Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Olsøn Stub på Andenes omkring 1700. Hvor kom han fra?

Thomas Johansen fra Kvæfjord
 Del

Recommended Posts

Kanskje noen i dette forumet har interesse for eller har forsket på slekta/slektene Stub? Ved en tilfeldighet (systematisk gjennomgang av den første bevarte kirkeboka fra Andenes) kom jeg over "Jacob Olsøn Stub" som tok nattverd i kirka i Andenesvær 17. april 1712. Dette er sannsynligvis den samme som værmannen Jacob Olsøn som ved manntallet 1701 for Andenesvær var 70 år gammel; eventuelt er det en helt ny Jacob Olsøn som dukker opp i 1712. Det var også en annen Jacob Olsøn der, noe yngre, men som var gift og tok nattverden sammen med kona samme dato. Derfor har kapellanen lagt til familienavnet - Stub - hos den enslige J.O., antakelig for å skille mellom de to.

Har noen vært borti en med dette navnet på 1600-tallet og som kan være den som havnet i Andenesvær?

vh Thomas.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld:

Nordland fylke, Andenes i Andenes, Ministerialbok nr. 897A01 /2 (1708-1717), Kronologisk liste 1712, Side 40
https://media.digitalarkivet.no/view/17053/42

1713: https://media.digitalarkivet.no/view/17053/49

Her er dødsfallet til Jacob Olsen Stub - Dom Judica = 5. søndag i fasten = 02.04.1713. Jeg synes det står at han var 61 år:

Nordland fylke, Andenes i Andenes, Ministerialbok nr. 897A01 /2 (1708-1717), Kronologisk liste 1713, Side 47
https://media.digitalarkivet.no/view/17053/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe. Ja, det stemmer at Jacob Olsøn Stub blir gravlagt i 1713 i Andenesvær, 61 år gammel. Det var to Jacob Olsøn'er i Andenesvær på samme tid, og jeg antok at Stub, som opptrer alene de gangene han omtales i kirkeboka, var den eldste fra manntallet i 1701. Men notatet om alderen indikerer det motsatte; han er mest sannsynligvis den samme som husmannen fra 1701, og født ca. 1651-52. Spørsmålet mitt er likevel det samme: Har noen i dette forumet vært borti dette navnet på andre steder / i andre kilder eller har informasjon om slekta Stub som kan vise hvor Jacob Olsøn Stub kom fra? Jeg tenker det er meget sannsynlig at han i likhet med mange andre var en tilflytter til stedet (blant annet seilte både Trondheims- og Bergensborgere på Andenesvær), og han kan da ha kommet fra et sted lengre sør i Norge eller fra Danmark. Slektsnavnet Stub opptrer både i Danmark og Norge, inkludert Norges rikskansler Nils Stub på 1500-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider