Gå til innhold
Arkivverket

Tri brev frå Høland dagsett 1564, 1571 og 1576

Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

I mitt bygdebokarkiv i Aurskog-Høland ligg det kopiar av tri brev frå Høland.

Alle tri breva, sjå vedlegg, vart avskrivne av M. Brinchmann i mai og juni 1939. 

Han som sat på deim var gullsmed Clemet Bergh i Oslo. Tidlegare bygdebokforfattar i Aurskog-Høland, Odd Ottesen, var på sporet av originalane, men kom aldri heilt i mål, sjå vedlegg. 

Eg finn ikkje desse brevi millom diplomane i Digitalarkivet. Er dei utegløymde?

Hev Arkivverket fleire upplysningar um desse brevi i form av til dømes seglteikningar vil eg gjerne hava kopiar.

scan_myrfr_2023-10-25-08-59-49.pdf scan_myrfr_2023-10-25-08-58-54.pdf scan_myrfr_2023-10-25-08-58-15.pdf scan_myrfr_2023-10-25-08-56-57.pdf

Endret av Frode Myrheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til Spør Arkivverket, ettersom dette i hovedsak er spørsmål om selve arkivmaterialet.

Avskriftene til Mai Brinchmann m.fl. hører hjemme i arkivet Samlinger til kildeutgivelse, Diplomavskriftsamlingen (RA/EA-4053). Dette er et arkiv som i sin tid ble skanna bit for bit og ikke alltid i riktig rekkefølge, og det savner ennå sortering og bearbeiding i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?text=Slektshistorisk

Jeg finner foreløpig avskrifter av to av diplomene innlånt fra gullsmed Bergh:

Dersom Arkivverket skal undersøke om det finnes segltegninger og eventuelt lage kopier til deg, vil det være saksbehandling. Da må du rette henvendelsen til Arkivverket via skjema ("Andre henvendelser" her: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning), da herværende forum kun er rådgivende.

Oppdatering av innlegget: Avskriften av diplomet datert 27. mars 1564 er jeg ikke i stand til å finne. Det kan ha gjemt seg vekk i skanningene, ettersom det som nevnt gjenstår en del arbeid med sortering og bearbeiding, men det kan ikke helt utelukkes at det ved en feil ble utelatt i skanningsarbeidet. Hvis du ønsker at en saksbehandler i Arkivverket skal undersøke papirarkivet, må du ta det med i en henvendelse (jf. foregående avsnitt).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.