Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det skrevet om foreldrenes nav og gardsnavn med mere ved Christian sin fødsel nr 3 ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Christian/ Uægte/ Pigen Karen Jonsdatter Ødemarks Eie. Som barnets fader angives hendes Festemand Ungkarl Carl Nilsen Kasin (?). Forældrene ægteviede den 9de Decbr./ 

Jeg leser "Kasin" som gårdsnavn for flere av fadderne, og tipper derfor at Carl Nilsen har samme. Men jeg kjenner ikke gårdsnavnene i Hurdal, så dette må sjekkes bedre.

Med hilsen Helge SM.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i patronym og sted.

Pigen Karen Iversdatter Ødemarks-Eie. Som barnets fader angaves hendes Forlovede/Festemand (usikker) Ungkarl Carl Nilsen Knain. Forældrene agteviede den 9 de Decbr.

Vielsen:

Akershus fylke, Hurdal, Feiring i Hurdal, Ministerialbok nr. I 4 (1828-1845), Viede 1838, Side 164
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061106030015

(Nr. 1)

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg for den, Anne-Lise. Skriften er tydeligere i vielseslisten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Forlovede/Festemand

Det skal nok være Forlovede, ser jeg nå. Det er en ganske tydelig L der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte synes jeg navnene:

JOEN

SVEN

IVER

er vanskelig å se forskjell på.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for utrolig god hjelp til dere @Anne-Lise Hansen og @Helge Simon Møll dette var bra 🙂 samt få det rette gardsnavnet Knaien jf. gnr 18 i Rygh

Jeg fikk en oppklaring og korreks på dette av Ivar S. da jeg hadde skrevet John istedet for det som sto i kirkeboken som da var Jone / Johne som var et virkelig navn i Hjelmeland i Rogaland 🙂

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.