Gå til innhold
Arkivverket

Kodalen. Går det en ættelinje både til Gulsvik og Ørpen?

Stine Holmen
 Del

Recommended Posts

Hei, Mener jeg engang i et innlegg leste at det går en ættelinje fra Kodalen til Ørpen på spinnesiden. Tor/Tord Guttormsen f1595 og død i Kodalen ca 1690. Sønn av Guttorm Jonsen Gulsvik og Birgit Tordsdatter, Frøvoll. Jeg jakter på Tor/Tord sin kone… er hun en Ørpen? Etter det jeg har funnet har Tor/Tord tre barn. Guttorm, Birgit og Ola. 
Mvh Stine 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk. Det var nok i innlegget vedr DNA at jeg leste om ættelinjen til Ørpen. Men i innlegget gis det bare svar på ættelinjen til Gulsvik og ikke Ørpen… Takk for skiftekort til Guttorm Tordsøn.
Det fremkommer av skattelister at Guttorm har en bror Ola, som bodde på Solli/ Kodalen… og det skal også være en søster som er dokumentert. Birgit. Dessverre er jeg ikke flink til å notere kilden hvor jeg finner opplysninger. Jeg er nok for lite dreven i dette… 
Det var ættelinjen fra Kodalen til Ørpen jeg hadde håpet å skulle finne. Og tenkte at det kanskje var via Tor/Tord Guttormsen Kodalen sin kone… Skulle også gjerne visst hvem hun er? Mor til Guttorm…? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Iflg gards og slektshistorie for Flå av Terje Østro, bind II s 278: under omtalen av Guttorm Jonsen Gulsvik og Birgitte Torsdatter fra Frøvoll sine barn så står følgende "4 Tor Guttormsen f ca 1595 g. m, kona ukjent (Anne Gulliksdatter fra Ørpen eller Redalen i Krødsherad, ho og arven hennes er nevnt flere ganger i skifteoppgjør på Redalen som salig Anne Kodalen sine barn)

Så det  er godt mulig at Tor Kodalen's hustru er fra Ørpen/ Redalen, men jeg har ikke sett noe klar konklusjon på hvem hans hustru er.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Hadde jo vært fint å få det bekreftet. Men når Terje Østro ikke har klart å finne Tor Guttormsen sin kone, så gjør ihvertfall ikke jeg det…Jeg har tidligere notert meg Anne Gulliksd Ørpen som hustru (dessverre ikke kilde, så det må vel bare ha vært en spekulasjon… ) Også leste jeg i et innlegg her at det gikk en linje fra Kodalen til Ørpen på spinnesiden. Så da tolket jeg det slik at Anne d før 1679 var Tor sin kone eller at «noen» hadde kjennskap til ættelinjen. For det ble i samme innlegg opplyst Guttorm Narheim/Tor Guttormsen sin ættelinje til Gulsvik…

Og kan du fortelle meg hvor jeg kan finne skifteoppgjøret du referer til.

Sol&lykke Stine
(- Dessverre har jeg ikke tilgang til alle bygdebøker. På NB Kommer jeg ikke inn på bøker med begrenset tilgang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider