Gå til innhold
Arkivverket

Karoline Olsdatter, tjenestejente på Askerud i Modum 1865 - feil i HistReg

Ole Yttri
 Del

Recommended Posts

Min oldemor Karoline Olsdatter ble født på Fure i Modum 4.7.1852 som datter av Ole Andersen og kona Kari Evensdatter fra Flattum. I 1865 var hun tjenestejente på Askerud, noe som bekreftes av hennes konfirmasjon i 1866, hun er da oppgitt med Askerud som bosted. En gang innen 1875 flyttet hun til Hole, der hun giftet seg og bodde livet ut inntil hun døde i 1930.

For ikke lenge siden bestemte jeg meg for å ta i bruk GeneaSky, og da jeg for en drøy ukes tid siden ville registrere Karolines data der, opplevde jeg at HistReg insisterte på at hun som var tjenestejente på Askerud i 1865, var identisk med Karoline Olsdatter som var tjenestejente på Hære i 1875, og som bodde som gift kone på Vikerhagen ved folketellingene i 1891, 1900 og 1910, gift med Hans Andreas Kittilsen.

Jeg ble selvsagt skeptisk, og har sjekket vielsen mellom Hans Andreas Kittilsen og Karoline Olsdatter, som fant sted 7.4.1878. Bruden Karoline Olsdatter kom fra Lien i Snarum og var datter av husmann Ole Hansen. Videre viser folketellingen fra 1865 at denne Karoline Olsdatter da bodde hjemme hos sine foreldre Ole Hansen og Ingeborg Christoffersdatter på plassen Flatlie i Snarum.

HistReg ville også ha meg til å legge inn Lena Johansdatter som mor til Karoline Olsdatter. Det eneste de to har til felles, er at de begge var tjenestejenter på Askerud i 1865. Aldersforskjellen på dem var 13 år. Det sier seg selv at forslaget om at de var mor og datter var et dårlig forslag.

Det må ha gått litt fort i svingene når disse dataene har blitt registrert i HistReg - men det har vel vært en maskinell oppdatering som er årsak til feilkoblingen. Jeg sendte en melding i systemet straks jeg oppdaget dette, men har ikke fått noen respons. Derfor dette innlegget her.

Vennlig hilsen Ole Yttri

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ole. Jeg har en bruker på histreg så jeg koblet sammen de jeg fant for Karoline, koblet henne vekk fra feil ft1875 og la til en link til konfirmasjonen siden den ikke er transkribert enda. Desverre får jeg ikke fjernet Lena siden det er en systemfeil. Jeg la inn en merknad om feilen og at Lena og Kari ikke må kobles sammen. Håper det ser mer riktig ut nå

https://www.histreg.no/index.php/person/daid/pf01036461001180

Lenke til kommentar
Del på andre sider