Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var far til Mads Tostensen Landøy? Stammet han fra slektene på Skinsnes og Bringsvær? Eller ættetavlen til Amund på Rødberg?

Lene Haugen
 Del

Recommended Posts

Jeg tar en råsjans og strekker ut min arm i håp om at noen der ute kan hjelpe meg å svare meg på dette?

Hvem var far til Mads Tostensen Landøy, Vest Agder?  Han levde på slutten av 1500 tallet og døde omkring 1620.

Jeg klør meg i hodet for i følge bygdeboka  "Halse og Harkmark Bosetning og befolkning bind 3 - Øyene i Øst" skrevet av Sveinall - Lindseth -Sødal, 2022 s. 142, så står det at:

Gjennom sin far, Tosten Olsen Rødberg stammer Mads fra slektene på Skinsnes og Bringsvær. Gamle Skinsnesnavn som Ole og Jon kommer igjen hos etterkommerne.

På søken fant jeg informasjon om gården Rødberg i bygdeboka  Sør-Audnedal  2: Gard og ætt skrevet 1970 av bidragsyter  Nils P. Vigeland.  Her står det om en Tosten som var sønn til  Amund på Raudberg. Men ingen videre info om navn på sønnene til Torsten. Jeg har søkt gjennom hele boken men finner ingen Tosten med etternavn Olsen. Ei heller noe info om at noen Tosten på Rødberg stammer fra Bringsvær og Skinsnes slektene. Men det er nedskrevet en ætteliste til Amund på Rødberg i bygdeboka tilhørende den gården.

Så var faren til Mads Tostensen, Tosten Olsen Rødberg eller Tosten Amundsen Rødberg?

Link til bygdeboka Sør- Audnedal fra 1970: https://www.nb.no/items/0b92f392bfd421e9663f4e67c98df0f7?page=199&searchText=R%C3%B8dberg

Noen som har noen andre kilder som kan bekrefte hvem som er hans far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

I Årsskrift for Agder historielag nr 36 (1957) har Petrus Valand en artikkel (Storslekten på Bringsvær) som viser hvordan Tosten Olsen Rødberg (eller Torstein Olavsen, som P. Valand kaller ham) stammer fra Bringsvær (i Fjære) og Skinsnes (i Halse). Tosten Rødberg skal være sønn av Ole Jonssen Skinsnes, som igjen var sønn av Ingeborg Gundersdatter og Jon Nilsson Skak (Jomfruland).  Ingeborg Gundersdatter skal være datter av Gunder Jonsson Bringsvær.

Årsskriftet for Agder historielag for 1957 er dessverre ikke gjort tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets sider. Det skal også sies at flere av P. Valands slutninger er preget av antakelser, så jeg ville ikke ta alt for sikker viten.

Med hilsen HelgeSM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, Helge Simon Møll.

Løpet av de siste 4 ukene, så fant jeg fram til blant anne den artikkel du referer til. Da jeg la ut dette emnet, så var Bringsvær ætten ukjent for meg. 

Så nå driver jeg å dykker ned i historien til denne slekten. Meget spennende. Det er samtidig og overveldende skille mellom antakelser, mange ulike teori og hva som er viten. 

I artikkelen fra Ætt og annet (Grenland ættehistorielag) årgang 27 utgave 71 september 2006, «Karen von Ansbachs morsaner» av Per Holte Rosenkilde:

Der skriver han at Ingeborg Gundersdatter var gift med Jon Eivindssøn Skinsnes og ikke Jon Nilssøn Skak. 

Så her får jeg bare ta meg tid å lese ulike kilder jeg kommer over, for å finne ut hva som er mest troverdig. 

Akkurat nå leser jeg artikkelen "Om Bringsverd" av O.A. Aalholm i Aust-Agder-arv : årbok for Aust-Agder kulturhistoriske senter. 1979/80 

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2018111681321_001?page=5&searchText=gunder

Så da er spørsmålet, hvor troverdig det er som står der. Interessant artikkel er det.

Igjen takk for at  du tok deg tid til å svare 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Reidar Christiansens publikasjoner "Folk på Agder 1500 til 1560" og "Folk på Agder 1560 til 1611" anbefales som inngangsportal til Agderslekter på 1500-tallet: https://genealogi.no/kildekategori/kilder/geografisk/agder/ 

Petrus Valands (mangfoldige) artikler står seg dessverre dårlig og bør ikke benyttes uten grundig gjennomgang av kildematerialet. Typisk for Valands artikler var dårlig kontroll med kronologi og en tendens til å konstruere personnavn og patronymikon for at kildebelagte personer skulle passe inn i hans hypoteser. P. R. Christiansen har selv tatt opp kvaliteten på Valands publikasjoner i en av de siste utgivelsene av tidsskriftet Genealogen (nr. 1, 2023) under tittel "Agdernøtter 4. Av kongsætt? Slektskapet mellom egder med odel i Åmot i Sokndal". Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen.

At en ny bygdebok fra 2022 tilsynelatende ukritisk benytter Valands hypoteser uten å kontrollsjekke med P. R. Christiansens publikasjoner "Folk på Agder" synes jeg er trist, men etter å ha lest innledningen til bind 3 av bygdeboka for Halse og Harkmark viser det seg at innholdet i stor grad bygger på et eldre manus fra 1990-tallet.

I "Folk på Agder" vil du finne flere av de ovennevnte personene omtalt, "Mats Landøy" (uten patronym), "Torstein Anundsson" og "Olaf Jonsson på Skinsnes", samt en henvisning til kilden der personopplysningene fremkommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Jan H. Trelsgård.

Setter pris på lesetips. Bringsvær slekten er fortsatt av interesse blant historikere, slektsforskere og potensielt etterkommere forstår jeg. Gleder meg til å få tak i denne aktuelle artikkelen.

Jeg har høyere forventning til nyere publikasjoner; at de har gått mer i sømmene, funnet mer bevis eller evt. kan avkrefte gamle teorier og antakelser. Så ja jeg var ikke klar over at innholdet i bygdeboken var bygget på 30 år gammelt manus. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider