Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Mari Nilsdatter Åndal 1787

Lars Kjønø
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere fått hjelp av Arkivverket med tyding av deler av innholdet i dette skifte (opplistingen av midler med høy verdi). 

Jeg ville sette pris på hjelp til å tyde deler av den innledende teksten til skiftet. Jeg har selv gjort et forsøk på tyding (se nedenfor), men der hvor det står x er det huller i min tyding.

Skiftemateriale: Nordmøre sorenskriveri, SAT/A-4132/1/3/3A/L0020: Skifteprotokoll nr. 18, 1787-1792, s. 18b-19a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

"Anno 1787 den 26 Juli blev paa Garden Aandal beliggende udi Giemnes tinglag under Nordmørs fogderie   xxxxxxxx efter afgagne kone Mari Nilsdatter. Arvingene ere xxxx  enkemanden Knud Johnsen samt den af xxxxx nemlig  2 sønner og 1 datter xx. 1. Sønnen Nils Knudsen 7 aar gl. med formynder Morbroderen Gunder Nilsen Naastad er tilstæde. 2 Sønnen John Knudsen 5 aar gl. med formynder farbroderen Anders Johnsen Aandal er tilstæde. 3. Datteren Anne Knutsen ½ aar gl. med formynder faderen Knud Johnsen.   x forretning var uden xx. Vurderingsmend Tosten Paulsen Søemeling og Lars Bersvendsen Tendsetøye?. Paa skifte xxx at han var verdsatt til xxx formynder for x Svend Jonsen Lien, hvis Arvemidler? Xxx i Jordegods og Løsøre, men hvor stor arven x kunde? han ikke x. Derefter Blev x Følgende til xxx."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01 "Anno 1787 den 26 Julii blev paa Garden Aandal beliggende udi Giemnes

02 tinglag under Nordmørs Ffogderie foretagen en lovlig Registering  og Vurde-

03 ring efter afgagne kone Mari Nilsdatter. Arvingene ere den Salig Avdødes igien

04 levende Enkemand Knud Johnsen, samt den afdødes igienlevende 3 Børn nemlig  

05 2 Sønner og 1 Datter Saadan. 1. Sønnen Nils Knudsen 7 aar gl. med Formynder

06 Morbroderen Gunder Nilsen Naastad ej tilstæde. 2 Sønnen John Knudsen

07 5 aar gl. med Formyndeelsder Farbroderen Anders Johnsen Aandal ej tilstæde.

08 3. Datteren Anne Knutsen ½ aar gl. med Formynder Faderen Knud Johnsen.  

09  Ved denne Forretning var nærværende 2de Vurderingsmend Tosten

10 Paulsen Sammeling[?] og Lars Bersvendsen Fladsetøyen. Paa Skiftte Rettens

11 tilspørgende forklarede Stærvboe Enkemanden at han var indsatt til

12 Formynder for Drængen Svend Jonsen Lien, hvis Arvemidler Enkemanden

13 sagde var bestaaende  deels i Jordegods og Løsøre, men hvor stor Arven

14 var kunde[?] han ikke erindre. Derefter Blev frembaaren følgende til

15 dette Boets                   Indgield saasom

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget igjen for tydings bidrag. Disse skiftene inneholder jo mye interessant informasjon. Etter mye hjelp fra deg og andre på tyding forsøker jeg nå å bli litt mer selvhjulpen ved å lære meg gotiske ord og bokstaver. Det er nok et godt stykke igjen, men på vei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even. Jeg tenkte likegodt å prøve meg på tyding av hele skiftet og har kommet meg gjennom løsøredelen. Den delen som omhandler Udlagt er jo da bare en omstykking av løsøredelen så den delen greier jeg nok. Da jeg forsøkte tyding av Jordegods og Udgield fikk jeg problemer med tyding av noen ord (her med X) og ville satt veldig pris på hjelp til å tyde disse ordene.

Jordegods  

I følge det tinglyste skifte det første følger af dato 16de desember 1776 og det andet af 18de juni 1781, saaledes at det stærvboe(dødsbo) retmessig er eiende 18 ¾ mkl. b: X  L. ikkund?  af 9 ¾ mkl. udi gaarden Aandal, X documenter XX forretningen indrages? og er saaledes? ifølge forestaaende X erfares at boet rættmessig eyer i alt 18 ¾ mkl. b:  X  L. over  9 ¾ mkl. i gaarden Aandal for 80 Rdl.

Summa Udgield 150 Rd.

No. 3. Stærvboe enkemanden X  heraf boet XXXX gield blev og X skiftet X  der paa xxx gield blev derpaa X til bekiendt? X

No. 4. Skøde til og fra X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig praktisk å nummerere linjene. Da er det enklere å følge med.

Noen forsøk:

01 I følge det tinglyste Skifte det 

02 første følger af dato 16de desember 1776

03 og det andet af 18de juni 1781, befindes

04 at dette Stærvboet(dødsbo) retmæssig er Eiende 

05 18 ¾ mkl. b: men[?]  L. at kuns af 

06 9 ¾ mkl. udi gaarden Aandal, bemelte

07 Documenter Vorder nu  heri

08 Forretningen indragen og er 

09 saalydende ##

10  Ifølge forestaaende Skiøde[?] ??dves[?]

[v.side h.kolonne]

01 erfares at boet rættmessig eyer i 

02 alt 18 ¾ mkl. b:  men[?] L. over  9 ¾ mkl. 

03 i gaarden Aandal for 80 Rdl.

04 Summa Udgield 150 Rd.

05 Dereffter blev opgivet at dette boets afgang

06 og udgjeld saasom

07 No 1 Gunder Nilsen Naaastud[?] for Penge

08 laan.     5 -‘-‘

09 No 2 Guru Olsdr. Blagstad ligeledes 8-‘-‘

10 No. 3. Stærvboe enkemanden Paa-

11 stoed heraf boet begravelsesvederlav 4-‘-‘

12 Videre gield blev ej anmeldt skiftet 

13 blev  der paa udsat  til bekiendt-

14 giørelse

------

No. 4. Skyds til og fra Rigsstevningen[?]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del vanskelige ord og uttrykk her. Da har jeg fått ferdigstilt skifte til første konen min 3x tippoldefar. Takker så meget for bistand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider