Gå til innhold
Arkivverket

OLE ALSING HØEG, FARVEHANDEL

JanMKeus
 Del

Recommended Posts

15 timer siden, Roy-Petter Askim skrev:

Peter:

Jeg tenkte på Seilmaker Peter jr. (1899) som Ole sendte brevet til og som gikk i land 13/06/17 etter bare en tur. Henry hadde da avmønstret 18/04/17 etter torpedoen. Ser han også er listet på en landssviksak, men vet ikke om hva https://www.digitalarkivet.no/view/487/pc00000004742580 . Han var tidlig ute med å foreslå et krigsminnesmerke i Drammen.

Du har rett. I farten tenkte jeg mest på de eldste brødrene. I boken "Seilmaker'n på Tangen" fra 1967 blir personen Peter Høeg spesielt omtalt (fra S 81). Og her leser jeg det du refererte til. Han er dog mest kjent i familie som akkurat det han var: Seilmaker. Dessuten under navnet Petter, noe som jeg (som utlending) oftets forbinder med skrivemåten, med to tt. Ifølge familiehistorien var det han som familiens representant som reiste nordover, til Arne Høeg, for å gjøre opp med ham på familiens vegne. Sønnen hans, Peter Hannibal jr døde nylig, men enken lever. Muligens kan hun si noe om dette med krigsminnemerke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2023 den 0.13, Roy-Petter Askim skrev:

Her stopper jeg nok opp med min kunnskap. (Kan bare foreslå å rette et spørsmål til Arkivverket om det finnes saks-arkiv etter sjøforklaringen for Maridal’s forlis, eller etter rederiet S. Dahl & Co når det gjelder hvem som ble reddet).

Christiane:

Jeg legger merke til at Christiane er hjemme ved FT1910 og at Bjerkseth oppgir at han var i Drammen 1910-11 og var i Karlsøy 1911-14, og at de giftet seg i Drammen 26.07.1912. https://www.nb.no/items/1bb6833fd07f72d3bf5d68481c4b5049?page=75&searchText=%22christiane%20johanne%20h%C3%B8eg%22

Trolig var Ole hjemme fra 1909 til han mønstret på Maridal 09.09.11 hvor Henry allerede var om bord. Og da vil jeg tro hun var med Henry. Hun kan jo ha blitt sendt tidlig av gårde, allerede i 1911 før eller rett etter Bjerkseth flytter? Jeg ser bl.a. at Henri Høeg var i Dakar i januar 1911, Gambia i februar og April o.s.v.. Hun kan således ha vært med på en av disse reisene, og vært hjemme før turen med forliset? Men kan ikke se at Maridal var til Kina i denne perioden, så mulig bordet kan ha vært gave fra en av brødrene?

Peter:

Jeg tenkte på Seilmaker Peter jr. (1899) som Ole sendte brevet til og som gikk i land 13/06/17 etter bare en tur. Henry hadde da avmønstret 18/04/17 etter torpedoen. Ser han også er listet på en landssviksak, men vet ikke om hva https://www.digitalarkivet.no/view/487/pc00000004742580 . Han var tidlig ute med å foreslå et krigsminnesmerke i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy-Petter
Det at det har vært litt stille fra min side, betyr ikke at jeg har glemt vår lille dialog om Henry Martin's reisevirsksomhet i 1911.
Jeg har fått lest et brev som han sendte ombord på ss Maridal den 17 januar 1911 til sin søster Christiane ifm hennes kommende reise. Her beskriver han at han er på vei til Århus og Göteborg (ankomst 5 febr) med last for Afrika via Cardiff. Det er vel i Danmark at meningen var hun skulle komme ombord.
Så skriver han:

Jeg har en udmærket grammophon, en saakaldet "Pattisen nr 8" pladene spilles indenfra og ud og forøvrig med følelse; jeg har en hel del plader - men de er franske - saa hvis det ikke var for megen ubeleilighed kunde du kanske kjøbe for ca 30 kr i gode norske plader og ta med - anything between  "Aases død" og "Ole Snippen i Dampbad" men hør pladene skikkelig at de er gode. Tag ikke med ombord hvide Bluse, da alt er trangt og blegning paa græsbakkene er meget ukjendt - ellers er det allright.

Takk for vår lille dialog.

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at du deler dette! Trodde nesten ikke jeg ville få vite når og hvor hun dro, men så godt at du fikk tak i dette brevet. Og morsomt at han ber henne kjøpe med plater. Har ikke hørt om "Ole Snippen i Dampbad" men ser det er en 78-plate med Hauk Aabel med den sangen. 

Takk skal DU ha! 

Primary

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider