Gå til innhold
Arkivverket

Ermegaard Karsteinsdatter, (f. ca. 1818)

Guttorm Nergård
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne dødsårsak og dødsdag for Ermegaard Karsteinsdatter. Hun ble født i Rørhopen i Raftsundet i Vaagan sokn. Hun flyttet til Lenvik som 17-18-åring. Hun ble konfirmert der 18 år gammel. Hun blir gift i 1859 med Bernt Sivertsen fra Tromsø, men de blir boende på senja. I folketellingen 1891 ser jeg at Bernt Sivertsen er registrert som husmann og fisker. Videre finner jeg at Bernt Sivertsen dør i 1899 og da som enkemann. Det betyr antagelig at Ermegaard må dø en gang mellom 1891 og 1899, men klarer ikke å finne dette. Kan det være mulig å finne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro.

Tusen takk for din velvilje. Det har fortsatt ikke lyktes meg å finne Ermegaard Karstendatter, eventuelt -Sivertsen. Hun er litt av et mysterium 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svar på spørsmålet ditt, men du vet at Ermegaard fikk flere barn utenfor ekteskap før hun giftet seg med Bernt.

Bergitte Katrine, 1837:
https://media.digitalarkivet.no/view/9686/43

Sedenius Vilhelm, 1847:
https://media.digitalarkivet.no/view/2893/51
https://media.digitalarkivet.no/view/9690/19

Hennes leiermål står også nevnt da Sigrid Anna Ingberdine ble født i 1859.
https://media.digitalarkivet.no/view/2894/43
Det var hennes tredje, men hun giftet seg med Bernt samme år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegaard var en eldre dame under folketellingen i 1891. Hun var godt over 70 år.

Selv om mannen og andre i familien bodde på Tennskjær, kan det tenkes at hun måtte flytte til et annet sted på grunn av sviktende helse?
Er det en mulighet for at hun døde i en nabokommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Ermegaard var en eldre dame under folketellingen i 1891. Hun var godt over 70 år.

Selv om mannen og andre i familien bodde på Tennskjær, kan det tenkes at hun måtte flytte til et annet sted på grunn av sviktende helse?
Er det en mulighet for at hun døde i en nabokommune?

Takk for svar, Lars. Ja det kan være mulig, men jeg har vært innom Hillesøy og Tromsø uten å finne noen Ermegaard.😊 

Vennlig hilsen Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guttorm Nergård skrev:

Takk for svar, Lars. Ja det kan være mulig, men jeg har vært innom Hillesøy og Tromsø uten å finne noen Ermegaard.😊 

... og jeg har skannet både dødsfallsprotokoller og kirkebøker. 
Hvis hun ble "glemt" i kirkebøkene, burde dødsfallet ha vært registrert i dødsfallsprotokollen.

Hun brukte Ermegaard hele livet, så et annet navn virker også søkt.

Hun kan ha forsvunnet, men hvor ofte skjedde det med en gammel dame ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars!

Jeg har funnet følgende om Ermegaard.

Hun fikk også 3 barn med Ole Jakobsen (f. 1805) Disse var tvillingene Edvard og Caroline Birgitte (f.23.juli 1851) og Jakob Benjamin (f.10. mars 1854)Jakob Benjamin blir min Oldefar. På denne tid var Ole Jakobsen gift med Anne Sofie Jensdatter fra Nordre Russevåg på Senja.

Den 6. mars 1859 får hun et barn med Bernt Sivertsen fra Tromsø. Det var Sigrid Anna (f. 6 mars 1859) Bare 7 måneder senere (11.sept 1859) gifter dem seg. 7. mai 1859 får de Karl Olav Sivertsen som registreres som ekte. 

Ermegaard får altså 6 barn med 4 forskjellige menn og bare ett av disse er registrert som ekte. 

Vh. Guttorm Nergård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegaard sine søsken: Boletta f. 181? (Rørhopen, senere Andenes), Anne Pernille f.ca. 1810 (Slåttholmen), Kristine f. 1815?/1826? (Ulvågen), Erik Andreas f. 7 jan 1818, Hans Klæbo f.ca. 1820 (d. 22 mar 1845 Rørhopen).

(Deres foreldre: Karsten Andersen f.ca. 1777 i Vefsn eller Brakøy i Hadsel og Basa Dorthea Eskildsdatter f. 1780 i Strømfjord i Hamarøy.)

En liten mulighet for at dødsfallet kan ha skjedd hos slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rolf Sverre Alsos skrev:

Ermegaard sine søsken: Boletta f. 181? (Rørhopen, senere Andenes), Anne Pernille f.ca. 1810 (Slåttholmen), Kristine f. 1815?/1826? (Ulvågen), Erik Andreas f. 7 jan 1818, Hans Klæbo f.ca. 1820 (d. 22 mar 1845 Rørhopen).

(Deres foreldre: Karsten Andersen f.ca. 1777 i Vefsn eller Brakøy i Hadsel og Basa Dorthea Eskildsdatter f. 1780 i Strømfjord i Hamarøy.)

Fantastisk Rolf Sverre. Dette var virkelig gledelig nytt. Tusen takk. Plutselig fikk tippoldemor en familie.👍😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2023 den 13.45, Rolf Sverre Alsos skrev:

Hei Rolf Sverre.

Har du noe slektskap denne familien?😊 Jeg spør siden du hadde så god informasjon om Basa Dorthea Eskildsdatter og hennes mann Karsten Andersen. 

Vennlig hilsen Guttorm Nergård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider