Gå til innhold
Arkivverket

Bordstabler, hva er dette?

Linn T Synes
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har kommet over en yrkestittel "bordstabler". Dette gjelder en person som bodde i Drammen ca 1830.

Er det noen som vet hva dette betyr? 

tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen definisjon i Nettbiblioteket for øyeblikket (men det finnes sikkert), men jeg antar at en bordstabler hadde som jobb å stable bord (planker) på et sagbruk eller lignende? 

DTH

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borda må stablast slik at det blir god luftsirkulasjon i stabelen, det må tørke mens det ligg lagra, elles blir trevirket øydelagt av fukt og sopp. Så bordstablarane hadde ei viktig oppåve!

• Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint beskrevet, Anfinn! Men jeg leter fortsatt etter en definisjon publisert i en bok. 🙂 Søker man på "bordstabler" i Nettbiblioteket, får man jo treff på mange som har det som yrke, som oftest dreier det seg om folk i eller rundt Drammen eller Fredrikstad, naturlig nok. Men "bordstabler" er jo også et flertallsord, "en bordstabel, flere bordstabler". Og om ikke det var nok, så viser det seg at bordstabler er en julekake også! Jeg har opplevd 52 julaftener i mitt liv, snart er det dags for julaften nr. 53, og har aldri vært borti dette ... Forsmedelig!

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tillatt meg å stjele litt av det Anfinn skrev og lagt en forklaring på bordstabler i Slektshistoriewiki. Så har vi det for ettertiden.

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Bordstabler

Artikkelen kan så absolutt forbedres og utvides, jeg får se om jeg finner en god forklaring i en eller annen trykt publikasjon etter hvert.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Nydelig. Har sendt en forespørsel til Drammen Museum for å høre om jeg kan bruke bildet av tegningen som illustrasjon til ordforklaringen.

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Så bør du også prøve desse til jul, det er gode greier 🙂 https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/bordstabel-bordstabelbakkels

Ja, jeg så denne oppskriften da jeg googlet sent i går kveld. Har aldri vært borti dette. Ser innbydende ut. 🙂

Denne kaken illustrerer jo bordstabling ganske godt, ikke sant!

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordstabling er et kjent fag for meg!

Min første "ordentlige" jobb (mer enn sommmerjobb) var som sjauer på sagbruk. Da var stabling av bord og plank en vesentlig del av arbeidsoppgavene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider