Gå til innhold
Arkivverket

Katrine Sørensdatter født 1784 i Norge

Harald Horten
 Del

Recommended Posts

Katrine har to tvillingdøtre til dåpen i Norrtälje i 1804. Far ikke oppgitt. De åtte fadderene er av (svenske) reisendeslekter, noe som tyder på at Katrine også var av reisendeslekt. Det er bare ved denne dåpen jeg har sett Katrine/Katrina/Catrina med dette etternavnet. Jeg treffer på henne igjen i 1824 i Dalsland i sognet Bolstad og fra 1829 i Frändefors (ca. 10 mil fra Göteborg) Fra 1824 og så lenge under lever står hun med etternavnet Melldahl. Hun står alltid med 1784 som fødselsår, og ved et par anledninger at hun er født i Norge. Melldahl er en svensk reisendeslekt, så hun kan ha en forbindelse dit. Hun kan kanskje også ha en forbindelse til Meldal i Trøndelag? Kan noen hjelpe med å identifisere Katrine?

Mvh Harald Horten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Harald Horten skrev:

Jeg treffer på henne igjen i 1824 i Dalsland i sognet Bolstad og fra 1829 i Frändefors (ca. 10 mil fra Göteborg) Fra 1824 og så lenge under lever står hun med etternavnet Melldahl.

Litt på siden:

Er døtrene nevnt sammen med henne - jeg regner med at du finner dem i husforhörslängder? Står da døtrene med noe patronym? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Litt på siden:

Er døtrene nevnt sammen med henne - jeg regner med at du finner dem i husforhörslängder? Står da døtrene med noe patronym? 

Men nå ser jeg at det finnes en del opplysninger i de sidene jeg har lenket til:

"Anna Brita og moren finnes i 1825 i Dalsland i Bolstad sogn som ligger litt nord for Frändefors. Bolstad var hovedsognet i Bolstad, Erikstad, Grinstad og Gestad pastorat. Sammen med sognene Frändefors, Brålanda og Sundals-Ryr ble dette Sundals härad.  

Bolstad C:1 (1763-1833), side 363 har:
Maja Cajsa, uekte, født på Kåreby Torp 8/12-1825, far ikke oppgitt, mor Pigan Anna Britta Melldahl, 22 år.

Bolstad AI:9 (1824-1828), side 93, Skälesbyn:
Inh. Enkan Cathrine Melldahl født 1784, sønn Magnus født 1811, datter Rebecca født 6/10-1813 (ikke funnet i C:2,1812-1814). De kalles Løsdrifvare. Familien skal ha bodd under Kårebyn 1825, men er ikke funnet der (side 61-66). De var der kanskje så kort tid at de ikke ble registrert ved noe husforhør. De flyttet i 1826 til Ekarebol.

side 15, Hwarfvet Torp (under Ekarebol):  
Enken Catharina Melldahl født 1784, sønn Magnus født 1811, dotter Rebecca født 1813, dotter Anna Brita født 1802 [!], med uekte dotter Maja Cajsa Andreasdotter født 1825.
Innflyttet 1826, utflyttet 1827 utan Egarens kunskap, hvart?.
I AI:8 for Bolstad mangler mye, blant annet Skälesbyn. AI:7, side 119 har Skälesbyn, men de var ikke der. Vi vet altså ikke hvor de var før 1825.

Anna Brita kom til Frändefors i 1828 og ble gift der 1829.02.14 (C:6, side 551). Moren og søsknene fulgte etter i 1829.". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sønn Magnus døpt i Erikstad, Älvsborg 16. mars 1808 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V75Z-2MC

Navn Magnus
Kjønn Male
Fars navn Andreas Melldahl
Fars kjønn Male
Mors navn Catrina Sorensdr
Mors kjønn Female
Type hendelse Christening
Hendelsesdato 16 Mar 1808
Sted for hendelse Erikstad, Älvsborg, Sweden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være flere Catrina Melldahl i samme område i samme tidsperioden?

Petter Magnus døpt 30. januar 1797 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V75Z-2BQ

far ikke oppgitt

Carl Magnus døpt 15. april 1805 (far Andreas Grönvall) https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V75Z-LQB

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Johannessen skrev:

En sønn Magnus døpt i Erikstad, Älvsborg 16. mars 1808 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V75Z-2MC

Navn Magnus
Kjønn Male
Fars navn Andreas Melldahl
Fars kjønn Male
Mors navn Catrina Sorensdr
Mors kjønn Female
Type hendelse Christening
Hendelsesdato 16 Mar 1808
Sted for hendelse Erikstad, Älvsborg, Sweden

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043566_00090#?c=&m=&s=&cv=89&xywh=-256%2C1581%2C4106%2C2755

Erikstads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13104/C/1 (1763-1833)

Dåp 1808.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

https://forum.rotter.se/index.php?topic=129133.30;wap2

"Eva Önnemar:
Catharina Född i Bergsjö 1784  
Borgarens i Norrtälje, Gabriel Kjellmans och hust. Anna Brita Melldals, född d. 31 december döptes d. 1 januari. Faddrar Borgaren i Öregrund, Jonas Melldal och Bondens i Åkern, Jon Hanssons hustru, Margeta, dräng därstädes, Erik Danielsson och pigan Wendela Hansdotter uti Wästertanne.

Arkiv Digital Bergsjö C:3, bild 71/sid 133

Harald Horten:
Takk, Eva!
Dette var til stor hjelp. Denne Katarina brukte sin mors etternavn og er min Katarina. Den Katarina Melldahl (født 1779) jeg har funnet tidligere har vist seg å være en tante.

mvh
Harald

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill, Grethe og Lars!

Grethe nevner Catarina (datter av Gabriel Kjellman og Anna Brita Melldahl), født i Bergsjö 1784. Catarina ble gravlagt i Norrtälje 8. desember 1786, død av kopper.

Kilde: Norrtälje CI:3 (1782-1825), Arkiv Digital: bilde 143/side135 eller Riksarkivets base: bilde 154.

Sammen viser Lars og Grethe: Magnus (uekte), født 13. mars og døpt 16. mars 1808 i Erikstad, far: "Corporalen Andreas Melldahl", mor: "Norska oattesterade qvinfolket Catrina Sørensd:" Dette er annen gang jeg ser henne med dette etternavnet. (I husforhør oppgir hun senere fødselsåret for Magnus til 1811!)

Tre år tidligere, 13. april 1805 ble sønnen Carl Magnus født på Hedenstorp i Erikstad. Foreldre: Andreas Grönwall og h[ustru] Katrina Melldahl.

Dette var to ukjente barn for meg.

Herkomsten til Katrine/Catrina, angivelig født 1784 i Norge, er fortsatt ukjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider