Gå til innhold
Arkivverket

Hvor oppholdt Caroline Andersdatter (Synger) ved Folketellingen i 1910? Var hun hjemme i Skien, eller var hun på besøk hos sin stesønn «Svart-Fredrik» i Lesja?


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Hei, kjære forumvenner!

 

Stort sett er det morsomt å forske på reisendeslekter, men av og til kan man med hell ta en kopp kaffe og puste med magen, for å unngå magesår. Min gode slektning og venn, Kai Ståle Ødegård stilte meg et spørsmål tidligere i dag. Og nå drikker vi kaffe...

 

(Og før dere begynner å savne kildehenvisninger; jeg har utelatt dem med vilje for å unngå det komplette kaos. Men all informasjonen som er gitt her er dokumentert, og kan gis dersom det skulle være av interesse):

 

Her er dagens problem

Caroline Andersdatter (f. 1847 i Hedrum), som var gift med Benjamin Forselius Jacobsen, bor i 1910 i Skien, hvor hun er forsørget av sin sønn Karl Johan. Det er dokumentert i denne kilden: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036515014123

 

Men så har Kai Ståle dykket inn i denne folketellingen fra Lesja i 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036425000476

Her ser vi at et omstreiferfølge er registrert, overnattende på gulvet. Oppføringen er full av feil, men sammenholdt med annen informasjon som Kai Ståle er i besittelse av, har vi kommet frem til at dette følget egentlig består av:

 

«006 Fredrik Bakke» - er egentlig Kristian Fredrik «Svart-Fredrik» Benjaminsen. Han er sønn av Benjamin Forselius Jacobsen og Caroline Christiansdatter, født 19/7-1859 (ikke 2/1-1859, som registrert i denne tellingen). Han er enkemann etter Anne Kathrine «Nasalaus-Kathrine» Gudbrandsdatter Rosenberg, som døde i 1907.

 

«008 Martha Bakke» - er egentlig Martha Fredrikke Karlsson (født Fredriksdatter). Hun er datter av Karl Fredrik «Spel-Fredrik» Andreassen Sundli og Anne Kathrine «Nasalaus-Kathrine» Gudbrandsdatter Rosenberg, født 25/5-1877.

 

«009 Karl Bakke» - er egentlig Karl Fredrik «Spel-Fredrik» Andreassen Sundli. Her er også fødselsdato feil. Han er født i 1844 og ikke i 1884.

 

«010 Nils Bakke» - er virkelig Nils Bakke – felespilleren. Hans foreldre er Kristian Fredrik «Svart-Fredrik» Benjaminsen og Anne Kathrine «Nasalaus-Kathrine» Gudbrandsdatter Rosenberg. Nils Bakke er født 10/1-1887, ikke 7/1-1884.

 

«011 Aleksandra Katrine!!» - er egentlig Anna Aleksandra Katrine, datter av ovennevnte Martha Fredrikke og Alexander Magnussen. Her er fødselsdatoen, 8/1-1908 korrekt.

 

Men, så har vi den oppføringen som har gitt oss begge et anfall av slektsforsker-kløe: «008 Karoline Bakke», født 1847. Kan dette være Caroline Andersdatter (Synger), Kristian Fredriks stemor (som vitterlig er registrert i Skien)? Eller er det en annen Karoline, som hverken Kai, eller jeg har kjennskap til?

 

Det hadde vært fint å få hjelp til dette. 

 

Mvh

Knoll og Tott

(Kai Ståle og Morten)

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Morten Aasberg changed the title to Hvor oppholdt Caroline Andersdatter (Synger) ved Folketellingen i 1910? Var hun hjemme i Skien, eller var hun på besøk hos sin stesønn «Svart-Fredrik» i Lesja?

Hei Grethe

Takk skal du ha.

 

Den Karoline du har funnet i Oslo i 1885 er ny for meg, og antagelig ikke den jeg leter etter. Den Caroline som var gift med Benjamin var født i Hedrum i Vestfold, og er ikke enke i 1885. Hun fikk også en sønn - Gustav Adolf - det året. Det er jo selvfølgelig mulig at "min" Caroline var av gårde på egenhånd og løy om hvor hun kom fra. Men det er jo en spekulasjon som vanskelig lar seg verifisere. Om den Caroline du har funnet er den som er oppført i FT 1910 fra Lesja, er jo en mulighet det verdt å forske videre på.

 

Takk igjen. Det er alltid en glede å oppleve engasjementet ditt her inne.

 

Morten

 

PS Oppføringen inne på geni vedr. Benjamin er dessverre full av feil, men slikt er det jo mye av...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser at Caroline og Benjamin får en sønn  Carl Fredrik, døpt i Eiker 28 feb 1858 Eiker kirkebøker, SAKO/A-4/F/Fa/L0015a: Ministerialbok nr. I 15A, 1854-1860, s. 114
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051118030120

Så får de Kristian Fredrik døpt i Elverum 3 juli 1859.  Elverum prestekontor, SAH/PREST-044/H/Ha/Haa/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1857-1868, s. 26
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070126320096

Kan det være en sammenblanding med en av disse sønnene ang forholdet til Anne Kathrine ?

Så et spørsmål ang mora Caroline, når døde hun ?

 

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John

Begge Benjamins partnere het Caroline - hhv Christiansdatter og Andersdatter. Det var bare Caroline Andersdatter han var gift med. Carl Fredrik og Kristian Fredrik hadde begge Caroline Christiansdatter som mor. Carl Fredrik døde fem mnd. gammel. Det er Kristian Fredrik som er registrert i FT 1910 fra Lesja (over). Det spørsmålet i denne tråden dreier seg om er hvorvidt den Karoline Bakke, f 1847 som er oppført som nr. 007 i tellingsskjemaet fra Lesja kan være Benjamins andre Caroline, nemlig Caroline Andersdatter. Med andre ord Kristian Fredriks stemor.

 

Caroline Christiansdatter døde 13. mars 1877 - nr. 15 her: https://www.digitalarkivet.no/kb20060512010433

Caroline Andersdatter døde 27. desember 1914 - https://www.digitalarkivet.no/kb20060914010608

 

Mvh

Morten

 

PS Jeg ser at jeg i åpningsinnlegget feilaktig har skrevet at Karoline Bakke er nr. 008. Hun er nr. 007.

Endret av Morten Aasberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har observert ved flere andre folketellinger, til mine store overraskelse, at det er ganske fjerne slektninger som noen ganger er sammen.

Det være seg slektninger fra fjerne grener av slekten sin.

Dette er jo i en tid der det ikke var vanlig en gang med fasttelefon.

Likevel er de altså samlet ved mange av tellingene.

Meget bra planlegging for fremtidige møter?

 

rgds

Kai

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.