Gå til innhold
Arkivverket

Bruken av det engelske ordet «Strays» på Digitalarkivets Brukerforum

Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Fordeler eller ulemper – en uting eller helt ok?

Spørsmålet og diskusjonen oppsto i en tråd hvor det ikke har noe å gjøre, så derfor kan videre diskusjon rundt det temaet fortsettes her om noen har noe på hjertet.

Min egen mening er at det er hipp som happ, jeg kan akseptere innslag av fremmede ord og uttrykk. Samtidig er jeg uenig i at ordet «Strays» ikke kan oversettes til et brukbart norsk ord, fordi en brukbar oversettelse er noe vi har i form av ordet «løsfunn», et ord som fra før er godt innarbeidet i arkeologien, og som er dekkende for hva «Strays handler om.

Endret av Espen Tjernshaugen
Dårlig språk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Espen har også jeg reagert litt over ordet Strays, og en del andre fremmedord som brukes i Forumet.  Jeg måtte faktisk slå opp i ordbøker, men fant lite ut av det.  Man henvender seg jo til folk som kanskje vet mye om slekt og historie, men kan lite språk, så man når ikke disse med sine spørsmål.  Som Aase har heller ikke jeg tidligere hørt ordet lausfunn, men et fint ord.  Aase kan språk, så hvorfor heter det lausonge, men aldre løsonge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Leif Baardseth said:

Er ikke ordet funn beskrivende nok i denne sammenhengen? 

Da mister du elementet at det var et uventet funn, utenfor forventet kontekst. Et løsfunn, eller leilighetsfunn, er ikke resultat av et målrettet søk, som et funn kan være.

Det betyr at det som var et løsfunn for noen, kunne vært et målrettet funn for andre, avhengig av hensikten til den som gjorde søket og bakgrunnsinformasjonen man har om personen som ble funnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket ord som vil passe til å erstatte ordet Strays, vil være helt avhengig av språkform man selv bruker og evt lokale språk ord.

Lausfunn er et ukjent ord for meg, og jeg ville da har brukt løse funn. 

Et ord som også kan brukes, og som var det ordet jeg umiddelbart sammenlignet Strays med er Vidvanke. I følge naob.no betyr Vidvanke: på vandring, omstreifing. https://naob.no/ordbok/vidvanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kontekst:

Norsk Slektshistorisk Forening satte i 1999 i gang et tiltak på sine nettsider, som ble kalt "Folk på vidvanke" eller også "Strays", fordi tiltaket trolig var inspirert av tilsvarende tiltak i det engelskspråklige utland. Siden har "Strays"-begrepet blitt dominerende, kanskje fordi det er kort og enkelt/raskt å skrive og si.

Fra 2007 ble tiltaket overført fra NSFs nettsider til Slekt og Datas slektsforum, jf. denne redaksjonelle artikkelen på slekt.nohttps://www.slekt.no/index.php/web/article/folk_pa_vidvanke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Hvilket ord som vil passe til å erstatte ordet Strays, vil være helt avhengig av språkform man selv bruker og evt lokale språk ord.

Lausfunn er et ukjent ord for meg, og jeg ville da har brukt løse funn. 

Et ord som også kan brukes, og som var det ordet jeg umiddelbart sammenlignet Strays med er Vidvanke. I følge naob.no betyr Vidvanke: på vandring, omstreifing. https://naob.no/ordbok/vidvanke

Sjølvsagt ville du som bokmålsbrukar skrive "løsfunn" - i fall du ville bruke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt.  Slekt.no har valgt vidvanke (på vandring), og nevner andre ord som omstreifere, villfarne, forsvunne, bortrømte, leilighetsfunn.  Om noen tilfeldigvis finner en person, som man kanskje mener ikke skulle være der, og sier at vedkomne er på vidvanke, villfaren etc. så er det vel ikke sikkert at denne karen er så på vidvanke etc. overfor seg selv eller andre.  For disse kan han være velkjent.  Så vedkomne er villfaren, strays, overfor den som sitter ved sin PC og arbeider med denne aktuelle saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Sjølvsagt ville du som bokmålsbrukar skrive "løsfunn" - i fall du ville bruke det.

Det var vel samskrivingen, og ikke målformen, som var poenget her, slik jeg leste innlegget.

Men jeg er ikke helt enig i at et «løst funn» er noen god beskrivelse. Skal man først særskrive, passer vel «tilfeldig funn» bedre.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Strays» er helt perfekt for meg.  Så langt det er benyttet i Brukerforum, er det helt entydig. Det er enkelt søkbart. De som ikke forstår begrepet, kan åpne et innlegg. Det vil straks vise hva saken dreier seg om. Uinteressant emne for deg? Da kan du la være å se på dette seinere. Det er mange overskrifter i  Brukerforum som er mye dårligere. Jeg gleder meg til hvert innlegg Per Morset har med nye «Strays». Takk til ham og andre som dokumenterer personer som har reist fra distriktet/prestegjeldet. 

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

• Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2023 at 12:33 AM, Alvin Andreassen said:

Som Espen har også jeg reagert litt over ordet Strays, ...

Nja, ikke helt rett oppfattet. Som jeg skrev i åpningsinnlegget har jeg ikke noe problem med begrepet "Strays". Det jeg hadde problemer med og som jeg reagerte på, var at en diskusjon om bruken av det ordet var i ferd med å ødelegge en annen tråd som jeg liker godt. Derfor opprettet jeg denne slik at sidediskusjonen kunne fortsette her i steden for å fortsette å ødelegge den andre tråden. Det ser ut til å fungere bra, så for min del er nå alt bare fryd og gammen 😄

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2023 den 2.32, Leif Baardseth skrev:

Er ikke ordet funn beskrivende nok i denne sammenhengen? 

12 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Ein ungdom ville ha beskrive funnet som heilt rændom😂 (random)

11 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Men jeg er ikke helt enig i at et «løst funn» er noen god beskrivelse. Skal man først særskrive, passer vel «tilfeldig funn» bedre.

Tilfeldige funn kan vere så mangt. Når eg blar i gamle skifteprotokollar kjem eg over mange ting heilt tilfeldig. Av og til kjem eg over barnlause skifte som løyser problem som ein tidlegare ikkje har funne løysinga på, og/eller viser slektslinjer langt tilbake i tid. Dette er viktige funn. Men det vi diskuterer her er fyrst og fremst folk som førekjem på stader der dei i utgangspunktet ikkje høyrde til og/eller der ein ikkje forventar å finne dei. Tilfeldige funn kan vere folk på vidvanke, men ikkje nødvendigvis. Då er etter mi meining lausfunn, på vidvanke osv. meir dekkande for det ein diskuterer. Ordet strays er eit dekkande ord, og ein kan evt. ta ei direkte omsetjing og bruke det norske ordet strå.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Torbjørn Igelkjøn said:

og ein kan evt. ta ei direkte omsetjing og bruke det norske ordet strå.

På villstrå kunne kanskje brukes, men det ville igjen være en beskrivelse av personen (tilsvarende omstreifer) og ikke av funnet.

Stray kan oversettes med strø, og strøfunn brukes på norsk i andre sammenhenger om sporadiske funn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

På villstrå kunne kanskje brukes, men det ville igjen være en beskrivelse av personen (tilsvarende omstreifer) og ikke av funnet.

Stray kan oversettes med strø, og strøfunn brukes på norsk i andre sammenhenger om sporadiske funn.

Engelsken min er visst ganske rusta, men eg meiner uansett at ordet strå burde kunne brukast om slike enkeltfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider