og boet optas til slutning. https://media.digitalarkivet.no/view/34249/78

 

Ved slutningen 23/09/03 står det ikke annet enn at udlodningen aflæstes. https://media.digitalarkivet.no/view/34249/91 .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy-Petter
Takk for et fantastisk svar. Jeg må gå litt inn på dine dokumenterte henvisninger, og svarer deg etter hvert. Jeg holder på å  oppdatere/fullføre avsnittet om Ole Alsing i slektsboken "Familien Høeg fra Drammen" fra 1940. Vi i familien hadde i alle år ment at forfatteren, Sigurd Arbo Høeg, ikke kunne ha funnet mer om Ole Alsing, i og med at han bosatt seg i Saigon. De sparsomme opplysninger i boken kommer vel fra de brev han sendt hjem. Men dine henvisningene kunne han ha brukt også. Det er/var vel slik i etablerte familier at man gjerne utelater negative opplysninger. Men jeg mener at slike opplysninger gir et mer fullstendig bilde av personen som omtales. Ole Alsing slo seg ned i Saigon og fikk i 1906 og 1908 utmerkelser og medaljer for heltemodig opptreden.  På slutten av sitt liv drev han plantagene sine i Indokina og leste teologisk og misjonær litteratur. Det er klart slike opplysninger gjør seg bedre, enn gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med deg. Skal bare legge til at han mønstret jo på det nye dampskipet «Kamor» https://www.sjohistorie.no/no/skip/1041361/  06/11/02 og mønstret av i Hong Kong 12/02/03 før han igjen mønstret på Hailand fra Hong Kong  02/10/03 og av i Hong-Kong 31/03/08, så om han ble pågrepet slik det står i bo-rapporten virker lite sansynlig for meg.

image.png.e1d4a1a995a62d2ce32ad92de38c57bf.png

 

Andersen er omtalt her: https://www.nb.no/items/957807941b9a948b3f907798b479b604?page=77&searchText=hailand 

 

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen
Jeg har forøkt lese de skrevne referater. Men er ikke så flink å tyde innholdet akkurat rundt pågripelsen. Kan du hjelpe meg hvor det står precis? Jeg ser at du selv er skeptisk til omstendighetene. Kan vi si at han var etterlyst?
Og så hvor finner jeg dett med tigerskinn?

 

Tusen takk for kopi av redningsmedaljer; dette er "gefundeness Fressen"

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke lese alt jeg heller, men midt på høyre side i andre avsnitt står det:

 

p.g.af konkursskyldns römming ikke kunne finde sted. Da skyldn. er paagrebet og ventes hjemsendt med det første begjæret besl. saml. til fordr. Prøve udsat.

https://media.digitalarkivet.no/view/34246/193

 

Han har nok vært etterlyst, men jeg kan ikke se at han har vært tilstede på de senere samlingene, og selv om Kamor seilte i Europa den første tiden, vil jeg tro den avsluttende behandlingen av fordringene og boet har skjedd uten han til stede, men det blir gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre avsnitt på venstre høyre side står det (ikke ordrett men);  at det i registreringen … Tigerskind opl. Høeg … tilhører Kristian Holmsen. Han har hatt det til oppbevaring, tilsendt fra Kalkutta, et par år og mente å kjøpe det hvis han noen gang fikk råd. Skinnet befinner seg nå i Høegs besittelse hos … Aslaksen i Ullevålsveien 39 hvor Høeg spiser middag.

https://media.digitalarkivet.no/view/34247/135

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen
Jeg har forøkt lese de skrevne referater. Men er ikke så flink å tyde innholdet akkurat rundt pågripelsen. Kan du hjelpe meg hvor det står precis? Jeg ser at du selv er skeptisk til omstendighetene. Kan vi si at han var etterlyst?
Og så hvor finner jeg dett med tigerskinn?

 

Tusen takk for kopi av redningsmedaljer; dette er "gefundeness Fressen"

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy-Petter
I boken om Høeg familien og Ole Alsing's biografi står det han i perioden 1909-1912 var igjen hjemme. Det skulle bety at han da var gjeldfri, eller i hvert fall hadde gjort opp for seg slik at han lovlig kunne oppholde seg i Norge. Ved FT av 1910 bor han hos broren og bonde Peter Nicolay Høeg på Bugaarden på Nøtterøy. Der oppgir han som yrket Skibsfører. At han bodde der har muligens å gjøre med at han ikke var så velsett hos familien i Drammen, etter konkursen?
Jeg har pløyet meg gjennom noen av referatene, også om et sekretær som skulle stå i hans fhv værelse i Ullevålsveien 45/4. Dette, sammen med omtalen av tigerskinnet som kunne bety at han ville gjøre opp for seg ved å tilby verdien av disse gjenstandene. Har du noen formening hvor mye han skyldte Andersen i penger? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi han har flyttet tigerskinnet som sto på bo-fortegnelsen, han må redegjøre for det. Ved å oppgi at han ikke er eieren av skinnet ønsker han å holde dette utenfor konkursen, ikke å tilby det som oppgjør.

Sekretæren stadfester han at er hans men den har ikke kommet med på listen over boet siden den ikke var i U. 39 så den har nok inngått i boet selv om den ikke var oppført under boets midler. Siden dividenden bare ble 7% har han jo ikke gjort opp for seg, men kreditorene har mest sansynlig bare måttet avskrive den resterende gjelden.

Hva gjelden og eiendelene var har jeg ikke klart å få oversikt over. Så et sted at 100 kr var nevnt som jeg oppfattet som veksel-gjelden, men også senere tall nevner 550 og 600 som jeg tror kan være total gjeld. Et sted er også et gjeldsbeløp fratrukket noen kroner, fra 300 til 280 nevnt og det er vel en leverandørgjeld, som han har hatt når konkursen forelå.

 

Litt av det jeg noterte meg når jeg søkte var det at han var midlertidig tilstede på Nøtterø i 1910. Men om han ikke var så velansett i Drammen ville jeg være forsiktig med å anta. Kan jo ha vært et kortvarig besøk hos broren og at han også besøkte/bodde i Drammen under deler av oppholdet i Norge.    https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036502002440

 

Så også at han mønstret på D/S Maridal 09.09.1911 i Kristiansand til Gent, som H.M. Høeg https://media.digitalarkivet.no/view/35706/41  hadde vært  skipper på en stund (Henry’s ankomst Kristiansand på foregående side). Ole mønstrer av 19.03.1912 da skipet strander på vestkysten av Marokko.

 

image.png.4e4f2effbacd3c9b41137147267196ff.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.e9b96d4279e057beeaa8f0debe2c6462.png

 

Året etter står dette som gir litt beskrivelse av forliset:

 

image.thumb.png.3f8eb25641e17a01bb9b6cd501638fc7.png

 

Finner ingen omtale av utfallet av meddomsrettens behandling, Du har vel kanskje noe informasjon om denne fra før. Protokollene er så vidt jeg kan se ikke digitalisert så da må det vel et besøk eller henvendelse til arkivet for å finne behandlingen.

 

Maridal: https://www.nb.no/items/162c7ca21e26cf07e2013ce922d5e868?page=197&searchText=%22maridal%22%20%2Bh%C3%B8eg

 

Det står ikke oppført avmønstring for Henry, bare at han var skipper I margen. Han var med på et forlis i 1899 også, men klarer ikke tyde hvilke skip det var. Og Torpedert 1917, Troldfors. Sjøforklaringen https://www.nb.no/items/1e97ea4f82e5f158f0f3b65986a4c824?page=411&searchText=%22henry%20martin%20h%C3%B8eg%22 . Hovedrulle Hebry: https://media.digitalarkivet.no/view/42499/27 Annotasj. rulle: https://media.digitalarkivet.no/view/42090/72

 

Noterte med bare henvisning til hovedrulle Peter Høeg, viser kun en mønstring 11/10/16 fra Drammen med avmønstring 13/06/17 i Chr.sand, da han fikk brevet fra Ole. Ikke utskrevet, men frivillig ifølge notat. https://media.digitalarkivet.no/view/42497/77 . Barken Alcyon, Bruusgaard. Så det sto utførlig om denne turen i en av bøkene om familien.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! For noen dramatiske historier disse brødrene er gjennom! Ole som går tilbake til sjøen og redder folk på andre siden av kloden, og får Peter til å endre sine planer, og Henry med sine forlis og som til sist torpederes før han går i land et par måneder før Peter!

 

Fant endelig litt om det første forliset Henry var med på.

  

Henry mønstret på Thelma i Oslo som lettmatros 18/04/99 med en hyre på 42 kr pr. mnd. https://media.digitalarkivet.no/view/42080/32 Den skulle da til Canada, som det ser ut til den hadde flere turer til.

 

Det var en bark, bygget i Savona i tre, fra 1875, oppgitt til 680/695t. Tilhørte Johan August Schwartz, Drammen. https://www.nb.no/items/1077fae0dee1f06ab2d2f7601b6c8171?page=57&searchText=%2Bthelma,%20%2B695 .

 

Noen måneder før den strandet hadde den også problemer, etter at den gikk fra Miramichi, New Brunswick, Canada den 30. mai

 

image.png.ecb3782ce6e09cba174d6788fbff7394.png

 

Kort notis som ikke angir noe om hvor langt til havs og hvordan de tok seg til Londonderry. Så et snaut halvår senere skjer forliset.

 

 

image.png.95e1b8f892216159c3d01c98fe86d4b1.png

 

 

Miramichi/Chatham ligger samme sted i New Brownswick, Canada. Og Buctouche knappe 100 km sørover, og nord for Northumberland-stredet.

 

 

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy-Petter
Min beundring for din kunnskap og alt du finner fram, er grenseløs. Takk for hjelpen. Det interessante er at fortellingen også befatter broreh Henry Martin (f 1880-1934) som var skipsfører på d/s Maridal i tiden før 1911. Det vet vi, fordi deres felles lille søster Christiane Johanne (f 1891) ble sendt på en lang reise, i håp at hun skulle glemme den fattige presten hun var forelsket i. Det hjalp ikke, hun giftet seg likevel med presten og ble farmor til min kone Lise. Ifølge Hoegboken fikk Henry Martin et nytt skib allerede i 1912, slik at han ikke ble dømt ettert forliset ved Marokko. Skipet han fikk var Thor Thorensens skip i Den Skandinaviske Østeafrikalinje. I 1918 ble han ansatt i AS Norske Alliance som chef i havariavdelingen.
Det som er litt usikkert for meg, er om Christiane seilte med Maridal (og bror Henry M) på sin lange reise. Det som er temmelig sikkert at hun reiste om bord på et skip som ble ført av en bror. Det kunne ha vært Henry; men da måtte hun ha opplevet forliset.
Hun giftet seg 26 juli 1912, på Tangen (Drammen) og må ha vært hjemme da. Maridal forliste i mars 1912; så hun kunnet ha rekket å komme hjem.
Finnes det et dokument som viser hvem som var om bord da Maridal forliste?  Ifølge familien hadde hun med seg noe rekvisiter, bl annet et lite rund bord på én fot som vi har stående hjemme hos oss.Toppen er malt med chinesiske dekorasjoner. Og en papagøye!

Til helgen skal jeg møte noen Bjerkeseth folk. Som er i besittelse av et brev  etter Christiane som hun fikk fra Ole Alsing Høeg mens han var på Kinafart (29 november 1916) 

JanM


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tilknytningen fra de her omtalte (Alsing) Høeg til f.eks.

kjøpmann i Drammen (Strømsø ?) Ole Jensen Alsing (ca.1726-et.1786) fra Larvik,

og ev. til embedsmanns-slekten Høeg i Norge, f.eks.

prest i Solum, Hvaler og Skedsmo, Niels Høegh (1734-1806) og

Jacob Høeg f. ca. 1650 (som hadde en datter Margrethe (g. Adolph von Hirschen) som døde på Strømsø i 1736) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per
Denne slekten Høeg kom til Norge (Drammen) med Niels Pedersen Høeg, døpt 3. juledag 1722 i Sengeløse (Sjæland). Sønn av Peder Sørensen Høeg.
Niels døde 23 febr 1803 på Tangen (Drammen). Niels Pedersen Høeg var lærer (skoleholder). Sønnen hans, Peder Nielsen Høeg (1768-1818) tok borgerskap som seilmaker og høker i 1795. Året 1795 regnes som starten på seilmakeri på Tangen. Ingen av de navnene du nevner forekommer i denne slekten Høeg.
Slektboken "Familien Høeg fra Drammen, 1940" har eget kapittel om andre slekter med samme navn. Navnet Høeg er gammelt og kjennes i Danmark fra middelalderen. I dette kapittel nevnes en Ole Jensen Alsing "Høeg" (1682-1764) som tok borgerskap på Tangen 1716.
Kildene er: NST 1929. Personalhistorisk Tidsskrift 1925, 1885, 1920 og 1926.
JanM
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy-Petter
Du skrev: 

For noen dramatiske historier disse brødrene er gjennom! Ole som går tilbake til sjøen og redder folk på andre siden av kloden, og får Peter til å endre sine planer, og Henry med sine forlis og som til sist torpederes før han går i land et par måneder før Peter.

 

Historien om Ole Aløsing er vi i gang til å avdekke. Den var dramatisk. Også hans død i 1945 etter at han hadde tapt alle sine eiendeler i Kina og Indo-Kina. I følge familien i Frankrike forlot hans kone ham, (eller han forlot henne) og slo seg ned med en russisk kvinne fra Vladivostok i øst-Russland.
Henry er nå mere kjent for oss.
Blandt sønnene til Peter Hannibal Høeg var det en sønn Peter Nicolay, som ble bonde. Peter Hannibal Høeg selv var seilmaker og forretningsmann.
Det er en sønn til som må nevnes: Arne Høeg, ingeniør og direktør i Trondheim. Han valgte i 1930-årene den feile siden, og ble nazist. Han ble dømt i 1948 og mistet alle sine rettigheter.
Men hvem var Peter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stopper jeg nok opp med min kunnskap. (Kan bare foreslå å rette et spørsmål til Arkivverket om det finnes saks-arkiv etter sjøforklaringen for Maridal’s forlis, eller etter rederiet S. Dahl & Co når det gjelder hvem som ble reddet).

 

Christiane:

Jeg legger merke til at Christiane er hjemme ved FT1910 og at Bjerkseth oppgir at han var i Drammen 1910-11 og var i Karlsøy 1911-14, og at de giftet seg i Drammen 26.07.1912. https://www.nb.no/items/1bb6833fd07f72d3bf5d68481c4b5049?page=75&searchText=%22christiane%20johanne%20h%C3%B8eg%22

 

Trolig var Ole hjemme fra 1909 til han mønstret på Maridal 09.09.11 hvor Henry allerede var om bord. Og da vil jeg tro hun var med Henry. Hun kan jo ha blitt sendt tidlig av gårde, allerede i 1911 før eller rett etter Bjerkseth flytter? Jeg ser bl.a. at Henri Høeg var i Dakar i januar 1911, Gambia i februar og April o.s.v.. Hun kan således ha vært med på en av disse reisene, og vært hjemme før turen med forliset? Men kan ikke se at Maridal var til Kina i denne perioden, så mulig bordet kan ha vært gave fra en av brødrene?

 

Peter:

Jeg tenkte på Seilmaker Peter jr. (1899) som Ole sendte brevet til og som gikk i land 13/06/17 etter bare en tur. Henry hadde da avmønstret 18/04/17 etter torpedoen. Ser han også er listet på en landssviksak, men vet ikke om hva https://www.digitalarkivet.no/view/487/pc00000004742580 . Han var tidlig ute med å foreslå et krigsminnesmerke i Drammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane

Ser at Peder utnevnes til kappelan i Tangen blir kunngjort i avisene 24.12.1909 og utnevnelsen til Karlsøy 09.05.1911. Forlovelse kunngjøres allerede 20.01.1911. Da taler vel mye for at reisen hennes kanskje var enda tidligere enn jeg filosoferte rundt ovenfor?

 

Henry var på Theresedal som også ble bestyrt av Dahl & Co i Tvedestrand fra 07/01/09 og ser ut til å flytte over på Maridal på slutten av 1910, men også Theresedal seilte mest på Dakar virker det som. (Den ble også torpedert under 1. verdenskrig. https://www.sjohistorie.no/no/skip/29424/ .)

 

Men både Ole og Henry hadde jo vært østpå tidligere år trolig før Christiane møtte Peder, og da var vel Christiane også vel ung til å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.